| کد مطلب: ۱۰۷۷۷۷۱
لینک کوتاه کپی شد

پرویز پرستویی خطاب به انسیه خزعلی: چرا به خود اجازه می‌دهید، در هر عرصه‌ای ورود کنید؟

هنرمندان و اصولگرایان در برابر معاون دولت

آرمان ملی – مطهره شفیعی: معاونی برای انتقاد شنیدن! انتقاد به انسیه خزعلی از همان روزهای نخست انتصابش آغاز شد و تا امروز ادامه دارد. او دارای سبقه خانوادگی اصولگراست و نسبتی با اصلاح‌طلبان ندارد و جالب آنجاست که بیشترین نقد به معاون زنان رئیس‌جمهور از سوی همین اصولگرایان است. او دست بر موضوعاتی مانند حجاب یا بازیگر شدن طلبه‌ها می‌گذارد که به مذاق یاران دیروز خانواده‌اش خوش نمی‌آید.

هنرمندان و اصولگرایان در برابر معاون  دولت

*واکنش‌ها به اینکه طلبه‌ها بازیگر شوند

انسیه خزعلی در مورد موضوعاتی به اظهارنظر می‌پردازد که حاشیه‌ساز است مانند روزهای اخیر که خواستار حضور زنان طلبه در عرصه‌های هنری مانند ساخت فیلم، بازیگری، فیلمنامه و... شد. این موضوع با واکنش‌های زیادی همراه شد چنانکه پرویز پرستویی متنی بلند را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد و ضمن انتقاد از این پیشنهاد در بخشی از این متن نوشت: «یادتان باشد ایران را با نام هنرمندانش و البته با فرهنگی که شما جماعت موجب کمرنگ‌شدن آن شده‌اید می‌شناسند، نه با نام شما.» او نوشت: «فرمودید که زنان طلبه می‌توانند به عرصه‌ فیلم و بازیگری ورود کنند تا به قول خودتان شما اسیر سلبریتی‌ها نشوید؟ در دولت  هستند  افرادی که مثل شما تخصص لازم را در سِمَت‌های اِشغال شده ندارند و همین باعث شده کشور به این روز بیفتد. از نماینده‌ای که جلوی چشم معلمان، نخودچی کشمش می‌خورد گرفته تا…‌‎ به شما پیشنهاد می‌کنم یکبار در گرمای ۵۵ درجه و یا سرمای ۳۰ درجه به مدت ۱۸ ساعت بایستید، ببینیم می‌توانید آن را تحمل کنید؟ اگر موفق شدید، بنده این حرفه را به شما واگذار می‌کنم. بگویید نام چند طلبه‌ مرد یا زن، در داخل و خارج کشور، در عرصه‌ هنر را به یاد دارید که موفقیتی کسب کرده باشد؟ ‌‎در سفری که تصادفا در یک پرواز بودیم، خدمت شما عرض کردم که خیلی از مردم سیستان و بلوچستان فاقد شناسنامه هستند، ورود به عالم هنر پیشکش‌تان، بگویید برای آن‌ها چه کردید؟ چرا این روز‌ها هر مسئولی، دیواری کوتاه‌تر از دیوار هنرمندان پیدا نمی‌کند و بی‌جهت به آن‌ها می‌تازد؟ من بعد از ۵۴ سال، هنوز خود را بازیگر نمی‌دانم، چه رسد به کسانی‌که شما آن‌ها را ترغیب می‌کنید! چرا به خود اجازه می‌دهید، در هر عرصه‌ای ورود کنید؟ ایران به اندازه کافی هنرمند دارد و نیازی به تلاش شما نیست! از زنده‌یاد عباس کیارستمی گرفته تا استادان تقوایی، بیضایی و اصغر فرهادی و هنرمندان نامداری که شما حتّی نامشان را هم نمی‌دانید! شما در عمرتان چند فیلم و تئاتر دیده‌اید؟ لطفا قبل از ورود به هنر، برای  افراد  بی‌شناسنامه‌ در  سیستان کاری کنید! برای زنان بارداری که به‌خاطر عدم وجود خانه‌های بهداشت در مناطق محروم، جان خود را از دست می‌دهند، انجام وظیفه کنید! کودکان مناطق محروم را از دهان گاندو‌ها نجات دهید! نمی‌دانم تا به‌حال، بیکار بوده‌اید؟ تا به‌حال اجاره‌خانه‌تان، عقب افتاده و مزه‌ فقر را چشیده‌اید؟» روزنامه اصولگرای جوان که دارای دیدگاه فکری اصولگرایانه هست هم دیروز نوشت: «بازیگری و به‌ویژه فیلمسازی و فیلمنامه‌نویسی مقوله‌ای است که نیاز به آموزش‌های حرفه‌ای دارد که اساسا نظام آموزشی کشور در این زمینه دچار ضعف و کاستی‌های جدی است. اصولا مشکل کار این نبوده و نیست که فیلمسازان یا فیلمنامه‌نویسان ما از میان طلبه‌ها نبوده‌اند؛ چه بسیار طلبه و طلابی که با ورود به ساحت سینما دچار فضای پدیده‌ای غربی، چون سینما شده‌اند و به مرور تن به استحاله داده‌اند که مصادیق آن بسیار است. سینما در ایران در برهه‌های مختلف مانند اژد‌هایی دهان باز کرده و بسیاری از نیرو‌هایی را که با انگیزه‌های خوب وارد این ساحت شده‌اند به کام خود کشیده است.» عصر ایران هم نوشت: «خانم خزعلی یک نکته را فراموش کرده‌اند و آن هم این است که وقتی در جمع خانم‌های طلبه می‌گویند شما هم وارد ساخت فیلم، بازیگری و… شوید و آموزش ببینید و وارد این عرصه شوید تا دیگر اسیر سلبریتی‌ها نباشید یعنی این افراد حوزوی باید به شکل جدی و حرفه‌ای این کار را انجام دهند و… آن موقع طبیعتا ماهیت شغل آنها عوض خواهد شد.»

*خزعلی توضیح داد

انسیه خزعلی که متوجه واکنش‌های منفی به اظهاراتش شد، چنین نوشت: «در آستانه میلاد حضرت زینب (س) مهمان گروهی از بانوان عزیز طلبه بودم، برخی از آنان مطرح می‌کردند که توانایی فیلمسازی، کارگردانی و تربیت بازیگر را دارند ولی هیچگونه پشتیبانی و حمایتی از آنان صورت نمی‌گیرد، اینجانب استقبال کردم که از ظرفیت آنان در عرصه هنر متعهد استفاده شود. امری که معمولا در نشست با جوانان مطرح می‌شود و فرقی نمی‌کند طلبه باشد یا دانشجو یا اصحاب رسانه، معاونت وظیفه دارد از استعداد‌های جوانان این کشور و ظرفیت‌هایشان در چارچوب قوانین و در حد توان و امکانات حمایت کند.»

*انتقادات مسبوق به سابقه است

انتقادات به خزعلی سابقه زیادی دارد مانند تیرماه که درباره درباره دستور رئیس‌جمهور برای بازگشت گشت‌های مربوط به حجاب در سطح شهر گفت: مسئول اجرایی نیستیم، دستور را نشنیده‌ام؛ از مسئولان وزارت کشور بپرسید. وی درباره اینکه گفته شده این مساله دستور رئیس‌جمهور بوده تاکید کرد که چنین چیزی نشنیده‌ایم. این اظهارات سبب شد تا حسین شریعتمداری، مدیر مسئول کیهان با اشاره به اینکه طرح یادشده با تصمیم مشترک و مستقیم آقایان رئیسی و اژه‌ای اتخاذ شده است، اظهارات برخی از نزدیکان دولت را تعجب‌آور ارزیابی کرد و گفت: ‌«به‌عنوان مثال، خواهر گرانقدرمان خانم دکتر خزعلی معاون رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، دخالت دولت در این طرح را با تلویحی نزدیک به تصریح رد کرده است و در پاسخ به اینکه آیا بازگشت گشت‌های مربوط به حجاب دستور رئیس‌جمهور بوده است؟ می‌فرمایند؛ چنین چیزی نشنیده‌ام، از مسئولان وزارت کشور بپرسید!» در موارد دیگر هم انتقاداتی به خزعلی از سوی اصولگرایان بوده است.

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار