| کد مطلب: ۱۰۷۸۲۸۴
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان‌ملی» از توافق موقت بین حماس و اسرائیل برای آتش‌بس

«حماس»: دست بر ماشه در کمین صهیونیست‌ها هستیم

آرمان ملی – احسان اسقایی: رایزنی‌های قطر بین مقامات اسرائیل و حماس بالاخره به نتیجه رسید و بر اساس اخبار منتشر شد طرفین از ساعت 10 امروز به توافق چهار روزه برای پایان جنگ و به عبارت بهتر آتش‌بس رسیدند.

«حماس»: دست بر ماشه در کمین صهیونیست‌ها هستیم

خبری که هر چند خوشحال کننده است و شهروندان بی‌دفاع غزه می‌توانند در این چهار روز نفس بکشند اما نگران کننده هم هست چرا که از قرار معلوم و براساس آنچه گفته شده این آتش بس چهار روزه است و احتمال آن می‌رود که با توجه به اظهار نظر برخی از مقامات رژیم صهیونیستی آتش‌بس نقض شده و جنگ مجددا آغاز شود. با این حال، اعلام این توافق مورد استقبال آمریکا قرارگرفت و این کشور ابراز امیدواری کرد که حزب‌الله و اسرائیل در شمال فلسطین اشغالی نیز درگیری‌ها را متوقف کرده و آتش‌بس را اجرا کنند. از سوی دیگر البته قطر اعلام کرده توافق بین حماس و اسرائیل به گونه‌ای است که امکان توافق دارد. بازی با کلمات در این توافق از موقت تا 4 روزه و احتمال تمدید شدن آن موردی است که باعث می‌شود احتمال تمدید شدن آن در هاله از ابهام قرارداشته باشد.

* واکنش حماس به توافق؛ درکمین هستیم

جنبش حماس که برای اولین بار دستیابی به توافق آتش بس با رژیم اسرائیل را اعلام کرده بیانیه داد که طی این مدت( چهار روز) درگیری‌ها و همچنین همه حملات ارتش رژیم اشغالگر متوقف خواهد شد. به گزارش تسنیم دقایقی پیش از اعلام این توافق، سازمان رادیو و تلویزیون رژیم اسرائیل گزارش داد که کابینه این رژیم با توافق تبادل اسرا موافقت کرده است. شبکه الجزیره قطر به نقل از جنبش حماس جزئیات و مفاد این آتش‌بس را اینگونه منتشر کرد که این توافق با تلاش‌های گسترده قطر و مصر به سرانجام رسید. به موجب این توافق، صدها کامیون ویژه حمل کمک و سوخت به همه مناطق غزه بدون استثنا در شمال و جنوب وارد خواهد شد و طی آن 50 تن از  اسرا رژیم اشغالگر در مقابل آزادی 150 زن و کودک فلسطینی آزاد خواهند شد. حماس تاکید کرد علی رغم این آتش‌بس، ما تأکید داریم که دستمان روی ماشه است و گردان‌های عزالدین القسام در کمین متجاوز نشسته‌اند تا از ملت فلسطین و آرمان آن در برابر متجاوزان دفاع کنند.به گزارش مهر همچنین موسی ابومرزق از رهبران حماس اعلام کرد: ۵۰ اسیری که آزاد خواهند شد بیشتر آنها از اتباع خارجی هستند.وی افزود: برخی اسیران در منازل بودند و هنگام بمباران کشته شده‌اند.ابومرزوق بیان کرد: به همه اسیران دربند زندان‌های اشغالگران اطمینان می‌دهیم که آنها آزاد خواهند شد. به ازای هر اسیر، سه اسیر ما آزاد خواهند شد.

* بازگرداندن  اسرا‌ها ماموریتی مقدس است

نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ارتباط با کیفیت آتش‌بس گفت: بر اساس این توافق اسرا در چندین مرحله آزاد خواهند شد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در خصوص توافق مبادله اسرا با حماس گفت: این کار به صورت چند مرحله‌ای انجام خواهد شد. وی افزود: دولت اسرائیل امشب(دیشب) با تصمیم سختی مواجه بود اما این تصمیمی درست بود. نتانیاهو با بیان اینکه جنگ ادامه دارد و تا تحقق تمامی اهدافمان به آن ادامه می‌دهیم، ادامه داد: بازگرداندن اسراها ماموریتی مقدس است و من به آن پایبندم. نخست‌وزیر اسرائیل تاکید کرد: مقامات امنیتی از این تصمیم به طور کامل حمایت می‌کنند، این تصمیم به ارتش این امکان را می‌دهد که به جنگ ادامه دهد. بنیامین نتانیاهو ادامه داد: جنگ چند مرحله است و بازگرداندن اسرا در چند مرحله انجام می‌گیرد و تا رسیدن به پیروزی کامل آرام نمی‌گیریم.

*صلح در قطر دیدار در لبنان

 همزمان با اعلام تاریخ آتش‌بس و مشخص شدن متن توافق از سوی حماس و موضع‌گیری‌های جنگ‌طلبانه نتانیاهو در ارتباط با ادامه نبرد در غزه بعد از پایان توافق 4 روزه که قطر و مصر در ارتباط با آن تلاش کردند  شرایط نشان می‌دهد اسرائیل به بهانه نابودی حماس و احتمالا تونل‌های جهاد اسلامی قصد ادامه حملات نظامی به غزه را دارد.  در کنار موضع‌گیری‌های جنگ طلبانه نتانیاهو خبری دیگر منتشر شد که نشان  می‌دهد مقاومت در منطقه هنوز هم در حال آمادگی و احتمالا هماهنگی بیشتر است. به گزارش تسنیم، هیئتی از جنبش مقاومت اسلامی فلسطین به ریاست «خلیل الحیه» معاون رئیس جنبش حماس در نوار غزه و مسئول روابط عربی و اسلامی با سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار کرد. بر‌اساس گزارش‌های منتشر شده، در این دیدار که اسامه حمدان یکی دیگر از اعضای حماس نیز حضور داشت، تحولات اخیر از هفتم اکتبر(شروع عملیات طوفان الاقصی) و مواضع و تحولات و سناریوی‌های احتمالی در تمام جبهه‌های مقاومت به ویژه در نوار غزه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به ادامه هماهنگی دائم با ثبات و ایستادگی به منظور تحقق پیروزی وعده داده شده به یاری خدا تاکید شد. این دیدار نشان می‌دهد که مقاومت در فلسطین تمامی احتمالات را در ارتباط با بعد از آتش‌بس چهار روزه داده است  چرا که دیدار با راس محور مقاومت در منطقه برای حماس بیانگر حمایت‌های معنوی  از ادامه نبرد در صورت ورود مجددا  اسرائیل به جنگ در غزه است.

 

 

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار