| کد مطلب: ۱۰۸۰۵۳۶
لینک کوتاه کپی شد

شکایت غیر حضوری

امروزه در راستای صرفه جویی اعتباری و زمانی، شرایطی فراهم شده است که می توانید شکایت های حقوقی و کیفری خود را به صورت غیرحضوری ثبت کنید. حال ما در این مقاله در رابطه با شرایط ثبت چنین شکایتی صحبت خواهیم کرد تا متوجه قوانین و مراحل آن شوید.

شکایت غیر حضوری

در سال های اخیر تاثیر مثبت تکنولوژی در عرصه دادرسی به حقوق و جرائم قابل احساس است؛ در گذشته های نه چندان دور در صورت بروز درگیری های حقوقی یا کیفری، شاکی باید به یکی از مراجع قضایی مراجعه و شکایت خود را ثبت می کرد. علاوه بر اینکه شاکی برای ثبت شکایتش باید در محیط ناملایم کلانتری، مدت طولانی ای را منتظر می ماند، هزینه (اعتباری و زمانی) رفت و آمد نیز بر آن افزون می شد؛ امروزه شرایطی به وجود آمده که فرد می تواند با دسترسی به هرگونه دستگاهی که به شبکه ی اینترنت متصل می شود، شکایتش را ثبت کند.تدبیر سازمان قضایی کشور برای سرعت بخشیدن به فرآیند دادرسی و کاهش هزینه ها ایجاد سامانه ثبت شکایات با آدرس www.adliran.ir است. حال در ادامه اطلاعاتی را در اختیارتان قرار می دهیم تا بیشتر با این موضوع آشنا شوید و بتوانید در صورت مواجه با چنین شرایطی، بهترین عکس العمل را از خود نشان دهید.

انواع پرونده های شکایت غیرحضوری

قانونگذار ضمن ماده 175 قانون آیین دادرسی کیفری به صورت مفصل درباره موضوع ثبت شکایت غیرحضوری توضیح داده است:

«استفاده از سامانه های (سیستم های) رایانه ای و مخابراتی از قبیل پیام نگار (ایمیل)، ارتباط تصویری از راه دور، نمابر و تلفن، برای طرح شکایت یا دعوی، ارجاع پرونده، احضار متهم، ابلاغ اوراق قضایی و همچنین نیایت قضایی با رعایت مقررات راجع به دادرسی الکترونیکی بلامانع است.»

بر اساس این ماده حدود سامانه های مخابراتی معتبر و محدوده روندهای حقوقی و کیفری که توسط این سامانه ها قابل پیگیری اند، به وضوح مشخص شده است.

پرونده های قضایی بر اساس محتوا به دو دسته ی شکایت های حقوقی و شکایت های کیفری تقسیم می شوند:

شکایت های کیفری: هنگام رخ دادن جرمی که برای آن مجازاتی در قانون توسط قانونگذار مشخص شده است، فرد باید اقدام به تنظیم شکایت کیفری بکند.

تنظیم شکوائیه کیفری: بدان معناست که نتیجه ی نهایی فرآیند دادرسی، صدور حکم مجازات تعزیری (حبس) یا مجازات نقدی شکایت‌علیه (کسی که از او شکایت شده) به دستور قاضی است.

چگونگی ثبت شکایت کیفری غیرحضوری

بخشی از حجم پرونده های موجود در مراجع قضایی مربوط به شکایت های کیفری است؛ اگر چندین سال پیش را به خاطر داشته باشید ثبت اینگونه شکایت ها و ابلاغیه های مربوط به تاریخ و مضمون جلسه دادگاه، به صورت حضوری و ‌روی کاغذ انجام می شد، اما پیشرفت تکنولوژی مسیر پر سرعت تر و کم هزینه تری را برای افراد رقم زده است. برای شروع ثبت شکایت کیفری به صورت غیر حضوری باید مراحل زیر طی شود:

ثبت نام در سامانه ثنا: برای ثبت نام در سامانه ثنا دو راه وجود دارد:

  1. ابتدا شاکی با استفاده از اطلاعات و مدارک هویتی معتبر(کارت ملی و شناسنامه)، باید فرم ثبت نام در سامانه ثنا را تکمیل و ثبت کند؛ سپس برای رسمی شدن حساب کاربری، باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه شود.

  2. در صورت عدم دسترسی به اینترنت می توانید از همان ابتدا به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید و با ارائه مدارک هویتی خواستار ایجاد حساب کاربری در سامانه ثنا شوید.

ثبت دادخواست رسمی: پس از ایجاد حساب کاربری در سامانه ثنا به صورت آنلاین یا توسط دفاتر قضایی، اولین مرحله قانونی ثبت شکایت آغاز می شود؛ پس از ورود به حساب کاربری خود باید با تکمیل فرم ها، دادخواستی رسمی ضمن دادرسی به شکوائیه کیفری خود ثبت کنید.

تسلیم مدارک به مراجع: پس از ثبت دادخواست رسمی‌ شکایت در سامانه ثنا، شاکی‌ باید تمامی اسناد و مدارکی که صحت شکایتش را اثبات می کند به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تسلیم بکند.

ابلاغیه و تاریخ دادگاه: در گذشته های نه چندان دور مضمون جلسه دادگاه و تاریخ تشکیل آن، بر روی برگه ابلاغیه نگاشته و توسط مامورین رسمی درب منازل تحویل داده می شد؛ اما امروزه تاریخ جلسات دادگاه توسط سامانه ثنا به شاکی اعلام می شود.

همچنین لازم به ذکر است که ضمن ابلاغیه ای مضمون شکایت، هویت شاکی و تاریخ جلسه دادگاه از طریق پیامک به شماره شکایت‌علیه ارسال می شود.

شرکت در جلسات دادگاه: طرفین با حضور در جلسات دادگاه و ارائه دلایلی که صحت شکوائیه را تصدیق می کند، منتظر صدور حکم نهایی به تشخیص قاضی می شوند؛ البته لازم به ذکر است که در صورت استخدام وکیل تمام روند مربوط به شکایت توسط وی انجام می شود، لیکن ارائه وکالتنامه در تمامی مراحل الزامیست. برای انتخاب یک وکیل حاذق و ماهر، باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید، حال برای آنکه کار شما ساده تر شود، ما در سایت وکیل از ما شرایطی را فراهم کرده ایم که می توانید بهترین وکلا را شناسایی کنید و بر اساس محل زندگی و پرونده ای که دارید وکیل را انتخاب کنید.

شکایت های حقوقی: قبل از تشکیل پرونده و ثبت شکایت، پیشنهاد می شود که با گفتگو سعی بر مطالبه حقوق خود کنید؛ اگر نتیجه ای حاصل نشد تشکیل پرونده حقوقی الزامی است.

تنظیم شکوائیه حقوقی بدان معناست که نتیجه ی نهایی فرآیند دادرسی، وصول حقوق فرد مثل بازگرداندن مالکیت یا پرداخت خسارت بوده و شکایت‌علیه به هیچگونه مجازات تعزیری (حبس) یا نقدی محکوم نمی شود.

چگونگی ثبت شکایت حقوقی غیر حضوری

چگونگی ثبت شکایت حقوقی غیر حضوری

حداکثر حجم پرونده های موجود در مراجع قضایی توسط پرونده های حقوقی تشکیل شده است؛ پرونده های حقوقی شامل شکایت های مربوط به حقوق از دست رفته افراد است. امروزه امکان ثبت شکوائیه حقوقی ‌نیز به صورت آنلاین و غیر حضوری وجود دارد.

مراحل ثبت شکایت حقوقی غیر حضوری

مراحل ثبت شکایت حقوقی به صورت آنلاین و غیر حضوری مشابه همین فرآیند در پرونده های کیفری است؛ شاکی در صورت نداشتن حساب کاربری در سامانه ثنا، باید خودش یا از طریق سامانه خدمات الکترونیک قضایی، با استفاده از اطلاعات هویتی اش حساب کاربری ایجاد کند.

سپس وی با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک باید حساب کاربری اش را ثبت رسمی کند؛ حال امکان ثبت رسمی دادخواست شکایت حقوقی در سامانه ثنا وجود دارد. شاکی از طریق همین سامانه و شکایت‌علیه از طریق پیامک از مضمون و تاریخ جلسه دادگاه آگاه می شوند؛ حکم نهایی قاضی پس از شرکت طرفین در جلسات دادگاه صادر می شود.

در صورت استخدام بهترین وکیل کرج یا محل زندگی تان، روند حقوقی شما در زمان کوتاه ترین به نتیجه خواهد رسید؛ همچین وکیل می تواند به جای موکل اش در جلسات دادگاه شرکت کند که در این صورت ارائه وکالتنامه الزامی است.

راهنمای ثبت شکایت غیر حضوری در سامانه ثنا

  1. ایجاد حساب کاربری در سامانه ثنا
  2. ورود به حساب کاربری در سامانه ثنا بدین شکل: صفحه قوه قضاییه > خدمات ویژه > خدمات قضایی من > وارد کردن نام کاربری و رمز ثنا
  3. ورود به گزینه «ثبت شکوائیه» > ورود به گزینه ثبت و اصلاح شکوائیه
  4. حال وارد صفحه ای شدید که اطلاعات هویتی شما در آن ثبت شده است؛ سپس با تایید و رفتن به مرحله بعد، باید فرم مربوط به مشخصات هویتی شکایت‌علیه (کسی که از آن شکایت دارید.) را تکمیل کنید.
  5. مرحله بعدی اطلاعات مربوط به پرونده است؛ مثلا اگر شکایت شما کیفری باشد، باید تاریخ و محل جرم را مشخص کنید.
  6. در مرحله بعدی لیستی به شما ارائه می شود که از بین موارد آن، باید اقداماتی که تقاضای اجرایشان را دارید، انتخاب شود؛ همچنین در ادامه این بخش، فضایی برای یادداشت تکمیلی نسبت به تقاضای شما وجود دارد.
  7. پس از تکمیل همه این موارد روی گزینه ثبت موقت کلیک کنید؛ این مرحله پایانی بوده و کد رهگیری شکوائیه به شما ابلاغ می شود.

کلام آخر

امروزه به دلیل نفوذ تکنولوژی در سیستم قضایی، بر اساس ماده 175 آیین دادرسی امکان ثبت شکایت به صورت غیر حضوری وجود دارد. بدین منظور فرد باید ابتدا در سامانه ثنا حساب کاربری ایجاد کند؛ ایجاد این حساب از طریق اینترنت و به صورت آنلاین یا با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ممکن است. در صورت ایجاد این حساب بوسیله اینترنت، شاکی باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برای ثبت رسمی حساب کاربری اش مراجعه کند. سپس امکان ثبت رسمی دادخواست شکایت کیفری یا حقوقی‌ به وجود آمده و با ثبت دادخواست، تاریخ و ساعت جلسه دادگاه مشخص و حکم نهایی قاضی با حضور طرفین در این جلسات صادر می شود.

منبع: وکیل از ما

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار