«آرمان ملی» اختلافهای دولت و مجلس را تحلیل میکند
ابهام بهارستانیها از فرجام بنزین در پاستور
آرمان ملی- خبرنگار سیاسی: اختلافهای دولت و مجلس در مورد بسیاری از موارد فیمابین همچنان ادامه دارد و حالا این ماراتن به سوژه داغ بنزین رسیده است.
هرچه دولت تلاش میکند در مورد فرجام بنزین در رسانهها و نشستهای خبری اطلاعرسانی کند در ادامه نهتنها برای برخی از نمایندههای مجلس ابهامهایی بهوجود میآید بلکه در بین طبقات جامعه هم سوالاتی مطرح میشود. در ادامه اما آنچه پاسخها نامیده میشود جامعه را قانع نمیکند. دولت میگوید: افزایش قیمت بنزین میتواند به اقشار کم درآمد و آسیبدیده کمک کند، این در حالی است که یکی از منتقدان پاستور در بهارستان معتقد است این افزایش هیچ دستاورد اقتصادی نخواهد داشت. باتوجه به اینکه دولت قول داده در مورد افزایش قیمت بنزین شوکی به جامعه وارد نمیشود، شهروندان اما در این روزهای حساس بهدنبال پیشبینی آینده اقتصادی خود هستند زیرا همواره با افزایش قیمت حاملهای انرژی با افزایش چشمگیری هزینهها روبهرو خواهیم شد. این درحالی است که فاطمه مهاجرانی، براساس برآوردهای دولتی اثر تورمی این اقدام را تا ۲ دهم درصد برآورد کرده است. در این مورد جزییات بیشتری میخوانید.
دولت گفتوگو میکند
همانطوری که اشاره کردیم دولت تلاش در شفافسازی بنزینی دارد. در این مورد فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت در ادامه نشستهای روز سهشنبه خود در پاسخ به پرسشهای 3 رسانه درباره شیوه افزایش قیمت بنزین، ادعای وجود کارت بنزین سفید و تاکید مجلس درباره اصلاح مصوبه بنزین، به ایلنا گفت: «در سالهای ۹۸ و ۹۹ حدود ۶ تا ۸ میلیارد دلار از صادرات بنزین درآمد داشتیم چون تولید ما از مصرفمان پیش افتاده بود اما در حال حاضر ۶ میلیارد دلار بنزین وارد میکنیم. درآمد صادرات نفت باید صرف مصارف عمومی شود. بنزین با قیمتی عرضه میشود که صرفه اقتصادی گازسوزکردن خودروها را هم از بین برده است. گزارشها نشان میدهد ۶۰ درصد آلودگی کلانشهرها ناشی از آلایندههای متحرک (خودرو و موتورسیکلت) است». او در همین مورد و با اشاره به سهم اقشار کمدرآمد از افزایش قیمت بنزین ادامه داد: «آنچه از افزایش قیمت سوم بنزین حاصل میشود تماما برای معیشت مردم هزینه میشود. دولت هدفش کسب درآمد نبود بلکه مکلف بر اصلاح امور است. دولت با همه ذینفعان و مشارکتکنندگان صحبت خواهد کرد. در راستای گسترش عدالت افرادی که چند خودرو دارند به یک خودرو کارت سوخت تعلق میگیرد. در شرایطی که نزدیک ۴۰ درصد مردم هیچ خودرویی ندارند نمیتوانیم حق آنان را با بنزین ۱۵۰۰ تومانی به کسانی که چند خودرو دارند، بدهیم. در مناطق آزاد که معمولا خودروها مصرف بیشتری دارند یا خودروهای ویژهای وجود دارد قیمت بنزین ۵ هزار تومان است. همچنین برای خودروهای وارداتی که به کشور وارد میشود، قیمت بنزین ۵ هزار تومان است. برای حملونقل عمومی، تاکسی اینترنتی، وانتبار و موتورسیکلتهایی که در بخش حملونقل مشغول هستند یا قیمت بنزین تغییر نمیکند. برآورد اثر تورمی این اقدام دولت در زمینه بنزین هم ۲ دهم درصد برآورد شده است که امیدواریم با اقدامات دولت این اثر هم به حداقل برسد. حدود ۳ تا ۵ همت نیز از این اقدام در اختیار دولت قرار میگیرد تا صرف معیشت مردم کند». مهاجرانی اختصاص کارت سوخت سفید را رد و اضافه کرد: «اقدامات درخصوص اصلاح قیمت بنزین باید بهصورت بسیار آرام و بدون ایجاد هیچگونه شوکی بر مردم انجام شود، لذا خط قرمز دولت در همه اقدامات، معیشت مردم است».
دولت گفتوگو نمیکند
ابهامات برخی از نمایندگان مجلس در مورد طرحهای دولتی همچنان ادامه دارد. در این مورد روز گذشته محسن زنگنه، درباره افزایش قیمت بنزین و تاثیر آن بر تورم کشور و جلوگیری از این آثار تورمی گفت: «مشکل اصلی دولت چهاردهم این است که کلا اهل گفتوگو نیست. یعنی درباره اتفاقاتی که رخ میدهد نه تنها گفتوگو نمیکند حتی من فکر میکنم آن بخشی که کارهایی را اجرا میکنند هم با بخشهای دیگر گفتوگو نمیکنند، یعنی دولت به مجمعالجزایری تبدیل شده که هر بخش از کار بخش دیگر بیخبر است». او در ادامه همچنین به چالش قیمت بنزین پرداخت و نهتنها معتقد است افزایش قیمت بنزین آوردهای برای دولت ندارد بلکه تاکید میکند که این افزایش قیمت انگیزهای برای کاهش مصرف ایجاد نمیکند. او در این مورد بیان داشت: «بحث این است افزایش قیمت بنزین به چه دلیل است؟ آیا برای کسری بودجه است؟ من محاسبه کردم کل پولی که از این محل به جیب دولت میآید به همان میزان در تورم هزینه خود دولت از بین میرود و هیچ آوردهای برای دولت ندارد. منابع افزایش قیمت بنزین جزو منابع هدفمندی است یعنی باید در یارانه نقدی و مصارف هدفمندی قرار گیرد. در واقع عملا چیزی دست دولت را نخواهد گرفت، زیرا کسری بودجه را تامین نخواهد کرد. از سوی دیگر بنزین ۳ هزار تومانی تفاوتش با ۵ هزار تومان در ماه چیزی حدود ۴۰۰ هزار تومان فرق قیمت دارد، این عدد رقم آنچنانی نیست که بخواهد تاثیری در کاهش قیمت داشته باشد. مگر اینکه دولت بگوید من یک شیبی را میخواهم آغاز کنم و هر ماه قرار است به قیمت اضافه کنم که به نظر من این اقدام هم اثرات تورمی خطرناک دارد، دولت یکجا تصمیم بگیرد بسیار بهتر از این است که جامعه را در بلاتکلیفی قرار دهد». همچنین در ادامه انتقادهای بنزینی مجلس از دولت حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده منتقد در تذکری خطاب به دولتیها گفت: «راجع به بنزین در جلسه انطباق شما چه گذشته است؟ ما مگر بند ۹ اصل سوم قانون اساسی را نداریم؟ مگر آنجا نیامده است تبعیض نباید باشد؟ پس چطور میگویند ماشینی که الان دارید به آن بنزین داده شود و ماشینی که بعدا میخرید بنزین داده نشود؟ قطع سهمیه بنزین خودروهای جدید خلاف قانون اساسی و تبعیض است».
ارسال نظر