| کد مطلب: ۱۰۸۰۷۲۵
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از عدم تعهد برخی از خودروسازان

گروکشی برای افزایش قیمت

آرمان ملی – صدیقه بهزادپور: مخالفت خودروسازان با قیمت گذاری دستوری و تصمیمات هر از چندگاه شورای رقابت در بازار خودرو، باعث شده تا خودروسازان نیز در واکنش به این امر و حفظ منافع خود به سیاست های اخذ شده در این زمینه به طرق مختلف واکنش نشان دهد و راه میانبر را پیدا کنند. برخی از خودروسازان با تغییراتی در محصولات و تعریف کد فنی جدید برای خودروهایشان و یا اعلام توقف محصول پیش فروش شده به دلیل به صرفه نبودن از نظر اقتصادی و ... شرایط جدیدی را برای خریداران ایجاد می کنند تا با افزایش به ظاهر الزامی خودروها در مسیر کسب منافع بیشتر حرکت کنند و شورای رقابت را نیز مجبور به اعلام قیمت های جدید بر اساس صورت های مالی جدید کنند .

گروکشی برای افزایش قیمت

در این راستا برخی از شرکت های خودروساز نیز با این توجیه که تولید برخی از خودروهای اعلام شده در سامانه یکپارچه خودرو، صرفه اقتصادی ندارد، از خریداران این خودرو در سامانه یکپارچه خواست تا خودروی جایگزین انتخاب کنند. در حالی که به نظر برخی از کارشناسان چنین رویکردی بیشتر به عنوان یک اهرم فشار برای افزایش قیمت خودرو صورت گرفته است.

نوسانات بازار خودرو پایانی ندارد

سنجری درباره تخلف‌های نهان و آشکار برخی از خودروسازان در بازار خودرو و زیان هایی که خریداران در راستای خرید محصولات این شرکت‌ها متحمل می‌شوند گفت: ورود دولت به مقوله قیمت گذاری خودرو، رویکردی است که حتی وزارت صمت نیز درابتدا روی چندان خوشی به آن نشان نداد، اما با تصمیمات اخذ شده از سوی شورای رقابت هنوز نتوانسته ایم بازار خودرو را به طور مطلوب به سامان برسانیم و نوسانات بسیاری در این بازار حاکم است . در حقیقت خودروسازان برتر کشور مدت های مدیدی است که با پسوند و پیشوندهای مختلف برای برخی از خودروها قصد ورود به بحث قیمت گذاری را دارند و با تغییراتی اندکی قیمت ها را افزایش می دهند. او توقف تولید خودروی فونیکس تیگو ۸ پرو تیپ پرمیوم به دلیل مقرون به صرفه نبودن را در این راستا ارزیابی کرد و افزود: به نظر می رسد شرکت تولیدکننده این خودرو از این موضوع به عنوان یک اهرم فشار بر شورای رقابت استفاده می کند تا بتواند مصوبه جدیدی برای قیمت گذاری جدید این خودرو دریافت کند. در حالی که این امر برای خودروسازان مونتاژی کمتر از خودروسازان داخلی صدق می کند و توجیهی برای این امر وجود ندارد ، اما برخی از خودروسازان به استفاده از ابزارهای به نظر قانونی در تلاش برای افزایش قیمت محصولات خود دارند که به نظر سوءاستفاده می‌رسد و باید جرایمی را برای متخلفانی که در پروسه پیش فروش خودرو خریداران را ملزم به انتخاب خودروی دیگر با شرایط متفاوت به منظور افزایش قیمت برخی از محصولات مدنظر خود دارند، در نظر گرفته شود.

زمان اعلام فرمول ثابت تعیین قیمت خودرو فرارسیده است

این کارشناس اضافه کرد: به نظر می رسد که دیگر زمان آن فرارسیده است که دولت با استفاده از نظر کارشناسان و همه مسئولان و ... فرمولی ثابت برای محاسبه قیمت خودرو پیداکند تا در راستای قیمت گذاری خودرو، نه خریداران و نه تولیدکنندگان متضرر نشوند و دراین راستا شائبه هایی نیز ایجاد نشود و نوسان این بازار نیز گرفته شود و در این راستا «خودرو» نیز از یک محصول سرمایه ای به کالایی مصرفی تبدیل شود تا بازار خودرو به آرامش برسد. او در پاسخ به این سئوال که آیا اقدامات صورت گرفته از سوی برخی از خودروسازان و عدم تعهد به شرایط فروش از پیش اعلام شده قانونی است یا خیر گفت: قطعاً خریداران با توجه به پیش بینی که خودروسازان در اعلام قیمت نهایی خودروهای خود اعلام کرده اند و همچنین توان خرید خود نسبت به خرید یک خودرو اقدام کرده اند، از این رو بهانه هایی مبنی بر به صرفه نبودن تولید برخی از خودروها، نبود قطعه و..... از سوی خودروسازان قابل پذیرش نیست و دولت باید برای این گروه از خودروسازان جرایمی متناسب با تخلفات در نظر بگیرد.

سنجری یادآور شد: تصمیمات اخذ شده از سوی شورای رقابت در برخی از مواقع به نفع خریدار و گاهی نیز به نفع فروشنده بوده است اما زمان آن رسیده است که با اخذ تصمیمات مناسب و کارشناسی همه جانبه با تصویب قوانین مناسب و جامع نگری درآن بازار خودرو را در دو بخش تولیدکننده و مصرف کننده از سرگردانی نجات داده و به سامان برساند.

گران کردن، جبران زیان انباشته خودروسازان نیست

بر اساس این گزارش، رضا آریاراد، کارشناس صنعت خودرو در این باره گفت: این روز ها بحث قیمت گذاری دستوری مطرح شده و تکاپو برای حذف چنین قیمت گذاری آن هم در بخش خودرو بیشتر شده است. به گفته آریاراد، نبود برنامه مدون و هماهنگ در بخش تولید دلیلی برای کاهش و یا گاهاً توقف تولید محصولات خودرویی است و زمینه را برای ایجاد تنش جدیدی در بازار خودرو فراهم می کند. همین شرایط باعث می شود که دولت با عرضه قطره چکانی قصد تنظیم بازار را داشته باشد و با این روش به دنبال قیمت های دستوری و تعیین شده است. کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: صنعت خودروسازی سال‌هاست که بار زیان انباشته را به دوش می کشد و این نمی تواند دلیلی بر ادامه قیمت گذاری‌های اشتباه و تحمیل گرانی به مشتریان باشد. هرچند برنامه‌های مختلفی برای بهبود شرایط و کاهش بار هزینه ای به مصرف کننده تدبیر و اجرا شد، اما هیچ یک راهگشا نبودند و وضعیت قیمت ها را به نحوه غیر واقعی سخت تر کرده است.

ناامیدی در سامان بخشیدن بازار خودرو

آریاراد گفت: امروز وضعیت صنعت خودرو به گونه ای بر هم ریخته شده که نمی توان به تثبیت و یا کاهش قیمت محصولات مختلف خودرویی در بازار امیدوار شد. این کارشناس صنعت خودرو، نقدی هم به شکل گیری شورای رقابت وارد کرد و گفت: رویکرد شکل گیری شورای رقابت، قیمت گذاری دستوری برای صنعت خودرو بود که رویکرد صحیحی برای یک صنعت کلان و مهم نیست. وی تصریح کرد: براساس مباحث اقتصادی، زمانی که کمبود عرضه در یک کالا رخ می دهد، دولت ها به دنبال اجرای راهکار های شتابزده مانند قیمت گذاری دستوری هستند. این اتفاق نیز در کشور ما برای خودرو رخ داد و در نهایت این صنعت با ضرر و زیان انباشته به دلیل اجرای قیمت گذاری دستوری مواجه شد. اجرای راهکار موقتی بورس کالا می تواند به این روند پایان دهد.

شکست یا موفقیت ورود خودرو به بورس

آریاراد ادامه داد: راه های مختلفی برای سروسامان بخشی به صنعت و بازار خودرو آزمون و خطا شده، اما تا امروز هیچ یک از آن ها موفق نبوده و شرایط بازار را بدتر کرده است. صنعت خودروسازی سالهاست که بار زیان انباشته را به دوش می کشد؛ برنامه‌های مختلفی برای بهبود شرایط و کاهش بار هزینه ای به مصرف کننده تدبیر و اجرا شد، اما هیچ یک راهگشا نبودند. آریاراد تأکید کرد: در این میان اخبار ضدونقیض، اظهارات متعدد بخش‌های درگیر و رویکرد سازمان‌های دخیل به موضوع، به تشویش مستمر بازار خودرو دامن می زند. در ادامه باید دید آیا ورود خودرو به بورس کالا اجرایی خواهد شد یا خیر و با اجرای آن، چه موجی بازار خودرو را در بر خواهد گرفت.

گروکشی برای افزایش قیمت فونیکس تیگو ۸ پرو

این گزارش همچنین حاکی است، درخواست شرکت مدیران خودرو از خریداران این خودرو در سامانه یکپارچه برای انتخاب جایگزین برای خودروی فونیکس تیگو 8 تیپ پرمیوم به دلیل به صرفه نبود تولید آن نیز به نظر در راستای مشکلات مشابهی است که در نهایت به امید موافقت شورای رقابت برای افزایش قیمت آن صورت گرفته است . این در حالی است که خودروسازان همگی بر اساس شرایط زمان عرضه محصولات خود در سامانه یکپارچه اقدام به اعلام تعداد و قیمت خودرو کرده اند و اینکه پس از ثبت نام خریداران نسبت به تغییر شرایط مواضع جدیدی را اعلام کنند، مسئله ای که نیاز به واکنش سریع و به جای مسئولان و درنظرگرفتن جرایمی برای شرکت های خودروساز در نظر بگیرد. این گزارش حاکی است؛ به گفته مدیران ارشد مدیران خودرو و نمایندگی‌های این شرکت، به‌ زودی طرح‌های تبدیل تیگو ۸ پرو پرمیوم به محصولات دیگر این شرکت اعلام خواهد شد. این احتمال وجود دارد که مشتریان به خرید خودروهایی مانند تیگو ۷ پرو مکس، فونیکس FX پرمیوم، تیگو ۸ پرو مکس و تیگو ۸ پرو e پلاس مجبور شوند. اقتصادی نبودن تولید فونیکس تیگو ۸ پرو تیپ پرمیوم در حالی به عنوان دلیل توقف خط تولید این خودرو اعلام شده که به نظر می رسد مدیران خودرو از این موضوع به عنوان یک اهرم فشار بر شورای رقابت استفاده می کند تا بتواند مصوبه جدیدی برای قیمت گذاری جدید این خودرو دریافت کند. مدیران خودرو در حالی از مشتریان سامانه یکپارچه خودرو خواسته تا به جای فونیکس تیگو 8 پرو پریمیوم خودروی دیگری را انتخاب کنند که به گفته مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه خودرو طبق جدیدترین بررسی، در فروش محصولات مدیران خودرو فقط 25 درصد ثبت نام کنندگان نسبت به تکمیل وجه خودرو اقدام کرده‌اند. از سویی دیگر شرکت مدیران خودرو بخشی از تولیدات خود را در آبان و آذر ماه به فروش اقساطی اختصاص داده که نشان از کاهش مشتریان نقدی تولیدات این شرکت است.

 

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار