| کد مطلب: ۱۱۱۳۳۱۲
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» رفتار ریاکارانه آمریکا در قبال اسرائیل را بررسی می‌کند

از تحریم«نتزاه یهودا» تا واریز به حساب «بی بی»

آرمان ملی- احسان اسقایی: با هر دیدگاه به رفتار عملی ایالات متحده آمریکا در ارتباط با رژیم اسرائیل بنگریم، آمریکا را حامی تل‌آویو و سیاست‌های آن علیه مردم بی‌دفاع فلسطین خواهیم یافت. بسیاری معتقدند در ایالات متحده آمریکا (آیپک) همه کاره است و بسیاری از سیاست‌ها در آمریکا را یهودیان هوادار تفکر صهیونیستی اداره می‌کنند.

از تحریم«نتزاه یهودا» تا واریز به حساب «بی بی»

*آمریکا حامی اسرائیل

اما رفتار آمریکا در برابر اسرائیل خصوصا در جنگ‌ها که مسلمانان و فلسطینیان علیه اسرائیل به راه انداختند بیان کننده آن است که آمریکا به هر علت حامی اسرائیل است. خصوصا در جنگ‌های اخیر که عموما به پیروزی حزب‌ا... و حماس تبدیل شده و حتی همین جنگ کنونی موسوم به طوفان الاقصی آمریکا تمام قد درکنار اسرائیل ایستاده است. این درکنار اسرائیل قرار گرفتن بعضا هم در جنگ بوده و هم در مذاکرات سازش. مذاکراتی که بین گروه‌های فلسطین و اسرائیل برای پایان دادن به جنگ‌ها و آتش بس به وجود آمده است. این حمایت‌ها البته همواره برای آمریکا هزینه افزا بوده به طوری که در افکار مسلمانان، ایالات متحده را شریک جنایت‌های اسرائیل در کشتن زن و کودکان فلسطینی می‌دانند و این مورد به ضرر جایگاه آمریکا در بین کشورهای مسلمان بوده لذا ایالات متحده آمریکا از زمان دولت باراک اوباما به این سو تلاش کرده ضمن حمایت از اسرائیل در هر جنگی گام‌هایی را برای عدم تخریب جایگاه خود در بین کشورهای اسلامی بردارد. البته همه تلاش‌ها نیز به خاطر تحت تاثیر قرار گرفتن این جایگاه در بین مسلمانان نیست بلکه شهروندان آمریکایی نیز دائما و در هر بحرانی در برابر این نگاه آمریکا به حمایت از جنایت‌های اسرائیل واکنش نشان دادند. در حوادث اخیر و بعد از طوفان الاقصی نیز اعتراضات به آمریکا برای حمایت از امریکا و اسرائیل نمود علنی‌تری پیدا کرده است.

*دو رفتار برای مقابله با افراط گرایان در اسرائیل

ایالات متحده آمریکا بر دو مدار سیاست‌هایی را در مورد مساله اسرائیل پایه‌گذاری کرده و در طول سال‌های اخیر بخش‌هایی از آن را هم اجرایی کرده است. یکی از این طرح‌ها، طرح صلح اعراب و اسرائیل است که البته چند دهه است که در این زمینه به فعالیت پرداخته‌اند. مذاکراتی که بین تشکیلات خودگردان به رهبری عرفات و حاکمان وقت تل‌آویو درگذشته با عناوین مختلف در دستورکار قرارگرفت. اقدامی که هدفش هم این بوده که تنش بین دو سویه درگیر در فلسطین کاهش یابد تا آمریکا نیز در اثر کاهش این تنش‌ها بیش از این هزینه حمایت از آمریکا را نپردازد. طرح دیگر آمریکا به نوعی دخالت در زمین بازی سیاست در اسرائیل است تا بتواند با این طرح از در قدرت قرار گرفتن اشخاص افراطی در کابینه اسرائیل جلوگیری کند. بارها خصوصا در دولت اوباما و حتی در دولت بایدن خبرهایی از اختلافات عمیق بین واشنگتن و  تل‌آویو مخابره شده است چرا که آمریکا عملا تمایلی ندارد که افراطیون در اسرائیل در قدرت قرار گرفته شرایط را به سوی بحرانی شدن مسائل حرکت دهند و عملا نبردهایی مانند طوفان الاقصی از رفتار آنها خارج شود تا در نهایت آمریکا بتواند شرایطی را در اسرائیل در پیش روی خود ببیند تا مساله فلسطین و اسرائیل را بر اساس طرح‌های خود پیش ببرد. لذا بارها شنیده شده آمریکایی‌ها خواستار در قدرت گرفتن طیف نرم در اسرائیل هستند. به نظر در شرایط غیر تنشی در سرزمین‌های اشغالی آمریکا به دنبال اجرای این طرح خود است اما هر بار که تنش در اسرائیل به سطح جنگ‌هایی می‌رسد که یک طرف آن مسلمانان و طرف دیگر آن اسرائیل است، آمریکا این بخش از سیاست خود را تعلیق کرده و به حمایت تمام قد از اسرائیل می‌پردازد.

*سیاست‌های تحریم

 اخیرا البته در اوج جنگ‌ها، سیاستمداران در آمریکا بعضا سیاست‌های تحریم برای کنترل افراد افراطی در اسرائیل را در دستور قرار داده‌اند. اخیرا  خبر دیگری در همین راستا در رسانه‌ها منتشر شده که نشان دهنده آن است که آمریکا این سیاست را به صورت گسترده‌تری در دستور قرار داده است. سه منبع آمریکایی به «آکسیوس» گفته‌اند، انتظار می‌رود آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا طی روزهای آینده تحریم‌های در نظرگرفته شده علیه گردان «نتزاه یهودا» را که سربازان آن  متهم به نقض حقوق بشر در کرانه باختری هستند، رسما اعلام کند. به گفته این منابع، تحریم‌هایی که قرار است علیه «نتزاه یهودا» اعمال شود، مانع از ارائه هر نوع تسلیحات یا آموزش نظامی آمریکایی به این گردان و نیرو‌های آن می‌شود. گردان «نتزاه یهودا» که در سال ۱۹۹۹ تشکیل شد به عنوان یگان ویژه سربازان یهودی افراطی ارتدوکس محسوب می‌شود و در انجام اقدامات خشونت‌آمیز علیه غیرنظامیان فلسطینی مشارکت دارد.

*تداوم کمک مالی به اسرائیل

البته سیاست‌های تحریمی اخیر که احتمال اجرایی شدن آن وجود دارد را نباید در معنای خط نشان آمریکا برای اسرائیل دانست چرا که آمریکا کماکان حامی اسرائیل است اما تمایل دارد خواسته‌هایش نیز در  تل‌آویو اجرایی شود. چرا که آمریکا اخیرا کمک‌های مالی مناسبی را در اختیار اسرائیل قرار داده است. چند روز قبل مجلس نمایندگان آمریکا ۲۶ میلیارد دلار کمک نظامی به رژیم صهیونیستی را تصویب کرد.

 

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار