| کد مطلب: ۱۰۸۴۸۰۸
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان‌ ملی» از آغاز جدال انتخاباتی بین اعتدالیون و اصولگرایان گزارش می‌دهد؛

تک و پاتک‌های انتخاباتی

آرمان ملی– احسان اسقایی: چند ماه بیشتر به انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی نمانده است اما فضای سیاسی کشور فعلا انتخاباتی‌ نیست.

تک و پاتک‌های انتخاباتی

آنچه در کلانشهرها برای  بخشی از جامعه فعلا اهمیت ندارد بحث در مورد انتخابات مجلس است. با این وجود همه نیز اینگونه نمی‌اندیشند. بسیاری به صورت سنتی در انتخابات شرکت می‌کنند. بسیاری به علت آنکه نامزد مورد علاقه آن‌ها در انتخابات مجلس حضور دارد تمایل به شرکت در انتخابات دارند و برخی نیز برای ایجاد تغییرات کوچک و حتی مقابله با قانون‌نگاری‌هایی که سد راه توسعه کشور شده، تمایل به حضور در انتخابات دارند. در همین پایتخت ایران با وجود پاییز سرد که از قرار معلوم زمستان سیاسی توام با یخ بندان را هم به همراه دارد ممکن است به یک باره اتفاقی بیفتد و برخی برای تغییرشرایط و تغییر آرایش مجلس پای صندوق رای حاضر شوند. ضمن اینکه همان افرادی که به لیست اصولگرایان در این مجلس هم رای داده‌اند بالاخره متوجه شدند که فرمان این مجلس به دور میدان توسعه نچرخیده هیچ؛ با تصویب لوایحی در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای عملا ایران از درآمدهای  میلیارد دلاری هم محروم شده است و احتمال دارد که همین افراد طرحی نو در انداخته و تصمیم بگیرند زمین سیاست‌ورزی در مجلس شورای اسلامی را تغییر دهند. به نتیجه رسیدن این پیش بینی تقریبا غیرممکن است اما می‌توان اینگونه هم اندیشید که تغییر شرایط  محال نیست و اندکی افزایش مشارکت در انتخابات می‌تواند خون جدید به رگ‌های سیاست‌ورزی در کشور تزریق نماید.

*شرط بندی نوبخت و اعتدال توسعه بر روی احتمالات

 هرچند اصلاح‌طلبان به دلایلی که خود اعلام کرده‌اند از شرکت در انتخابات اجتناب ورزیده‌‌اند با این وجود اما برخی احزاب میانه‌روی اصلاح‌طلب و اعتدالی و حتی برخی از چهره‌های نزدیک به احزاب پیشرو اصلاح‌طلب در انتخابات نامزد شده‌اند و البته  صابون هیات اجرایی  به تن آنها خورده است. با این وجود حزب اعتدال و توسعه این بار منفک از اصلاح‌طلبان شناخته شده تحرکات انتخاباتی خود را آغاز کرده و درکنار  این حزب برخی احزاب دیگر همچون کارگزاران و احتمالا ندای ایرانیان تمایل دارند که در انتخابات شرکت کنند و با توجه به همراهی برخی احزاب دیگر بعید نیست در صورت توانایی برای بستن لیست تصمیم به شرکت در انتخابات بگیرند. به نظر اما تصمیم اعتدال و توسعه با توجه به تحرکات دبیرکل آن یعنی  محمد باقرنوبخت و حتی حسن روحانی  یعنی نزدیک ترین چهره ملی به آنها، بیش از سایرین تمایل دارند در انتخابات شرکت کنند. به نظر این دسته از احزاب و گروه‌های سیاسی با همراهی اعتدال و توسعه با توجه به دوگانگی‌ای که بین خود و مجلس و دولت کنونی ایجاد کرده‌اند فارغ از نتیجه انتخابات هرجا که بتوانند در انتخابات حاضرخواهند شد. البته باید گفت که باتوجه به عدم تمایل به حضور پرشور و بالای 50 الی 60 درصد در انتخابات پیروزی نوبخت و تیمش در انتخابات حتی بعد از عبور از فیلتر شورای نگهبان با دشواری‌هایی روبه‌روست. با این وجود به نظرجای تحسین دارد که نوبخت و اعتدال توسعه به همراه برخی احزاب دیگر تمایل دارند از اندک روزنه‌های ایجاد شده استفاده کرده تا بتوانند فضای سیاسی کشور را دچار تغییر و تحول نمایند.

*فاز جدال سیاسی و داغ کردن تنور انتخابات

 در هر صورت این دسته از فعالان سیاسی یعنی اعتدالیون و برخی اصلاح‌طلبان تصمیم به مشارکت و لیست دهی در انتخابات گرفته‌اند. از قرار معلوم هم چندان هم بیگدار به آب نمی‌زنند. آنها بر موج انتقاداتی که حسن روحانی در ارتباط با تصمیم گیری‌های هسته‌ای در مجلس شورای اسلامی آغاز کرده؛ سوارشده‌اند. معتقدند تصمیم مجلس در قانون‌نگاری در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای عملا اجازه نداده است مذاکره‌ها به رغم روی کار آمدن بایدن برجام خواه در آمریکا به نتیجه برسد.  این تصمیم البته قانون است و باید به آن احترام گذاشت اما منتقدین قانونگذار در مجلس معتقدند مجلس لغو تمامی تحریم‌ها از ابتدای انقلاب به این سو را می‌خواهد این درحالی است که مذاکرات وین تنها در ارتباط با تحریم‌های هسته ای بوده است. این مورد البته به بحث تراز اول نوبخت ، روحانی و ظریف در برابر اصولگرایان مجلس تبدیل شده است و  از قرارمعلوم اعتدالی‌ها و برخی از اصلاح‌طلبان نیز که تصمیم به مشارکت در انتخابات گرفته‌اند قرار است بر همین  محور به چالش افروزی با اصولگرایان مجلس و پایداری‌ها بپردازند.

*«پاتک» نوبخت به «تک» نظام الدین موسوی

استدلال های روحانی، ظریف و نوبخت اما با واکنش اصولگرایان عضو هیات رئیسه مجلس روبه‌رو شده است به طوری که نظام الدین موسوی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس در یک مصاحبه مفصل با فارس تلاش کرده نشان دهد که  تصمیمات مجلس درست بوده و آنها کشور را از بلاتکلیفی خارج کردند با این وجود این بار نوبخت کوتاه و  مستدل به اظهارات  موسوی پاسخ داده که نشان می‌دهد دست نوبخت به هیچ وجه در مواجهه با مجلس اصولگرای کنونی خالی نیست. دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در واکنش به اظهارات سخنگوی هیأت رئیسه مجلس گفت: جنابعالی به عنوان نماینده مردم، صریح و شفاف اعلام فرمایید که آیا با خبرید دلار بالای ٥٠ هزار تومانی همراه با نرخ تورم بالای ٤٠ درصدی در سال‌های اخیر با معیشت مردم به خصوص اقشار با حقوق ثابت چه کرده است؟! این پاسخ نوبخت به اظهارات سخنگوی هیأت رئیسه مجلس است که اخیرا در واکنش به اظهارات محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت روحانی درباره موانع مجلس برای احیای برجام گفت: «آقای نوبخت بیایند و توضیح دهند زمانی که برجام در حال اجرا بود یعنی بین سال‌های ۹۴ تا ۹۷ چقدر منابع مالی توانستند به داخل کشور بیاورند؟»حالا نوبخت در پاسخ به اظهارات سخنگوی هیات رئیسه مجلس، گفت: چون درخواست فرمودید که صریح و شفاف منابع مالی سه ساله دوره برجام اعلام شود، نمودار منابع وصولی دولت ناشی از ارز صادرات نفت جهت استحضار تقدیم می‌شود.دبیرکل حزب اعتدال و توسعه افزود: همچنین مزید التفات حضرتعالی، حداقل در دو دهه گذشته:بیشترین رشد اقتصادی 2/14درصدی کشور در سال ١٣٩٥ -کمترین نرخ تورم ٦/٨ درصد تورم درسال١٣٩٥(همراه با دوسال متوالی نرخ تورم یک رقمی)-بیشترین افزایش سالانه جمعیت شاغل با ٧٧٠ هزار نفر در سال ١٣٩٦طی سال‌های مورد نظر شما در اقتصاد ایران رخ داده است. ضمنا در این سال‌ها ارزش دلار آمریکا در برابر پول ایران همواره زیر ٤ هزارتومان بود. نوبخت در پایان گفت: حال خواهشمند است جنابعالی به عنوان نماینده مردم، صریح و شفاف اعلام فرمایید که آیا با خبرید دلار بالای ٥٠ هزار تومانی همراه با نرخ تورم بالای ٤٠ درصدی در سال‌های اخیر با معیشت مردم به خصوص اقشار با حقوق ثابت چه کرده است؟!

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار