| کد مطلب: ۱۰۸۰۹۳۲
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان‌ملی»تفاوت فشار بردولت‌های روحانی و رئیسی در افشای فساد را بررسی کرد

خبری از آتش توپخانه اصولگرایان نیست

آرمان ملی- احسان اسقایی: بازهم یک فساد دیگر در کشورمان افشا شد.

خبری از آتش توپخانه اصولگرایان نیست

این بار اما پای یک برند خاص واردات چای در میان است. افشاگری در این ارتباط از سوی سازمان بازرسی صورت گرفته و نشان دهنده آن است که غول چراغ جادوی فساد از ساختار اقتصاد ایران رخت نبسته است و بعید نیست اگر چراغ به دست، سری به کوچه پسکوچه‌های تاریکخانه اقتصاد ایران بزنیم، موارد دیگری را هم پیدا کنیم. این بار البته مساله اختلاف قیمت ارز در واردات برخی کالاهای اساسی ریشه بروز فساد در گروه توسعه و صنعت چای دبش است. البته ابراهیم رئیسی به بهانه پایان دادن به رانت یک بار ارز ترجیحی را از کالاهای اساسی قطع کرد و گرانی‌های سرسام آوری بر سفره مردم تحمیل نمود اما گویا آنگونه که اعلام کردند، فساد با آن اقدام ریشه کن نشده است.

*ماجرای فساد چیست؟

رئیس سازمان بازرسی کل کشور، ازکشف یک فساد اقتصادی بزرگ در حوزه «واردات چای و ماشین‌آلات مربوطه» خبرداد وگفت: این گروه تجاری از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا پایان سال ۱۴۰۱، حدود ۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار برای واردات چای و ماشین‌آلات پیشرفته آن، ارز دریافت کرده ‌است. به گزارش رجانیوز، ذبیح‌ا... خداییان افزود: گروه تجاری مذکور، تاکنون برای یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از ارز‌های دریافتی خود، رفع تعهد نداشته و کالایی وارد کشور نکرده است. حسب پیگیری‌های صورت گرفته، مشخص شد بخشی از ارز‌هایی که توسط این گروه دریافت شده، در بازار آزاد به مبالغ بالاتر فروخته شده است. این گروه، نسبت به ثبت سفارش چای درجه یک هند به نام دارجلینگ به ارزش هر کیلو ۱۴ دلار اقدام کرده بود، اما در عمل چای کشور کنیا و چای صادراتی درجه دو ایران را به ارزش حدود ۲ دلار وارد کشورکرده و سازمان غذا و دارو نیزکیفیت چای‌های وارداتی را به صورت سیستمی با نمونه‌های در اختیار که با هماهنگی کارمند ارزیابی گمرک اخذ کرده، تأیید کرده است.

*یادتان است آقای رئیسی؟

اینکه در این کشور به علت تحریم‌ها هر بار ارز در بازار با جهش روبه‌رو می‌شود و برخی به خاک سیاه می‌نشینند و برخی دیگر به عرش اعلا می‌روند و ثروت‌های افسانه‌ای به دست می‌آورند برکسی پوشیده نیست اما سخنان ابراهیم رئیسی را هیچ‌گاه از یاد‌ها نمی‌بریم او زمانی که از حسن روحانی در انتخابات شکست خورده بود در سال پایانی دولت روحانی با کنایه به دولت دوازدهم و خطاب به مردم گفت: «اگر امروز 29 خرداد بود و من رئیس‌جمهور شده بودم به مردم ایران می‌گفتم که امروز پایان فساد و رانت در کشور است.» امروز 1402 است و  شما حدود دو سال و نیم است که  ریاست دولت را  برعهده گرفتید اما اکنون شاهد هستیم که در دسترس‌ترین امر برای دولت یعنی حساب و کتاب وام‌های ارزی و دلارهای تخصیص داده شده برای واردات کالاهای مختلف از جمله کالاهای اساسی، فساد رخ داده است. آن هم فسادی که آنقدر کوچک نیست که بتوان از آن به سادگی عبور کرد. ارقام این فساد را اگر حتی یک میلیارد دلار در نظر بگیریم این مبلغ دقیقا برابر با یک ششم دلارهای ایران است که اکنون در یک بانک قطری به امانت گذاشته شده و هر روز در آمریکا برای توقیف آن نقشه می‌کشند .

*چه کسی پاسخگوست؟

 روزگاری که ابراهیم رئیسی هدایت دستگاه قضا را در دست داشت به دولت حسن‌روحانی در ارتباط با برخی موارد مشابه که اکنون نیز در دولت اتفاق افتاده به عنوان رئیس قوه قضائیه تذکر می‌داد اما اکنون که قاضی القضات بر مسند ریاست جمهوری تکیه زده است کمتر فردی علاقه دارد به رئیس‌جمهور قاضی در این ارتباط فشار آورد که چرا این مورد فارغ از کشف توسط سازمان بازرسی و دولت، چرا رخ داده است و چرا دلارهایی که دولت برای واردات کالاهای اساسی اختصاص داده است سر از بازار درآورده؟

*تذکر جهرمی، حمله صالحی

 در زمان روحانی که برخی اخبار در ارتباط با عدم بازگشت ارزهای صادراتی و فروش ارزهای وارداتی در بازار آزاد در اوج فشارهای ترامپ منتشر می‌شد توپخانه اصولگرایان آنقدر بر میدان پاستور کوبید که حتی رئیس‌جمهور وقت نیز مجاب شد در ارتباط با آن توضیحاتی را ارائه دهد. اکنون اما خبری از  آن آتش توپخانه نیست رئیس‌جمهور نیست و رسانه‌های مختلف و خصوصا رسانه‌های اصولگرا به صورت یک خبر عادی با این فساد برخورد می‌کنند. با این وجود برخی فعالان رسانه‌ای منتقد دولت تلاش کردند نکته‌هایی در این ارتباط به جامعه گوشزد کنند. آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت حسن روحانی که همواره تلاش دارد با گوشه و کنایه مواضع دولت کنونی را نقد کند و هر بار از دل وعده‌های رئیس‌جمهور نکته‌ای را بیرون کشیده و به رخ اصولگرایان و دولتمردان کنونی می‌آورد در ارتباط با فساد اخیر با انتشار و یادآوری سخنان رئیس‌جمهور کنونی در زمانی که به منتقد حسن روحانی در سال‌های آخر دولت تدبیر و امید تبدل شده بود نوشت: «اگر فرآیندها اصلاح نشوند، شعار ضدفساد بودن جز اعتمادسوزی، نتیجه‌ای ندارد. شاهد مثال: رخداد فساد بیش از ۳ میلیارد دلاری «صرفا» در واردات چای بنابر گزارش دیروز قوه قضائیه.» احسان صالحی دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت در حساب کاربری خود در فضای مجازی به انتشار مطلبی در کانال آذری جهرمی درباره حواشی اخیر حول صنعت چای، واکنش نشان داد. صالحی در این باره تاکید کرد: «کشف فساد در پی گزارش مردمی، با دستور معاون اول رئیس‌جمهور و کار مشترک نهادهای نظارتی دولت انجام و پرونده تحویل قوه قضائیه شد. این دولت نه‌تنها در برخورد با فساد خط قرمز ندارد خود پیشگام کشف و مبارزه با آن است.» وی افزود: «از این نمد کلاهی برای جریانی که کلکسیونی از مفاسد زیر عبایش بود، در نمی‌آید» بازرسی ویژه رئیس‌جمهور هم در اطلاعیه‌ای، با اشاره به کشف موضوع به وسیله نهاد‌های نظارتی درون دولت تأکید کرد: در این دولت هیچ خط قرمزی برای مبارزه با فساد وجود ندارد و بر خلاف برخی ادوار گذشته که در درون دولت برای مفسدان حاشیه امن ایجاد و از برخورد با آن‌ها جلوگیری می‌شد، در این دولت و مشخصا در پرونده مذکور، دولت هم فساد را کشف کرده و هم دولت مدیران مربوطه را نیز تا بالاترین سطوح برکنار کرده و پرونده انحراف ارزی را برای رسیدگی و صدور حکم در اختیار دستگاه قضائی قرار داده است. البته عباس عبدی فعال رسانه‌ای هر در توئیتی در این ارتباط نوشت: «خوب بود بالاترین سطوح مقامات برکنار شده را هم اعلام می‌کردید؟»

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار