| کد مطلب: ۱۰۸۷۴۳۲
لینک کوتاه کپی شد

روایت «آرمان‌ملی» از برقراری رابطه بین‌ مصر و ایران

احتمال تبادل سفیر بین ایران و مصر

آرمان ملی- احسان اسقایی: یکی از چالش‌‌های ایران در روابط با کشورهای منطقه، رابطه با عربستان بود که با مذاکرات امنیتی بین مقامات دو کشور در عراق صورت گرفت در نهایت ایران و عربستان بعد از سال‌ها رابطه خود را احیا کردند.

احتمال تبادل سفیر بین ایران و مصر

 پس از برقراری رابطه بین تهران و ریاض برخی دیگر از کشورهای اسلامی هم که به تبعیت از برادر بزرگ خود (عربستان) در قطع رابطه با تهران به سر می‌بردند، روابط خود را با ایران احیا و ارتقا دادند. در این میان البته برقراری رابطه بین ایران و مصر مطرح شد و اعلام گردید به تبع عربستان؛ مصر نیز علاقه‌مند است با تهران رابطه برقرارکند. تحرکات دو کشور نشان می‌داد تمایل ایران و مصر به منظور افزایش سطح همکاری‌های منطقه‌ای عمیق است. هرچند با برقراری رابطه بین‌ تهران و ریاض بر برقراری رابطه بین ایران و مصر تاکید شده اما ظاهرا آن چالش‌ها و مشکلاتی که برای بهبود رابطه بین عربستان و ایران وجود داشته بین تهران و قاهره وجود نداشته است. چرا که طی ماه‌های گذشته حتی خبرهایی از حضور نماینده دیپلماتیک مصر در ایران منتشر شد که نشان می‌داد ایران و مصر گام‌های خوبی برای برقراری روابط دیپلماتیک برداشته‌اند.

 مصر، قطر و ایران محور آتش بس در غزه

 در طول دو ماه گذشته اما شرایط در منطقه به علت وزش طوفان الاقصی دچار تحولات عمیقی شد. به طوری که کشورهای اسلامی تلاش کردند در ریاض و در مخالفت با حمله صهیونیست‌ها به غزه بیانیه مشترک دهند. هرچند در عمل این بیانیه نتوانست در برابر حمله صهیونیست‌ها  اقدامی  موثر باشد همان طور که قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل هم در این زمینه اثرگذار نبود. با این وجود قطر تلاش‌های زیادی برای حرکت طرفین جنگ در غزه به سمت آتش بس و تبادل اسرا انجام داد. در این بین نیز مصرکوشش‌هایی را برای ادامه آتش بس انجام داد. در نهایت هم این تهران بود با سران حماس در قطر در تماس بود و بر اساس برخی تحلیل‌ها کوشیده است  حماس را به برقراری آتش‌بس در کنار مصر و قطر تشویق کند. اخیرا اما خبرهای دیگری به گوش می‌رسد از جمله اینکه سران حماس به مصر سفر کرده‌اند تا در مورد طرح‌های مختلف در ارتباط با آتش بس به مذاکره بپردازند. این تحولات موجب شده مصر، ایران، قطر و حتی عربستان بیش از گذشته به یکدیگر نزدیک شوند. به طوری که در خبرها آمد که رئیسی و سیسی با یکدیگر در ارتباط با  تحولات منطقه و فلسطین  به صورت تلفنی گفت‌وگوهایی داشته‌اند.  گفت‌وگوی سران کشورها  با یکدیگر در شرایطی اتفاق می‌افتد که  هر دو کشور نسبت به هم با احترام برخورد کرده و دارای روابط دو طرفه باشند. از گفت‌و‌گوی رئیسی و سیسی هم می‌توان اینگونه برداشت کرد  سران دو کشور در آمادگی کامل برای برقراری روابط دیپلماتیک هستند.

 احتمال تبادل سفیر

عضو شورای امورخارجه مصر رخا احمد حسن با اعلام احتمال «تبادل سفرا بین ایران و مصر» گفت: روابط دو کشور به شکل قابل توجهی «گسترش» یافته است. وی افزود احیای روابط دو کشور به منزله تکمیل روندی است که به ویژه پس از نزدیکی اخیر عربستان سعودی و ایران و تلاش برای حل بحران یمن به وجود آمده است.  مضاف بر گفت‌وگوی اخیر روسای جمهور دو کشور روسای جمهور ایران و مصر در حاشیه نشست سران عربی و اسلامی در ریاض در ۲۰ آبان ماه با یکدیگر دیدار کردند. دیداری که پیش‌درآمد آن ملاقات دو وزیر خارجه در شهریور ماه سالجاری و در حاشیه هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بود که به توافقاتی درباره گسترش مناسبات دوجانبه انجامید. 

 آیا ایران و مصر سفیر مبادله می‌کنند؟

 در گذشته مقام مصری از احتمال تبادل سفرا بین ایران و مصر پس از مراسم تحلیف السیسی خبر می‌دهد. موردی که البته هنوز تحقق نیافته است اما به نظر می‌رسد با توجه به اخباری که در این زمینه منتشر شده احتمالا  در آینده‌ای نچندان دور باید شاهد تبادل سفیر بین دو کشور باشیم. چرا که هم اکنون دو کشور در سطحی غیر از سفیر با یکدیگر ارتباط دارند.

 سفارت زیبای مصر کجاست؟

 به خیابان 30 تیر که بروید درکنار یک کلیسا ساختمانی زیبا را مشاهده می‌کنید که تبدیل به موزه آبگینه شد. این موزه درگذشته محل کار قوام السلطنه بوده است بعدها سفارت مصر در این ساختمان مستقر می‌شود که گچبری‌های باقی مانده بر روی دیوارها نشان دهنده هنری غیر ایرانی است ، هنری که در ساختمان‌های مصری‌ها رواج دارد  و احتمالا این آینه‌کاری‌ها و گچبری‌ها در زمان حضور سفیر مصر در این ساختمان به دیوار‌ها اضافه شده است. به نظر می‌رسد این ساختمان می‌تواند مجددا به مکانی برای دایر شدن سفارت مصر در ایران تبدیل شود. هر چند شکوه این ساختمان و  آثاری که در آن به نمایش گذاشته می‌شود خود بیان کننده آن است که این موزه به احتمال زیاد پا بر جا می‌ماند و احتمالا سفارت مصر در این خیابان و در یکی از ساختمان‌های زیبا مستقر خواهد شد. ساختمانی که البته اگر به دست مصری‌ها بیفتد  با هنر مصری‌ها کم از ساختمان موزه آبگینه نخواهد داشت.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار