| کد مطلب: ۱۱۰۰۳۵۹
لینک کوتاه کپی شد

سکینه پاد دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی اجتماعی در گفت وگو با«آرمان ملی»:

نسبت به فیلترینگ اعتراض دارم

آرمان ملی- احسان انصاری: سکینه پاد دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی اجتماعی است. این در حالی است که در شرایط کنونی به دلیل مشکلات معیشتی و اقتصادی دغدغه آزادی های اجتماعی مردم در اولویت های بعدی قرار گرفته است. از سوی دیگر برخورد های سلبی مانند جریمه و توقیف خودروهای زنان به دلیل بی حجابی و یا فیلترینگ شبکه های اجتماعی مسائل مهمی هستند که حقوق شهروندی و آزادی اجتماعی مردم ایران را تحت تأثیر قرار داده است.

نسبت به فیلترینگ اعتراض دارم

«آرمان ملی» برای تحلیل و بررسی این مسائل با سکینه پاد دستیار رئیس جمهور در زمینه آزادی های اجتماعی گفت وگو کرده است.وی معتقد است:« حجاب یک مسأله فرهنگی است و نیازمند رویکرد فرهنگی است. اتفاقات و برخوردهایی که با زنان صورت گرفته نیز به صورت سیستمی نبوده و بلکه اشتباهات فردی بوده است.اشتباهاتی که اگر چه بین افکار عمومی ذهنیت ایجاد کرده است.من این اتفاقات و برخوردهای سلبی با زنان را رد می کنم و معتقدم که این نوع رفتار مورد تایید ما و دولت نیست. من در برخی موارد به موضوع ورود کرده ام و اجازه ندادم این روند ادامه پیدا کند.در شرایطی که من احساس می کردم تضییع حقی در حال صورت گرفتن است من ورود کرده ام و اجازه نداده ام این تضییع حق صورت بگیرد.من این وضعیت را سیستمی نمی دانم و معتقدم شرایط به شکلی نیست که سیستم سیاسی در مورد زنان بی حجاب برخورد سلبی و خشن را در دستور کار قرار داده است. به هیچ عنوان چنین وضعیتی وجود ندارد و نه تنها بنده و بلکه رئیس جمهور نیز با چنین رویکردی موافق نیستند». در ادامه این مصاحبه را می خوانید.

*آزادی های اجتماعی تا حدود زیادی تحت تأثیر مشکلات معیشتی مردم قرار گرفته است.چرا دولت در تعیین اولویت ها به شکلی عمل کرده که آزادی های اجتماعی در حاشیه مشکلات معیشتی قرار گرفته است؟

آزادی های اجتماعی همچنان جزئی از دغدغه های مردم است و نمی توان عنوان کرد این دغدغه ها از بین رفته است.من مشکلات معیشتی مردم را انکار نمی کنم و معتقدم مشکلات معیشتی یک واقعیت است که امروز زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده است. با این وجود فضای اجتماعی نیز به شکلی نیست که مردم دیگر دغدغه های اجتماعی نداشته باشند.مردم ایران همواره دغدغه حریت و آزادی بیان داشته اند و در شرایط کنونی نیز این مسائل جز دغدغه های آنها به شمار می رود.در این زمینه رسانه ها نقش تعیین کننده ای دارند و باید سخنگوی مطالبات و دغدغه های مردم باشد. در واقع رسانه ها باید انچه مردم نمی توانند به زبان بیاورند را عنوان کنند تا مسئولان در جریان دغدغه های مردم قرار بگیرند.نکته دیگری که باید عنوان کنم این است که مسأله آزادی های اجتماعی جز دغدغه های آقای رئیسی نیز قرار دارد و ایشان همواره این موضوع را دنبال می کنند.من به عنوان دستیار رئیس جمهور هم یک زن هستم و هم یک وکیل که از بدنه مردم در دولت حضور دارم.

*یکی از دغدغه های برخی زنان جامعه جریمه های رانندگی به خاطر مسأله حجاب و توقیف خودروهای آنهاست.

در این زمینه چالش هایی به وجود آمده و زنان زیادی نسبت به این موضوع اعتراض داشته اند که مورد بررسی ما نیز قرار گرفته است.من معتقدم در این زمینه و در زمینه تعیین مجازات ها ما نیازمند نوعی عقلانیت هستیم وتا زمانی که این عقلانیت وجود نداشته باشد نمی توان به نتایج امیدوارکننده ای دست پیدا کرد.در موضوع توقیف خودروهای زنان به دلیل بی حجابی نیز باید قاعده مند تر عمل کنیم.در موردی در استان گیلان که چنین اتفاقی رخ داده بود، کانون وکلای دادگستری گیلان به بنده اطلاع دادند که خودروی یک خانم به دلیل نامعلوم توقیف شده که در این زمینه من اقدامات لازم را انجام دادم و مشکل حل شد.واقعیت این است که بنده نیز با توقیف خودروی زنان که به صورت بی ضابطه صورت بگیرد مخالف هستم.هرگونه اقدامی که بخواهد آزادی اجتماعی زنان جامعه را محدود کند با منطق قانون اساسی و جمهوری اسلامی همخوانی ندارد و به همین دلیل بنده با این رویکرد موافق نیستم.البته اتفاقاتی که در جامعه رخ می دهد به معنای این نیست که دولت به دنبال چنین رویکردی است.

*به هر حال این اتفاقات در دولت آقای رئیسی رخ می دهد. چگونه می توان تصور کرد دولت رویکرد دیگری دارد؟

من سوال شما را با این سوال پاسخ می دهم که آیا شرایط برهنگی که امروز در سطح جامعه وجود داشته در گذشته نیز وجود داشته است.در شرایط کنونی نوع پوشش برخی زنان از حالت متعارف ایرانی و نه اسلامی نیز خارج شده است.آیا اگر این اتفاقات در دولت آقای روحانی و یا خاتمی رخ می‌دهد نیز همین رویکرد را دنبال می کردند و یا برخورد دیگری با این نوع پوشش صورت می گرفت؟

*حجاب یک مسأله شرعی قانونی و فرهنگی است و نیازمند رویکرد فرهنگی است و با رویکرد سلبی تحقق پیدا نمی کند.آیا می پذیرید که رویکردی که در پیش گرفته شده صحیح نیست؟

من با شما کاملا موفقم که حجاب یک مسأله فرهنگی است و نیازمند رویکرد فرهنگی است. اتفاقات و برخوردهایی که با زنان صورت گرفته نیز به صورت سیستمی نبوده و بلکه اشتباهات فردی بوده است.اشتباهاتی که اگر چه در بین افکار عمومی ذهنیت ایجاد کرده است.من این اتفاقات و برخوردهای سلبی با زنان را رد می کنم و معتقدم که این نوع رفتار مورد تایید ما و دولت نیست. من در برخی موارد به موضوع ورود کرده ام و اجازه ندادم این روند ادامه پیدا کند.در شرایطی که من احساس می کردم تضییع حقی در حال صورت گرفتن است من ورود کرده ام و اجازه نداده ام این تضییع حق صورت بگیرد.من این وضعیت را سیستمی نمی دانم و معتقدم شرایط به شکلی نیست که سیستم سیاسی در مورد زنان بی حجاب برخورد سلبی و خشن را در دستور کار قرار داده است. به هیچ عنوان چنین وضعیتی وجود ندارد و نه تنها بنده و بلکه رئیس جمهور نیز با چنین رویکردی موافق نیستند.

بنده نیز کندی اینترنت در ایران را نقض حقوق شهروندی می دانم و نسبت به آن و فیلترینگ شبکه های اجتماعی اعتراض دارم.آقای رئیسی نیز خواستار بازنگری در این موضوع شده اند و بنده نیز با شخصی که مسئولیت این اتفاق را دارد وارد مکاتبه شده ام تا این مشکل حل شود.بنده نیز خواستار بازنگری در این وضعیت هستم.ما باید به شیوه ای عمل کنیم که ضمن حفظ اصول و ارزش هایی که داریم محدودیت کمتری برای مردم ایجاد کنیم

*شما عنوان می کنید برهنگی در بین برخی زنان جامعه شکل بی سابقه ای به خود گرفته است. چه میزان دغدغه زنان جامعه برای شما و دولت مهم است؟

حجاب یک موضوع فرهنگی است و باید با برنامه و به صورت حساب شده به آن ورود کرد.بخشی از متانت و همیت زنان ایرانی از نظر فرهنگی و مذهبی نوع پوشش آنهاست.واقعیت این است که در هیچ مقطعی از تاریخ ایران شرایط به شکلی نبوده که فرهنگ غالب برهنگی بوده باشد.زن ایرانی هیچ گاه موافق برهنگی نبوده است.این یک موضوع فرهنگی است که ممکن است در همه کشورهای جهان نیز اتفاقاتی در این زمینه رخ داده باشد.در طول تاریخ تلاش شده که ملت ها را از هویت اصلی خود دور کنند. اینکه چرا ما در طول دهه های گذشته به شکلی رفتار کرده ایم که وضعیت حجاب به این نقطه رسیده نیازمند بررسی های فرهنگی،جامعه شناسی و روانشناسی است.ما در این زمینه دارای قوانینی هستیم.

*این قوانین نباید به روز شود؟

یکی از کارکردهای اصلی قانون این است که زمینه های اجرای آن وجود داشته باشد. قانونی که زمینه های اجرایی آن وجود نداشته باشد مشکلی را حل نخواهد کرد.هنگامی که ما عنوان می کنیم قوانین جمهوری اسلامی را باید اجرا کنیم منظور ما قوانینی است که باید مورد پذیرش مردم قرار داشته باشد و زمینه های اجرایی آن نیز وجود داشته باشد.در قانون اساسی مسائلی مانند اسلامیت و جمهوریت وجود دارد که تحت هیچ شرایطی تغییر نمی کند.مردم نیز با اکثریت آرا به این قانون رأی داده اند.در دوران مشروطه نیز مجتهدینی وجود داشته اند که درباره قوانین مجلس نظر می دادند و در صورتی که مغایر با قوانین اسلامی بود آن را به مردم بازگو می کردند.صحبتی که من می کنم یک انگاره مذهبی و ارزشی است که در این کشور وجود داشته است.براساس همین انگاره و خواست مردم است که اسلامیت و جمهوریت در ایران تغییر نمی کند.بخشی از این انگاره ارزشی نیز چه ما آن را قبول داشته باشیم و چه نداشته باشیم موضوع حجاب است.

*آیا فیلترینگ شبکه های اجتماعی مغایر با حقوق اجتماعی مردم نیست؟ چرا در دولت آقای رئیسی علی رغم شعارهایی که وی در زمان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری دادند شبکه های اجتماعی بیشتری فیلتر شد؟

در همه کشورهای جهان استفاده از شبکه های اجتماعی به صورت مطلق آزاد نیست.در منشور حقوق بشر که مورد استفاده کشورهای مختلف است نیز برای آزادی های اجتماعی قیودی در نظر گرفته اند و عنوان می کنند نباید مغایر با عفت عمومی جامعه باشد.اینکه هر کسی هر کاری دوست دارد در شبکه های اجتماعی انجام بدهد مورد سوال وتردید درهمه کشورهای جهان است و برای آن قوانینی وضع شده است.با این وجود بنده نیز کندی اینترنت در ایران را نقض حقوق شهروندی می دانم و نسبت به آن و فیلترینگ شبکه های اجتماعی اعتراض دارم.آقای رئیسی نیز خواستار بازنگری در این موضوع شده اند و بنده نیز با شخصی که مسئولیت این اتفاق را دارد وارد مکاتبه شده ام تا این مشکل حل شود.بنده نیز خواستار بازنگری در این وضعیت هستم.ما باید به شیوه ای عمل کنیم که ضمن حفظ اصول و ارزش هایی که داریم محدودیت کمتری برای مردم ایجاد کنیم.

 

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان انصاری

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار