| کد مطلب: ۱۰۸۰۶۶۸
لینک کوتاه کپی شد

چرا خودروی شما آب کم می‌کند؟

در گزارش زیر با علت کاهش آب رادیاتور آشنا خواهید شد.

چرا خودروی شما آب کم می‌کند؟

بعد از روشن شدن موتور  خودرو  انفجارهای پیاپی درون آن رخ می‌دهد که به سرعت دمای موتور را بالا می‌برد و اگر این حرارت اضافی دفع نشود، خیلی زود پیشرانه را از کار می‌اندازد. برای دفع این حرارت اضافی از سیستم خنک‌کننده شامل رادیاتور، فن و... استفاده می‌شود. اگر آب رادیاتور کم شود احتمال جوش آوردن ماشین بالا می‌رود و امکان دارد که واشر سرسیلندر بسوزد و یا حتی رینگ پیستون‌ها آسیب ببیند. اگر می‌خواهید بدانید چرا ماشین آب کم می‌کنه ، ادامه این مطلب را حتما تا آخر مطالعه کنید.

*دلایل کم شدن آب رادیاتور

مایع خنک‌کننده یا همان آب رادیاتور که محلول آب مقطر و مایع ضد یخ است، وظیفه جذب حرارت اضافی از موتور و انتقال آن به رادیاتور را بر عهده دارد. معمولاً روی رادیاتور یا منبع انبساط یک شاخص وجود دارد که آب رادیاتور نباید از آن بیشتر یا کمتر باشد. اگر متوجه شدید که آب موتور از این شاخص پایین‌تر رفته است باید بدانید که یک جای کار ایراد دارد.

به طور کلی دو دلیل برای کم شدن آب رادیاتور می‌توان متصور بود؛ اول اینکه اتصالات شیلنگ‌ها و به طور کلی سامانه خنک‌کننده موتور ایراد پیدا کرده و دچار نشتی شده است. دومین دلیل هم این است که آب به داخل محفظه احتراق نفوذ پیدا کرده و همراه با مخلوط بنزین و هوا می‌سوزد و از خروجی اگزوز بیرون می‌رود.

دلایل نشتی آب رادیاتور خودرو

همانطور که اشاره کردیم یکی از دلایل کم شدن آب ماشین نشتی مایع خنک‌کننده است که می‌توان نشانه‌های آن را در اطراف موتور و یا زیر خودرو مشاهده کرد. اما نشتی آب رادیاتور معمولا از یک سری قسمت‌های مشخص صورت می‌گیرد که در ادامه به صورت مجزا به هرکدام اشاره می‌کنیم.

1.نشتی مایع خنک‌کننده از رادیاتور ماشین

ممکن است علت کم شدن آب ماشین خرابی یا سوراخ شدن رادیاتور باشد. رادیاتور طی مدت‌های طولانی مایع خنک‌کننده را درون خود نگه می‌دارد، بنابراین این احتمال وجود دارد که دچار خوردگی شده و سوراخ شود. همچنین اگر درز بین قسمت فلزی و پلاستیکی آن ایراد پیدا کند، قطعاً آب از آن بیرون خواهد زد.

گرفتگی رادیاتور و تمیز نکردن آن طی سرویس‌های دوره‌ای از دلایل بیرون زدن آب از این بخش است. همچنین گاهی موارد در اثر ضربه یا برخورد آچار تعمیرکار ممکن است رادیاتور سوراخ شود. در تصادفات نسبتاً شدید هم احتمال سوراخ شدگی و پارگی رادیاتور بسیار بالا خواهد بود.

2.نشتی آب از درب رادیاتور یا منبع انبساط

اگر خود رادیاتور سالم است و نشتی ندارد، این احتمال می‌رود که درب رادیاتور یا منبع انبساط خراب شده باشد. درب منبع انبساط شاید دچار ترک یا شکستگی شده باشد و آب از آن قسمت به بیرون بریزد اما برای رادیاتورهایی مثل رادیاتور ماشین پژو ۴۰۵ و سمند مجهز به موتور ۱۸۰۰ سی سی هستند که درب رادیاتور روی خود آن قرار دارد، خرابی فنر و سوپاپ درِ رادیاتور می‌تواند منجر به نشتی آب موتور از این قسمت شود. در این موارد می‌توانید با خرید یک درب رادیاتور نو و استاندارد از فروشندگان لوازم یدکی معتبر، مشکل خود را به راحتی حل کنید.

3.نشتی آب از هوزینگ ترموستات

ترموستات قطعه‌ای است که به عنوان یک شیر ترموکوپل سر راه آب داغ خروجی از موتور به سمت رادیاتور قرار می‌گیرد. اگر اتصالات این قطعه به موتور دچار نقص شوند، به احتمال زیاد آب از اطراف هوزینگ آن بیرون می‌زند. شل شدن پیچ‌های هوزینگ ترموستات، خرابی واشر ترموستات، شل شدن بست شلنگ آب متصل به این بخش از جمله مهم‌ترین دلایل نشتی آب از محدوده ترموستات خودرو به حساب می‌آیند.

همچنین دیده شده که در صورت خرابی پیچ هواگیری، آب از اطراف این پیچ به بیرون می‌زند. به عنوان مثال در خودروهای مجهز به موتور xu7، خرابی یا شکستگی پیچ پلاستیکی هواگیری بسیار شایع است.

 

4.خرابی یا پارگی شیلنگ‌های رادیاتور

شلنگ‌های رادیاتور وظیفه انتقال آب از موتور به رادیاتور و بالعکس را بر عهده دارند. هرگونه خرابی، پارگی سوراخ شدگی و شل شدن بست این شلنگ‌ها منجر به نشتی و کم شدن آب ماشین خواهد شد.

5.خرابی واتر پمپ

واتر پمپ یکی از اجزای بسیار مهم سیستم خنک‌کننده است که فشار لازم جهت گردش آب درون موتور را فراهم می‌کند. اگر این قطعه دچار خرابی شود یا واشر آن کیفیت اولیه خود را از دست بدهد، احتمال نشتی از این قطعه وجود دارد. معمولاً واتر پمپ در سمت تسمه یا زنجیر تایم قرار می‌گیرد؛ بنابراین اگر مشاهده کردید که از این قسمت نشتی آب وجود دارد احتمال بدهید که واتر پمپ خراب شده باشد.

6.خرابی رادیاتور بخاری

رادیاتور بخاری که معمولا زیر داشبورد نصب می‌شود یکی از اجزای متصل به سیستم خنک‌کننده موتور به حساب می‌آید. اگر شیلنگ‌های رادیاتور بخاری یا اورینگ‌های آن ایراد پیدا کنند نشتی آب از این قسمت رخ خواهد داد. در این مواقع می‌توانید خیس شدن کف خودرو را به راحتی مشاهده کنید؛ همچنین گرفتگی و سوراخ شدن رادیاتور بخاری نیز کاملاً محتمل است و برای رفع این مشکل معمولا نیاز به باز شدن داشبورد و تعویض رادیاتور بخاری خواهد بود .

7.نشتی آب از شکاف بین سیلندر و سرسیلندر

این مورد بسیار نادر است اما احتمال آن وجود دارد. اگر واشر سرسیلندر به هر دلیل نظیر سوختگی یا تاب برداشتن سرسیلندر، شل شدن پیچ‌های سرسیلندر و... نتواند فضای بین سرسیلندر و بلوک موتور را به طور کامل آب‌بندی کند، احتمال دارد که آب از کانال مربوطه خارج شده و به بیرون نشت پیدا کند. به منظور رفع این مشکل باید سرسیلندر باز و کفتراشی شود و بعد از سرویس کامل همراه با یک واشر سرسیلندر نو روی بلوک سیلندر قرار گیرد.

دلایل کم شدن آب رادیاتور

دلایل ورود آب به محفظه احتراق

یکی دیگر از دلایل کم شدن آب رادیاتور ورود آب به داخل سیلندر و خروج از لوله اگزوز است. در این مواقع اگر آب زیادی به داخل سیلندرها وارد شده باشد بعد از روشن کردن خودرو می‌توان انتشار دود سفید رنگ را از خروجی اگزوز مشاهده کرد.

مهم‌ترین دلیل این اتفاق سوختن واشر سرسیلندر است بنابراین اگر ماشینتان آب کم می‌کند و در ظاهر هیچ‌گونه نشتی ندارد به احتمال قوی واشر سرسیلندر خودرو مشکل پیدا کرده است.

اما برای تشخیص سوختگی واشر سرسیلندر چندین روش وجود دارد ابتدا در زمانی که تازه ماشین را خاموش کرده‌اید و موتور هنوز گرم است درب روغن موتور را بردارید و زیر آن را نگاه کنید؛ اگر مایع شیری رنگ روی آن جمع شده بود می‌توانید مطمئن باشید که واشر سرسیلندر ایراد پیدا کرده است.

همچنین با بیرون کشیدن گیج نشانگر روغن موتور و مشاهده همین مایع شیری رنگ که ترکیبی از روغن و آب رادیاتور است، می‌توان از سوختن واشر سرسیلندر مطمئن شد. به این پدیده قاطی شدن آب و روغن گفته می‌شود. البته در خودروهای مجهز به اویل ماژول نظیر سمند ef7 و همچنین محصولات مجهز به موتور XU7 پژو، احتمال ترکیب آب و روغن از محل اویل ماژول و هوزینگ فلزی ترموستات هم وجود دارد.

همچنین اگر موتور خودرو در ابتدای روشن شدن ریپ می‌زند و بعد گرم شدن موتور این مشکل رفع می‌شود، باید بدانید که احتمالاً واشر سرسیلندر ایراد پیدا کرده است. چراکه در این مواقع مایع خنک‌کننده موتور به داخل سیلندر راه پیدا کرده و بخارات آن روی سر شمع‌ها می‌نشیند. بنابراین در ابتدای صبح شمع در فضای مرطوب سیلندر نمی‌تواند کار خود را به درستی انجام دهد و موتور ریپ می‌زند.

یکی دیگر از راه‌های فنی تشخیص سوختگی واشر سرسیلندر این است که ابتدا کاری کنید که موتور به هیچ وجه روشن نشود اما استارت بخورد. به عنوان مثال می‌توانید وایر شمع‌ها را جدا کنید یا رله مربوط به سوخت را از مدار خارج کنید. سپس از یک نفر بخواهید که پشت فرمان بنشیند و استارت بزند. درب رادیاتور را باید از قبل باز کرده باشید. به دقت داخل رادیاتور را نگاه کنید، اگر هنگام استارت خوردن موتور حباب‌های هوا درون مخزن رادیاتور مشاهده شد، می‌توانید مطمئن باشید که واشر سرسیلندر سوخته است.

چند توصیه مهم برای جلوگیری از کم شدن آب ماشین:

1.استفاده از ضدیخ مناسب

برای اینکه احتمال کم شدن آب رادیاتور را به حداقل برسانیم ابتدا باید حتما از مقدار کافی ضد یخ داخل رادیاتور استفاده کنیم. وجود ضد یخ داخل رادیاتور چه در فصل زمستان و چه در فصل تابستان کاملاً واجب است. بنابراین باید حتما در تمام روزهای سال مقدار کافی ضد یخ همراه با آب مقطر درون مجاری رادیاتور و موتور وجود داشته باشد. این محلول جلوی خوردگی موتور و همچنین رادیاتور را می‌گیرد و احتمال سوراخ شدن این بخش‌ها را به حداقل می‌رساند. ضمن آنکه خاصیت انتقال حرارت این محلول بیشتر از آب خالص است و درنتیجه حرارت اضافی موتور را بهتر دفع می‌کند و احتمال سوختن واشر سرسیلندر نیز در این حالت کمتر می‌شود.

2.کنترل شیلنگ و بست‌های رادیاتور

سعی کنید شیلنگ‌ها و پست‌های رادیاتور را به طور مرتب چک کنید. اگر این بست‌ها شل شده‌ باشند آنها را تا حد استاندارد سفت کنید. وجود هرگونه پوسیدگی روی شلنگ‌ها نشانه شروع خرابی آنهاست؛ بنابراین با مراجعه به تعمیرگاه نسبت به تعویض آنها باید اقدام شود.

3.تعویض دوره ای ترموستات

تعویض به موقع ترموستات معمولا هر دو سال یک بار می‌تواند جلوی قفل شدن این قطعه و افزایش حرارت موتور و سوختگی واشر سرسیلندر را بگیرد.

4.سرویس رادیاتور

همچنین توصیه می‌کنیم هر دو یا سه سال یکبار رادیاتور خودرو را سرویس کنید، آن را شستشو دهید و گرفتگی‌های آن را رفع کنید. این کار با مراجعه به تعمیرکار متخصص قابل انجام است و ریسک خرابی رادیاتور را بسیار کاهش می‌دهد

جلوگیری از کم شدن آب ماشین

سخن پایانی

با مطالعه مطلب فوق تقریبا متوجه شده‌اید که چرا ماشین آب کم می‌کنه و راه‌های رفع این مشکل را هم فهمیده‌اید. توصیه می‌کنیم همیشه از ضد یخ داخل رادیاتور به نسبت ۵۰-۵۰ با آب استفاده کنید. همچنین باید آب مقطر و فاقد املاح درون رادیاتور بریزید و آن را با ضد یخ مخلوط کنید تا رسوبات داخل این بخش مهم سیستم خنک‌کننده تشکیل نشوند. تعویض دوره‌ای ترموستات، فشار نیاوردن بیش از حد به موتور، چک کردن شلنگ‌های رادیاتور و بست آنها از دیگر مواردی هستند که در جلوگیری از کم شدن آب موتور می‌توانند بسیار اهمیت داشته باشند.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار