| کد مطلب: ۱۰۹۴۲۱۵
لینک کوتاه کپی شد

آیا دلار اوج می گیرد

یک کارشناس اقتصادی معتقد است که قیمت دلار سطوح مختلفی را در هفته‌های آینده تجربه خواهد کرد.

آیا دلار اوج می گیرد

به گزارش آرمان ملی آنلاین، مهدی نوراللهی، کارشناس اقتصادی در یادداشتی نوشت: طی هفته های گذشته به تعبیر برخی، فنر دلار در رفته و پس از چند ماه که با حداقل نوسان همراه بود سطوح جدیدی از قیمت‌ها را تجربه می کند. 

در این میان، بانک مرکزی جز وعده انتشار سکه های بدون تاریخ در بازار و عرضه شمش های طلای یک کیلوگرمی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، اقدام دیگری که به صورت عمومی و برای کنترل انتظارات بیان کند، نداشته است. رییس کل این بانک هم همان صحبتهای همیشگی را که همه روسای پیشین در این مواقع تکرار کرده‌اند ، مطرح کرده و بر این موضوع تاکید دارد که اتفاق جدیدی در حوزه اقتصادی نیفتاده و این تکانه‌ها در قیمت دلار به دلیل تحولات منطقه است.

اما به نظر می رسد ناگفته‌هایی نیز در این میان باشد که بازارساز ترجیح می‌دهد بیان نکند تا اثر خود را بگذارد.

همه می‌دانیم قیمت ارز پاشنه آشیل روسای کل و دولت‌هاست چرا که عملا با تغییرات نرخ ارز تمام آنچه به عنوان دستاورد پروپاگاند می‌شود، همچون دود به هوا می‌رود. این تغییر قیمتها حتی باعث تغییر رییس کل بانک مرکزی هم شده است. پس حساسیت موضوع بالاتر از آن است که اقدامات موثری انجام نشود و صرفا به عرضه شمش طلا در مرکز مبادله یا وعده انتشار سکه بدون تاریخ و در واقع کنترل بازار ارز از طریق طلا و سکه اکتفا شود.

آنچه در این میان مهم است موضوع انتظارات تورمی و انتظار عمومی برای افزایش قیمت ارز در بازار آزاد است که منجر به افزایش تقاضا و افزایش مجدد قیمتها می‌شود. اما در این وضعیت عرضه بیشتر منجر به پوشش تقاضا نمی‌شود چرا که عرضه، محدود و تقاضا نامحدود و سیری ناپذیر است.

پس چاره چیست و در واقع ناگفته ها چیست؟ در این موقعیت بازارساز باید دولت را راضی کند تا قیمتها در بازار آزاد تا حدی افزایش یابد که تقاضا محدود شود و در واقع ریسک خرید ارز آن‌قدر بالا رود که خود متقاضیان عقب بنشینند و از خرید صرف نظر کنند. در این شرایط وقتی که التهاب تقاضا بخوابد این بار بازارساز وارد شده و سرکوب قیمتی را از بالا شروع می‌کند. در واقع بازارساز ارز را با قیمتی بالاتر از بازار عرضه می‌کند و خریداران نیز نمی‌خرند و وقتی ارز بدون مشتری ماند قیمتها به سمت پایین حرکت می‌کنند.

در این فرایند بازارساز دولت را مجاب می‌کند که این نوسانات گذرا بوده و کنترل خواهد شد و آنچه مهم است روند بازارها در بازه‌های زمانی بلندتر است. در بازه زمانی بلندتر نیز با فروکش قیمت ارز، هدف محقق می‌شود.

البته ناگفته نماند پیش شرط این موضوع، برقراری آرامش در منطقه است و با فروکش کردن تب ناآرامی‌ها، شرایط برای اقدامات بعدی آماده می‌شود.

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار