| کد مطلب: ۱۰۶۸۹۸۹
لینک کوتاه کپی شد

طبل تحریم انتخابات از سوی اصلاح‌طلبان صدا ندارد

اصولگرایان غافل از برنامه نواصولگرایان!

چند ماه تا برگزاری انتخابات مجلس باقی مانده و از چندی پیش برخی هراسان به دنبال تخریب اصلاح‌طلبان هستند تا شاید مانند انتخابات مجلس یازدهم شرایطی فراهم شود و اصولگرایان بیشترین کرسی‌های بهارستان را تصاحب کنند.

اصولگرایان غافل از برنامه نواصولگرایان!

از سوی دیگر از عدم شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات هراس دارند و طاقت کنایه پیروزی در زمین بدون رقیب را ندارند اما باید توجه داشت نواصولگرایان که حامیان قالیباف هستند، مسیر دیگری را طی می‌کنند. سایت فردا نوشت:« رقابتی که میان اصلاح‌طلبان عملگرا و رادیکال از سال 98 آغاز شده، تمام نمی‌شود بلکه به اشکال مختلف بازتولید می‌گردد. در انتخابات مجلس یازدهم و ریاست جمهوری سال 1400 ، رادیکال‌ها فرصت مساعدی یافتند تا برای پاسخ ندادن به عملکرد مجلس دهم و دولت حسن روحانی به جای رقابت با جناح راست مانند میانه دهه 70 به رقابت با نظام سیاسی بپردازند و در این راه از حجاریان تا علوی‌تبار از سیاست ورزی تاجزاده و اتحاد ملت حمایت کنند و با پارتیزان بازی در نهایت سید محمد خاتمی را هم به میدان خود بیاورند و کنش کارگزاران و بخشی از اعتماد ملی و ندا را کنترل نمایند و از مشارکت زیر 50 درصد در قالب طعنه و کنایه دستاورد بسازند.» از سوی دیگر هنوز نمی‌دانند تاکتیک انتخاباتنی اصلاح طلبان چیست و برخی اظهارات سبب تردید آنها در تحریم انتخابات از سوی اصلاح‌طلبان می‌شود مانند حجت نظری، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی که در دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران عضویت داشت که  به «صبح نو» گفت:«اصلاح‌طلبان شاخص در مرحله پیش ثبت‌نام دوازدهمین دوره انتخابات مجلس هم در شهر تهران و هم در شهرستان‌ها نام‌نویسی کردند؛ اما چون پیش‌ ثبت‌نام‌ها به‌صورت رسمی اطلاع‌رسانی نشده است، بنده هم خودداری می‌کنم.» وی افزود: «ما نمی‌توانیم در مورد رفتار انتخاباتی جریان اصلاحات قضاوت واحد داشته باشیم؛ چراکه این جریان تا این لحظه در نگاه به انتخابات پیش رو حرف واحدی ندارد.» نظری می‌گوید: «صحبت‌های شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلب اعم از: اشخاص حقیقی و حقوقی درباره انتخابات متفاوت است؛ بعضی از اصلاح‌طلبان تا همین امروز به‌صراحت از تحریم انتخابات صحبت کردند و برخی اصلاح‌طلبان تأکید دارند تا زمانی که صندوق رأی وجود دارد، باید از این امکان بهره برد.»در چنین شرایطی اصولگرایان سعی دارند تا قافیه را نبازند و اظهاراتی در راستای القای دودستگی در جریان اصلاحات دارند مانند محمدعلی پورمختار که  درباره نگاه اصلاح طلبان به انتخابات مجلس گفته بود: اصلاح طلبان یک دسته واحد و یکدست نیستند. رادیکال‌های اصلاحات همواره رفتارهای تحریم یا قهر از انتخابات را به نمایش گذاشته‌اند و این تازگی ندارد اما اکثریت اصلاح‌طلبان در انتخابات حضور پیدا کردند و مشارکت داشتند.وی افزود: صدای بخش تندرو جریان اصلاحات بلندتر است و از همین ویژگی برای ایفای نقش محوری در این جریان سیاسی استفاده می کند اما برخلاف این بخش، اکثریت اصلاح طلبان همچون ادوار مختلف انتخابات، در رقابت سیاسی پیش رو حاضر خواهند بود. سردرگمی این اصولگرا آنجا عیان‌تر می‌شود که می‌گوید:« اصلاح طلبان چه باشند و چه نباشند انتخابات مجلس برگزار می شود. هر چند شاید برخی مردم به تبعیت از رفتار سران اصلاحات در انتخابات حضور پیدا نکنند اما سطح مشارکت و رقابت خوب خواهد بود. در مجموع نیامدن اصلاح طلبان به نفع جریان اصولگرای انقلابی خواهد بود.»

 

*تحریم واژه خودساخته برای تخریب اصلاحات

اصولگرایان سعی دارند مدعی شوند گروه‌هایی از اصلاح طلبان در انتخابات شرکت می‌کنند و سایرین تشویق به تحریم می‌کنند مانند سایت فردا که مدعی شد:« اصلاح‌طلبان میانه‌رو میدان‌دار جبهه اصلاحات در انتخابات پیش رو خواهند بود؛ آنهایی که در قبال رادیکال‌ها در اکثریت قرار دارند و اتفاقا در این دوره بیش از دوره‌های پیشین انتخابات خط و ربط‌های‌شان با شبه‌اصلاح‌طلبانی که حالا شبیه به اپوزیسیون شده‌اند. اما رقیب این طیف از اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو چه جریانی است.» علی صوفی وزیر دولت اصلاحات و دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات چنین به آنها پاسخ داده است«اینکه گفته می‌شود اصلاح‌طلبان می‌خواهند انتخابات را تحریم کنند اصلا به اصلاح‌طلبان  نمی‌چسبد، چرا که آن‌ها راهی جز انتخابات برای حق حاکمیت مردم بر سرنوشت‌شان نمی‌بینند. اصلاح‌طلبان  اکنون به دو قسمت تقسیم شدند؛ یک قسمتی که اکثریت هستند یعنی ۲۵ حزب و در بیانیه‌ای اعلام کردند که هیچ توصیه‌ای برای حضور یا عدم حضور در انتخابات برای کاندیدا‌ها ندارند. از سویی ۵ حزب هم از جمله احزاب اعتماد ملی، کارگزاران سازندگی، مردم سالاری، ندای ایرانیان و حزب کار و خانه کارگر به کاندیداهایشان اعلام کردند که هرکس در خودش می‌بیند برای حضور در انتخابات آمادگی دارد، شرکت کند. یعنی این ۵ حزب توصیه‌ای نکردند، ولی پیشنهاد دادند اگر کسی در خود آمادگی کاندیداتوری می‌بیند حضور یابد.»

 

*قالیبافی‌ها دور از اصولگرایان

جالب آنجاست که اصولگرایان اختلاف در اردوگاه خود را کتمان نمی‌کنند و حامیان قالیباف آن را علنی می‌کنند مانند سایت  فردا که  می‌نویسد:«میانه‌روهای اصلاحات در انتخابات با رقیب سنتی خود یعنی اصولگرایان رقابت خواهند کرد اما نه با همه اصولگرایان زیرا اصولگرایان هم یکدست به نظر نمی‌رسند و در میان آنها هم رادیکال و میانه‌رو وجود دارد. رقیب اصلی اصلاح‌طلبان میانه‌رو، اصولگرایان میانه‌رو خواهد بود به چند دلیل؛ نخست آنکه گفتمان مورد مطلوب مردم در روزگار کنونی میانه‌روی و عقلانیت است و مردم از افراطی‌گرایی چپ و راست خسته‌ شده‌اند؛ چه سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان که نسخه اصلاح‌طلبان رادیکال‌ را جز هرج و مرج اجتماعی و از بین رفتن ثبات و آرامش سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نمی‌بنند و چه سرمایه اجتماعی اصولگرایان که شعارهای سوپرانقلابی‌ها را نه‌تنها باعث تحکیم اصول انقلاب اسلامی نمی‌دانند بلکه باعث دفع حداکثری و جذب حداقلی به جبهه اصولگرایی و انقلابی قلمداد می‌کنند؛ بنابراین رقابت اصلی میان میانه‌روهای دو جریان اصلی یعنی اصولگرایی و اصلاح‌طلبی خواهد بود.» این سایت تکلیف اصولگرایان با طیف قالیباف را هم چنین مشخص کرده است:« در واقع امروز مانند سابق طبقه متوسط لزوما مخاطبان اصلاح‌طلبان نیستند و نواصولگرایی توانسته است توجه طبقه متوسط را به خود جلب کند و علاوه بر آرای سنتی اصولگرایان، آرای طبقه متوسط نیز می‌تواند همراهش باشد. به نظر می‌رسد گرچه رقابت اصلی در انتخابات میان میانه‌روهای دو جریان سیاسی کشور است اما در این بین نواصولگرایی با تکیه بر گفتمان روشنش و عملکرد مثبتش اقبال بیشتری از سوی جامعه را می‌تواند نصیب خود کند.»

 

 

سوتیتر

علی صوفی: اینکه گفته می‌شود اصلاح‌طلبان می‌خواهند انتخابات را تحریم کنند اصلا به اصلاح‌طلبان  نمی‌چسبد، چرا که آن‌ها راهی جز انتخابات برای حق حاکمیت مردم بر سرنوشت‌شان نمی‌بینند. اصلاح‌طلبان  اکنون به دو قسمت تقسیم شدند؛ یک قسمتی که اکثریت هستند یعنی ۲۵ حزب و در بیانیه‌ای اعلام کردند که هیچ توصیه‌ای برای حضور یا عدم حضور در انتخابات برای کاندیدا‌ها ندارند. از سویی ۵ حزب هم از جمله احزاب اعتماد ملی، کارگزاران سازندگی، مردم سالاری، ندای ایرانیان و حزب کار و خانه کارگر به کاندیداهایشان اعلام کردند که هرکس در خودش می‌بیند برای حضور در انتخابات آمادگی دارد، شرکت کند.

 

محمدعلی پورمختار : اصلاح طلبان یک دسته واحد و یکدست نیستند. رادیکال‌های اصلاحات همواره رفتارهای تحریم یا قهر از انتخابات را به نمایش گذاشته‌اند و این تازگی ندارد اما اکثریت اصلاح‌طلبان در انتخابات حضور پیدا کردند و مشارکت داشتند.صدای بخش تندرو جریان اصلاحات بلندتر است و از همین ویژگی برای ایفای نقش محوری در این جریان سیاسی استفاده می‌کند اما برخلاف این بخش، اکثریت اصلاح طلبان همچون ادوار مختلف انتخابات، در رقابت سیاسی پیش رو حاضر خواهند بود.

 

منبع : آرمان ملی
خبرنگار : یاسمین طالقانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار