| کد مطلب: ۱۰۸۸۵۰۷
لینک کوتاه کپی شد

پزشکیان و مطهری تائید شدند

اسامی تایید صلاحیت‌ها اعلام شد

آرمان ملی – یاسمین طالقانی: با اقدام اخیر شورای نگهبان فضای جامعه به تدریج از حالت رکود سیاسی و انتخاباتی خارج می‌شود اما باز هم نشانی از کاندیداهای اصلی یک جریان سیاسی در انتخابات نیست.

اسامی تایید صلاحیت‌ها اعلام شد

هادی طحان نظیف در برنامه صف اول شبکه خبر، بیان کرد: مهلت ۵۰ روز هیات نظارت استان و هیات مرکزی به پایان رسید. نتیجه بررسی صلاحیت‌ها به وزارت کشور ارسال شد. طی دو روز آینده از طریق فرمانداری‌ها به داوطلبان اعلام می‌شود. بر اساس قانون ۳ روز مهلت اعتراض است که از یکشنبه آغاز می‌شود. قانون عملا سه مرحله را پیش بینی کرده است. یک مرحله هیات‌های اجرایی بود که دو ماه پیش تشکیل شد. سخنگوی شورای نگهبان در ادامه تصریح کرد: کسانی که در هیات اجرایی رد شده بودند، اگر شکایت کرده بودند به ما ارسال شد. حدود هزار و ۵۰۰ نفر داشتیم که از این مرحله اعتراض نکردند که معنایش انصراف است. اگر شکایتی به ما کرده بودند حتما رسیدگی شده است. بعد از امروز ۳۰ روز خود شورای نگهبان به عنوان مرجع اصلی اعلام نظر خواهد کرد. وی در ادامه تاکید کرد: ما یک میلیون و ۷۵۰ هزار سند را در این مقطع مورد بررسی قرار دادیم. حاصل این بررسی‌ها بیش از ۲۱ هزار نفر واجد شرایط بودند که ثبت نام کرده بودند. از این تعداد بیش از ۱۱ هزار نفر تایید صلاحیت شدند و مورد تایید هیات نظارت استان و هیات مرکزی قرار گرفتند؛ یعنی بیش از ۵۲ درصد مورد تایید قرار گرفت. این عدد دو برابر دوره گذشته است. به ازای هر کرسی حدود ۳۸ نفر می‌توانند باهم رقابت کنند. وی افزود: بیش از ۱۱ هزار نفر یعنی بیش از ۵۲ درصد تایید صلاحیت شدند. حدود ۳۸ درصد صلاحیت‌ها مورد تایید قرار نگرفت. البته این به معنی اتمام کار نیست و آنان می‌توانند شکایت کنند تا اعضای شورای نگهبان دقیق‌تر بررسی کنند. بر اساس ابلاغیه جدید قانون انتخابات تعداد عدم احراز‌ها کاهش قابل توجهی داشت و زیر ۱۰ درصد عدم احراز داشتیم.  طحان نظیف در ادامه خاطرنشان کرد: در این دوره، چون زمان بندی بیشتری داشتیم فرصت بیشتری داشتیم. بیش از ۴ هزار نفر در سراسر کشور هیات‌های نظارت استان دعوت کردند و صلاحیت آنان را بررسی کردند. این بار شاهد تایید بیشتری نسبت به ادوار گذشته بودیم. وی افزود: نظر هیات‌های نطارت استان و هیات مرکزی استان ممکن است متفاوت از نظر هیات‌های اجرایی باشد. ممکن است تفاوت نظر وجود داشته باشد. زمان بندی هیات‌ها و نظارت استان بیشتر است. ۲۷۵ نفر از نمایندگان مجلس فعلی در انتخابات پیش رو ثبت نام کردند که فقط ۲۶ نفر از آن‌ها تایید صلاحیت نشدند که می‌توانند شکایت کنند و شورای نگهبان صلاحیت آنان را بررسی کند. حدود یک سوم نسبت به دور قبل این تعداد کاهش پیدا کرده است. ما در مرحله پیش رو ملاقات‌ها و مستندات قانونی داریم که با افراد طرح خواهیم کرد.

*چهره‌های شاخصی که تایید شدند

از جمله چهره‌های شاخص که صلاحیت آنها برای حضور در انتخابات مجلس دوازدهم تایید شد، می‌توان به مسعود پزشکیان، علی مطهری و نوبخت اشاره کرد. مسعود پزشکیان نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی، در واکنش به انتشار خبر تأیید صلاحیتش در برخی رسانه‌ها گفت: بنده هم خبر تأیید صلاحیتم را از طریق رسانه‌ها و برخی دوستان شنیدم و هنوز به‌شکل رسمی به من اعلام نشده است.وی افزود: البته با توجه به سخنان اخیر مقام معظم رهبری انتظار می‌رفت که در بررسی صلاحیت‌ها شاهد برخی بازنگری‌ها باشیم.  همچنین  نام رامین مهمانپرست، مهدی فلاح، مصطفی بلورچی در جمع تأیید شدگان قرار گرفت. گقتی است پزشکیان تنها کاندیدای تایید شده است که می‌توان او را اصلاح طلب خطاب کرد و این پرسش مطرح که تایید صلاحیت یک عضو از اردوگاه اصلاح طلبی منجر به رقابتی شدن انتخابات می‌شود؟ هرچند مطهری هم نسبتی با مواضع اصولگرایانه ندارد و بیشتر به سمت جریان اصلاحات است اما تایید صلاحیت او هم به منزله حضور اصلاح طلبان در انتخابات نیست.

*اعتراض نماینده فعلی مجلس به تایید صلاحیت تاج گردون

غلامرضا تاجگردون هم در واکنش به حواشی اخیر درباره تایید صلاحیتش برای انتخابات مجلس از سوی شورای نگهبان تصویری از پیامک تایید صلاحیتش را در صفحه شخصی خود در اینستاگرام به اشتراک گذاشت تا به این شکل به شایعات و حواشی ها پایان داده باشد. در پیامک منتشر شده از سوی تاج‌گردون آمده است: « داوطلب گرامی؛ به اطلاع می‌رساند صلاحیت شما در هیات مرکزی  نظارت مرود تایید قرار گرقت. ستاد انتخابات کشور» نکته قابل تامل اعتراض یک نماینده به تایید صلاحیت تاج گردون است. مالک شریعتی، با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: کاش این خبر درست نباشد؛ در صورت صحت، شورای محترم نگهبان در فرصت قانونی ، تصمیم هیات مرکزی نظارت را تغییر دهد. تاجگردون چهره سیاسی نیست و با مصوبه مجلس اعتبارنامه‌اش رد شد.» گفتنی است در مجلس یازدهم زاکانی و نمایندگان نزدیک به او تلاش زیادی بای رد اعتبارنامه تاجگردون داشتند و در نهایت نیز مانع از تصویب اعتبار نامه او شدند.

*چه افرادی ردصلاحیت شدند؟

به رغم اینکه اعلام شده 30 نماینده فعلی تهران در مجلس تایید صلاحیت شدند اما از سوی دیگر نمایندگان غیر تهران به ردصلاحیت خودشان واکنش‌هایی داشتند. صبح دیروز اسامی چند نماینده که گفته می‌شد صلاحیت آنها از سوی شورای نگهبان رد شده، در رسانه‌ها منتشر شد. از جمله این چهره‌ها علیرضا بیگی نماینده تبریز و افشاگری شاسی بلندگیت بود. احمد علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی که پیش‌تر از سوی هیات های اجرایی نیز ردصلاحیت شده بود، درباره علت ردصلاحیت خود از سوی هیات های نظارت به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: به من چیزی نگفتند اما در رسانه‌ها می‌خوانم که ردصلاحیت شدم. وی در پاسخ به اینکه پیش بینی می کنید علت ردصلاحیت‌تان چه بوده باشد، افزود: اطلاعی ندارم اما هیأت اجرایی صلاحیتم را براساس بند ۴ ماده ۳۳ که همان محکومیت اقدام علیه امنیت ملی است، رد کرد در صورتی که بنده چنین محکومیتی نداشتم و تنها محکومیتی که دارم رأی دادگاه بدوی به یک سال زندان آن هم به دلیل شکایت فاطمی امین است که آن رأی هم هنوز قطعی نشده است. همچنین نام جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت در میان ردصلاحیت شدگان است. او ضمن تایید خبر ردصلاحیت گفت: «رد صلاحیت شدم و علت آن را نمی‌دانم. رشیدی کوچی همچنین در پستی اینستاگرامی از مردم حوزه انتخابیه‌اش و مردم ایران تشکر کرده و نوشته است؛ خدا را گواه می گیرم در این مدت ذره ای به دنبال منافع خودم، خانواده ام و نزدیکانم نبوده ام. و بارها مورد شماتت و ملامت دوستانم قرار گرفتم و در راه خدمت به مردم، رفاه و آرامش را بر خودم حرام کردم. » جلیل رحیمی جهان آبادی، نماینده تایباد هم ردصلاحیت‌ شد. آنها در مجلس یازدهم از جمله چهره‌های منتقد دولت ابراهیم رئیسی بودند و مشخصا از مخالفان طرح ها و لوایح مرتبط با فیلترینگ، حجاب و عفاف و ...محسوب می‌شوند.

*فلاحت پیشه رد شد، سیلی زننده به سرباز تایید

نکته قابل تامل ردصلاحیت حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده سابق مجلس است که گرایش اصولگرایانه دارد.  در حالی فلاحت پیشه ردصلاحیت شد که عنابستانی نماینده سبزوار که سیلی او بر گوش مامور راهور در اذهان هست،  تایید صلاحیت شده است.

نمی‌بخشم و حلال نمی‌کنم

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی ار ردصلاحیتش در هیأت‌ نظارت خبر داد.  او بیانیه ای صادر کرد که در بخشی از این بیانیه آورده است؛اصرارم بر رفتن به مجلس بعد از دو دوره نهم و دهم این بود که مطمئن بودم در این سنگر می توانم سرباز خوبی برای نظام جمهوری اسلامی و هم میهنان و همشهریانم باشم. حال که به هر دلیل (که هیچگاه دلیلش بر من مشخص نشد) نظر به ممانعت از ورود بنده به مجلس است دیگر هیچگاه اعتراض نخواهم کرد. افرادی که ظلم در حقم کردند، نمی‌بخشم و حلال نخواهم کرد.

+عدم التزام به اسلام دلیل ردصلاحیتم اعلام شد

قاسم ساعدی، نماینده مردم دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی از جمله نمایندگان موافق استیضاح وزیر کشور بود که اکنون صلاحیت او رد شده است. ساعدی ضمن تایید خبر ردصلاحیت شدن خود به خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید موافقت با استیضاح وزیر کشور ارتباطی با ردصلاحیتش ندارد.وی گفت: صلاحیت بنده به استناد ماده ۳۱ مبنی بر عدم التزام به اسلام، رد شده است. البته نمی‌دانم چه شاخصه‌هایی را در نظر گرفتند اما به نظر محترم شورای نگهبان احترام می‌گذارم و ما هم در فرآیند قانون انتخابات قرار گرفتیم و ادامه می‌دهیم و اعتراض خود را اعلام می‌کنیم و نهایتاً هم ضمن دعوت مردم به مشارکت بالا و مقتدرانه در انتخابات ما هم به نظر نهایی شورای نگهبان احترام می‌گذاریم. او در پاسخ به این سوال که فکر می کنید ارتباطاتی میان ردصلاحیت شما با نطق‌ها و تذکرات اعتراضی‌تان و پیگیری طرح استیضاح وجود داشته باشد؟ گفت:بنده نماینده هستم و در این فرآیند قرار داریم، برخی مواقع استیضاح می‌کنیم اما فکر نمی‌کنم، به دلیل طرح استیضاح ردصلاحیت شده باشم. واکنش ساعدی به اینکه شما از جمله نمایندگان امضاکننده طرح استیضاح وزیر کشور هستید و ... چنین بود:بله، بنده طح استیضاح وزیر کشور را امضا کردم اما این را دلیل ردصلاحیتم نمی‌دانم چراکه نظر نهادهای نظارتی و شورای نگهبان فراتر از این موارد است.

*اسامی نمایندگان ردصلاحیت شده

در نهایت طبق اطلاعات کسب شده توسط ایرنا، اسامی نمایندگان فعلی مجلس که صلاحیت آنها تایید یا احراز نشده و در محافل سیاسی و خبری بصورت غیر رسمی مطرح شده به شرح زیر است: ار خوزستان،  قاسم ساعدی از حوزه انتخابیه دشت آزادگان، سید لفته احمد نژاد از حوزه انتخابیه خرمشهر، سید مجتبی محفوظی از حوزه انتخابیه آبادان، سید محمد مولوی از حوزه انتخابیه آبادان، فریدون حسنوند از حوزه انتخابیه اندیمشک؛ سهراب گیلانی از حوزه انتخابیه شوشتر و جلیل مختار از حوزه انتخابیه آبادان ردصلاحیت شدند. امانقلیج شادمهر از حوزه انتخابیه گنبد کاووس و غلام علی کوهساری از حوزه انتخابیه آزادشهر از گلستان هم با رد صلاحیت مواجه شدند. نمایندگان ردصلاحیت شده استان فارس علیزاده از حوزه انتخابیه رستم و جلال رشیدی کوچی از حوزه انتخابیه مرودشت هستند. خراسان رضوی 3 ردصلاحیت شده به نام‌های احسان ارکانی از حوزه انتخابیه نیشابور، حجت الاسلام اکبر احمد پور از حوزه انتخابیه خواف و رشتخوار و جلیل رحیمی جهان آبادی از حوزه انتخابیه تایباد دارد. محمد خدابخشی از حوزه انتخابیه الیگودرز از استان لرستان نتوانست جواز حضور در انتخابات را کسب کند. از استان کردستان سید مهدی فرشادان از حوزه انتخابیه سنندج و محسن فتحی از حوزه انتخابیه سنندج ردصلاحیت شدند. احمدعلیرضا بیگی از حوزه انتخابیه تبریز و لله وردی دهقانی از حوزه انتخابیه ورزقان از استان آذربایان شرقی هم  فرصت رقابت ندارد. تنها نماینده ردصلاحیت شده از استان تهران، احمد رسولی‌نژاد از حوزه انتخابیه دماوند است. در استان مازندران ،علی کریمی فیروزجایی از حوزه انتخابیه بابل  و از  استان آذربایجان غربی هم جلال محمودزاده از حوزه انتخابیه مهاباد رد صلاحیست شدند.

*ردصلاحیت 4 نماینده مجلس دهم

در میان خبرهای منتشر شده از تایید و ردصلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس، نام برخی چهره های مجلس قبلی نیز دیده می شود.بنا بر آنچه تسنیم منتشر کرده، بهروز نعمتی، غلامرضا کاتب، عبدالرضا عزیزی و سلمان خدادادی رد صلاحیت شده اند.

*احمدی‌نژادی ردصلاحیت شدند

آنطور که خبر‌آنلاین گزارش داده است برخی کاندیدای نزدیک به احمدی‌نژاد ردصلاحیت شدند صلاحیت احمدعلیرضابیگی نماینده تبریز، سیدمجتبی محفوظی نماینده آبادان، احسان ارکانی نماینده نیشابور،‌  علی کریمی فیروزجایی نماینده بابل، رحمت‌الله فیروزی پوربادی نماینده نطنز، حسن محمدیاری نماینده رضوانشهر، احمد رسولی‌نژاد نماینده دماوند، الله‌وردی دهقانی نماینده ورزقان،‌ سیدعلی موسوی نماینده ملکان،‌ جلال محمودزاده نماینده مهاباد، عادل نجف‌زاده نماینده خوی و سیدکاظم موسوی نماینده اردبیل در مجلس یازدهم از سوی هیأت‌های نظارت استانی رد شده است.

*مهلت اعتراض ردصلاحیت شده‌ها

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: کسانی که اعتراض دارند از ۱۷ تا ۱۹ دی فرصت دارند به صورت مجازی اعتراض خود را ثبت کنند. محسن اسلامی اظهار کرد: نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس را دیروز دریافت کردیم و از صبح به صورت پیامکی به داوطلبان تایید صلاحیت شده اعلام کردیم. از ظهر هم برای داوطلبانی که ردصلاحیت یا عدم تایید صلاحیت شده اند، پیامک فرستادیم. همچنین نتایج را به فرمانداری ها و روسا و دبیران ستادهای انتخابات استان ها اعلام کردیم. وی افزود: کسانی که اعتراض دارند از ۱۷ تا ۱۹ دی فرصت دارند به صورت مجازی اعتراض خود را ثبت کنند و شورای نگهبان تا ۱۹ بهمن فرصت رسیدگی به اعتراضات را دارد. اسلامی درباره آمار تایید صلاحیت شدگان گفت: آمار همانی است که سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده است.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : یاسمین طالقانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار