| کد مطلب: ۱۰۷۶۶۵۴
لینک کوتاه کپی شد

عباس خامه‌یار در گفت وگو با«آرمان ملی»مطرح کرذ:

استراتژی ابهام

«آرمان ملی»- احسان انصاری: حماس آمار تلفات نیروهای خود را اعلام نکرده است و می‌گوید تاکنون بیش از ۱۱ هزار فلسطینی در باریکه غزه شهید شده‌اند از جمله بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ کودک.

  استراتژی ابهام

 یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل گفت که جنگ با حماس شامل سه مرحله اصلی است که در هفت اکتبر با حمله حماس آغاز شد. گالانت در تشریح این سه مرحله گفت: «مرحله اول شکست حماس و حمله به زیرساخت‌ها بود. در مرحله دوم جنگ ادامه پیدا می‌کند، اما شدت نبرد‌ها کمتر می‌شود و نیرو‌ها برای از بین بردن مقاومت‌ها تلاش می‌کنند.»وی افزود که آخرین مرحله درگیری ایجاد یک سیستم امنیتی جدید در نوار غزه، سلب مسئولیت اسرائیل از زندگی روزمره در نوار غزه و ایجاد یک امکان امنیتی جدید برای شهروندان اسرائیل خواهد بود. وی تاکید کرد که اهداف در واقع شامل از بین بردن گروه حماس از طریق از بین بردن توانایی‌های نظامی و دولتی آن و از بین بردن کامل هرگونه مسئولیت اسرائیل در قبال غزه است.این در حالی است که در روز اول جنگ غزه که با حمله حماس در ۷ اکتبر آغاز شد، ۱۲۰۰ نفر در اسرائیل کشته و بیش از ۲۰۰ نفر اسیر شدند. در یورش زمینی ارتش اسرائیل به غزه هم تاکنون ۴۶ سرباز اسرائیلی کشته شده‌اند.«آرمان ملی» برای تحلیل آخرین تحولات جنگ در غزه با عباس خامه یار، تحلیل گر روابط بین‌الملل گفت وگو کرده که در ادامه می خوانید.

*چرا جنگ در غزه خیلی زود به نسل کشی تبدیل شد؟ چه ریشه‌های تاریخی برای شکل گیری چنین جنایت‌هایی توسط اسرائیل وجود دارد؟

از نظر تاریخی هر زمان حادثه ای علیه اسرائیل رخ می دهد آن را مبنا و بهانه قرار می دهند براساس آن دست به مظلومیت نمایی می زنند.در شرایط کنونی نیز این وضعیت وجود دارد. امروز اسرائیل عنوان می کنم ما در خانه های خود نشسته بودیم که نیروهای حماس به ما حمله کردند و ما در واکنش به این حمله اقدام به حمله به فلسطین کردیم.این در حالی است که این مظلوم نمایی واقعی نیست. نکته دیگر اینکه جنایت،خشونت،توهین به مقدسات و آواره کردن مردم فلسطین که از سال1917 آغاز شد و در سال1948 اوج گرفت. با تمهیداتی که انگلیس در پیش گرفت اسرائیل در سال1948 اعلام موجودیت کرد که پس از آن توسعه طلبی خود را در سرزمین های اشغالی ادامه داد.در سال1967 اوج توسعه طلبی اسرائیل بود که توانست جولان،غزه، سینا و بخشی از قدس شرقی را در جنگ شش روزه از اردن و مصر و سوریه جدا کند. در سال1978 اسرائیل جنوب لبنان را به عنوان یک کمربند امنیتی اشغال کرد. این وضعیت ادامه داشت و در سال1982 اشغالگری اسرائیل به بیروت رسید که رئیس جمهوری را روی تانک برای مردم لبنان معرفی کردند و وی را به کاخ ریاست جمهوری فرستادند.شهرک های صهیونیست نشین در واقع نوعی اشغالگری است. نکته دیگر اینکه بیش از 100نامه سازمان ملل در حقانیت و حمایت از مردم فلسطین منتشر شده که از جمله آنها بازپس گیری کرانه غربی وجولان بوده که هیچ گاه عملی نشده این توسعه طلبی همچنان ادامه داشته است.در طول سال های گذشته شهرک های صهیونیست نشین در حال گسترش بوده که باعث رنجش بیشتر مردم فلسطین شده است.توهین به مقدسات،تخریب بیت المقدس و یهودی سازی اماکن مقدس مسلمانان و مسیحیان،اهانت،جلوگیری از نماز خواندن مسلمانان فلسطین در مسجد الاقصی و توهین ها در تاریخ اشغالگری ها بی سابقه بوده است.

از نظر تاریخی هر زمان حادثه ای علیه اسرائیل رخ می دهد آن را مبنا و بهانه قرار می دهند براساس آن دست به مظلومیت نمایی می زنند.در شرایط کنونی نیز این وضعیت وجود دارد. امروز اسرائیل عنوان می کنم ما در خانه های خود نشسته بودیم که نیروهای حماس به ما حمله کردند،کشتند و غارت کردند و ما در واکنش به این حمله اقدام به حمله به فلسطین کردیم.این در حالی است که این مظلومیت نمایی واقعی نیست

*آیا حمله حماس به اسرائیل به دلیل همین توهین‌ها و اهانت‌ها بوده است؟

نیروهای حماس مرگ عزتمندانه را به چنین زندگی ترجیح داده اند و به همین دلیل اقدام به حمله نظامی به اسرائیل کردند.مردم غزه در سرزمین خود از زمین و دریا و آسمان و با دیوارهای حائل در محاصره و زندان قرار داشتند. شرایط به شکلی بود که برای به دست آوردن آذوقه و دارو باید از تونل می‌زدند و به صورت قاچاقی آذوقه و داروی مورد نیاز خود را تأمین می کردند.این در حالی بود که سرزمین غزه مرتب مورد تجاوز قرار می گرفت و خانه های مردم منهدم می شد. به همین دلیل نیز نیروی های حماس برای دفاع از حقوق خود دست به حمله نظامی به اسرائیل زدند و این اقدام صرفأ برای بازپس گیری سرزمین هایی بوده که توسط اسرائیل اشغال شده است.به همین دلیل باید عنوان کرد براساس قوانین و حقوق بین‌الملل این حق طبیعی آنها به شمار می ‌رود.

*با توجه به متغیرهای موجود به چه میزان این احتمال وجود دارد که ابعاد این جنگ فراتر از سرزمین های اشغالی برود؟

نسل کشی که در شرایط کنونی در غزه صورت می گیرد براساس یک قرائت انحرافی از تورات است که اسرائیلی ها آن را آموزه و سرلوحه کار خود قرار داده اند. در واقع اسرائیلی ها مردم غزه را حیوانات ناطق و شبیه به انسان می دانند که باید از بین بروند. با این نوع نگاه است که دست به نسل کشی می زنند که امروز همه مردم جهان شاهد آن هستند.هدف از نسل کشی های اخیر نیز این است که شکست تاریخی از حماس را جبران کنند. تاکنون نیز هیچ پیشرفتی در راستای اهدافی که برای خود متصور بودند به دست نیاورده اند.در چنین شرایطی اگر کشورهای غربی و آمریکا تا به این اندازه حمایت نمی کردند و ناوها و نیروهای خود را منطقه نمی فرستادند و اگر مقامات این کشورها در اتاق فکر نظامی اسرائیل شرکت نمی کردند تاکنون رژیم اسرائیل از هم فروپاشیده بود. این اظهارات نیز آرمانی و خیالی نیست و بلکه مبتنی بر آمارهای میدانی و عدد و رقم است.در واقع مدیریت جنگ توسط آمریکا ها سرنوشت جنگ را دگرگون کرد. من فکر می کنم تا زمانی که آمریکا و کشورهای غربی به این شکل از اسرائیل حمایت کنند این احتمال وجود دارد که جنگ در آینده طولانی خواهد شد.

*آمریکا با این رویکرد چه اهدافی را دنبال می کند؟

در شرایط کنونی پیشروی های نیروی نظامی اسرائیل بسیار محدود شده است. این در حالی است که آمار کشته شدگان اسرائیلی در این جنگ تکان دهنده است.افزایش آمار تلفات ارتش اسرائیل به شکلی است که اختلافات داخلی را در درون رژیم اسرائل بیشتر کرده است. این اختلافات بین نظامیان و بین نظامیان و سیاسیون و حتی بین سیاسیون وجود داشته است.این در حالی است که شرایط میدانی به شکلی است که در نهایت در روزهای آینده جنگ به سود نیروی های مقاومت پایان می پذیرد. این در حالی است که مردم کشورهای مختلف در نقاط مختلف جهان در راستای محکومیت جنایات اسرائیل در سرزمین غزه به خیابان ها آمده و جنایت های اسرائیل را محکوم می کنند.در روزهای اخیر نامه هایی از سوی سیاسیون آمریکا به بایدن به دلیل حمایت از نتانیاهو نوشته شده و از این حمایت ها انتقاد شده است. همه این فشارها باعث می شود که حمایت آمریکا و کشورهای غربی از اسرائیل حتی به صورت موقت کاسته شود که این موضوع باعث می شود تبادل اسرا و آتش بس موقت صورت بگیرد.اتفاقی که در نهایت می تواند به پایان جنگ منجر شود.

*ارزیابی شما از رفتارشناسی حزب الله در جنگ اخیر غزه چه بود؟حزب الله در این زمنیه چه استراتژی را دنبال می کرد؟

حزب الله از روز اول وارد جنگ شده بود اما با یک نوع استراتژی ابهام و سکوت، موضوع را دنبال می کرد.این در حالی بود که در میدان جنگ وجود داشت و با یک شیب ملایم با یک سیر صعودی تا به امروز ادامه داشته است.سخنان سید حسن نصرالله نیز یک توضیح و گزارش از میدان بود که در عین حال همه مسیرها و از جمله مسیر جنگ را باز گذاشت.در واقع حزب الله با یک قدرت نرم از ابزار سخت خود استفاده می کند.در شرایط کنونی نیمی از ارتش اسرائیل در مرزهای جنوبی لبنان زمین گیر هستند که این موضوع یک کمک بزرگ به جبهه جنگ به شمار می رود.تعداد و میزان شهدایی که حزب الله در این جنگ داده نشان دهنده حضور موثر حزب الله در این جنگ بوده است.واقعیت این است که ایجاد رژیم صهیونیستی برای این بوده است که خاکریز اول جهان غرب در خاورمیانه باشد. استعمار دنبال کاشتن این رژیم در منطقه بوده است. امروز همه به این نتیجه رسیدند که کوچ دادن یهودی‌ها به این سمت از دنیا برای این بود که دولت‌های غربی با اینها در کشورهایشان مشکل داشتند. رژیم صهیونیستی از همان ابتدا اهداف توسعه‌طلبانه داشته است و امروز شاهد اقدامات توسعه‌طلبانه‌اش هستیم. امروز شرایطی ایجاد شده که مجاهدان فلسطینی ناچارند از خود و سرزمین‌شان دفاع کنند و برای حفظ آن اقدام کنند. با وجود درخواست جهانی برای جلوگیری از ساخت شهرک‌ها به شکل جنون‌آمیزی ساخت این شهرک‌ها انجام شد. توهین و تخریبی که علیه مسجدالاقصی در این سال ها انجام شده است، روز به روز توهین به مقدسات ملت فلسطین بیشتر و بیشتر شده است و هزاران کودک و زن و مرد و رهبران احزاب را زندانی کردند و به شکلی تحقیرآمیز با آنها رفتار می‌کنند. طوفان الاقصی نیز معلول و واکنشی است به اشغال و کشتاری که دهه‌هاست ادامه دارد. برخلاف ادعای اسرائیلی‌ها طوفان الاقصی آغاز کننده این حوادث و جنگ نبوده است بلکه این عملیات واکنشی به حملات و کشتار و اشغال سرزمین فلسطین است.

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار