| کد مطلب: ۱۰۶۵۸۳۹
لینک کوتاه کپی شد

استیضاح وزیر کشور به کجا رسید؟ | نماینده مجلس: برکناری معاون وزیر کشور، خواست قالیباف بود نه نمایندگان

وزیر کشور استیضاح می‌شود؟ این سوالی است که مدت‌ها بدون پاسخ مانده است. اقدام معاون سیاسی وزیر کشور یکی از موضوعاتی بود که سبب طرح استیضاح وحیدی شد که غلامرضا به خواست نمایندگان از این کرسی کنار رفت اما ظاهرا هنوز بحث استیضاح تمام نشده است. این خبر را روز گذشته مشاور رئیس مجلس اعلام کرد تا پرونده‌ای که تصور می شد با برکناری معاون سیاسی وزیر کشور بسته شود همچنان روی میز نمایندگان باز بماند.

استیضاح وزیر کشور به کجا رسید؟ | نماینده مجلس: برکناری معاون وزیر کشور، خواست قالیباف بود نه نمایندگان

به گزارش  آرمان ملی آنلاین، در نهایت احمدرضا علی بیگی، نماینده مجلس شورای اسلامی خبر داد: در جلسه‌ای که میان استیضاح کنندگان با رئیس مجلس برگزار شده، سرانجام برخی از نمایندگان به تعیین حکمیت برای موارد اختلافی راضی شدند.

لابی قالیباف موثر بود؟

برخی خبرها حکایت از لابی‌ها و رایزنی‌های قالیباف برای مختومه کردن طرح استیضاح خاصه بعد از برکناری غلامرضا از معاونت سیاسی وزارت کشور دارد اما برخی موافقان استیضاح وزیر کشور اصرار دارند پرونده استیضاح وزیر منفک از پرونده معاون سیاسی بوده و عملکرد وحیدی در عزل و نصب‌ها و عملکرد استانداران را علت اصلی استیضاح اعلام می کنند. نکته جالب آنجاست که احمد وحیدی روز یکشنبه در پاسخ به شهروندی که دلیل عزل معاون سیاسی وی را جویا شد، مطرح کرد: وی عزل نشده است، برای آنکه اختلافی بین دو قوه ایجاد نشود خودشان‌ مصلحت را بر آن دید تا دیگر فعالیتی نداشته باشد. وزیر کشور در ادامه تاکید کرد: آقای محمدرضا غلامرضا فردی انقلابی است ولی با توجه به سوء تفاهمی که در بین نمایندگان ایجاد شده بود، مصلحت نبود که در کشور بین قوا اختلافی ایجاد شود و لازم بود به این‌ مساله رسیدگی شود.

وزیر کشور قول برکناری نداد

برخی نمایندگان در چنین فضایی ادعا می‌کنند که برکناری معاون سیاسی خواست قالیباف بوده است. علیرضا بیگی نماینده تبریز که از حامیان استیضاح وزیر کشور است، می گوید:« در جلسه با وزیر کشور به صراحت اعلام کردیم که برکناری معاون سیاسی درخواست آقای قالیباف است نه نمایندگان امضا کننده طرح استیضاح.» او از ضرب‌الاجل رئیس مجلس به وزیر کشور روایت کرد و به خبرآنلاین گفت:« به نظر می رسید آقای قالیباف داشتند تیغ استیضاح را مدیریت می کردند که بتواند آقای غلامرضا را از آن مسئولیت بردارد.» نماینده تبریز با اشاره به اینکه حضور وزیر در جلسه غیرعلنی با مجلس جهت توضیح برخی مسائل پیرامون بخشنامه انتخاباتی معاون سیاسی، اعتراضات شدید نمایندگان را در پی داشت گفت: آقای وحیدی در آن جلسه بابت این بخشنامه عذرخواهی کردند و گفتند آن بندهایی که به معنی تداخل قوا بوده است را حذف کرده ام. همچنین در آن جلسه در مورد جابجایی اقای غلامرضا موضوعاتی از جانب نمایندگان مطرح شد که ایشان گفتند من بررسی می کنم و دو هفته هم وقت خواستند. آقای قالیباف هم گفتند که ایشان به من قول داده که این‌کار را انجام دهد، البته آقای قالیباف زمانی این حرف را زدند که آقای وحیدی در جلسه نبودند و تا جایی که من به‌خاطر دارم وزیر کشور در زمان حضور در جلسه قولی بابت اینکه آقای غلامرضا را برکنار کنند ندادند و گفتند بررسی می کنم.

بیگی ادامه داد: ما که جزو امضاء کنندگان استیضاح بودیم نسبت به این موضوع دقت داشتیم که به هیچ عنوان نسبت به این بخشنامه ای که صادر شده به معاون وزیر معترض نمی شویم و به همین جهت حتی در جلسه رسیدگی به استیضاح آقای وزیر آمدیم و به صراحت اعلام کردیم که این موضوع مورد درخواست آقای قالیباف است و مورد درخواست ما نمایندگان استیضاح کننده نیست.

این نماینده منتقد دولت گفت: در این جلسه تاکید کردیم که ما اصلا در مورد آقای غلامرضا ادعایی نداریم و درخواستی از شما نداریم. در جلسه رسیدگی به طرح استیضاح هم در مورد آقای غلامرضا هیچ موضوعی مطرح نشد و عموما شکوه و شکایت نمایندگان از انتصابات وزارت کشور، سوءعملکردها و موضوعاتی از این دست بود که ایشان هم در مورد این موضوعات پاسخ‌های کلیشه‌ای دادند که دست آخر سبب شد که نمایندگان استیضاح اعلام کنند که از توضیخات وزیر قانع نشده اند و درخواست شان این است که موضوع به صحن ارجاع شود. این نماینده مجلس اقدام وزیر کشور در برکناری معاونش را ناشی از ضعف او برشمرد و افزود: تا قبل   از حادثه شاهچراغ موضعی که از جانب دولت گرفته می شد این بود که دولت به هیچ عنوان بنا ندارد که در برکناری آقای غلامرضا اقدامی داشته باشد. ضمن اینکه روز یکشنبه هفته گذشته که ما موضوع استیضاح را از آقای قالیباف پیگیری می کردیم ایشان گفتند که دوشنبه اعلام وصول می شود ولی همان شب غلامرضا برکنار شد. به‌نظر من این ضرب الاجلی بود که از طرف آقای قالیباف به وزیر داده شده بود. در واقع آقای قالیباف داشتند تیغ استیضاح را مدیریت می کردند که بتواند اقای غلامرضا را از آن مسئولیت بردارد.

مشکل ما معاون سیاسی نبود

شیوا قاسمی‌پور، عضو کمیسیون آموزش و نماینده مردم کردستان (سروآباد / مریوان) هم  در خصوص استیضاح وزیر کشور گفت: در جلسه‌ای در کمیسیون شوراها که حدود ۳ ساعت طول کشید، وزیر کشور اعلام کرد که معاون خود غلامرضا را برکنار می‌کند و قبل از آن بندهایی را شخص وزیر حذف کرد. بعد از آن جلسه غلامرضا برکنار شد اما نمایندگان قانع نشدند زیرا مطالبات نمایندگان شخصی و برداشتن یک شخص نبوده است. مطالبات اصلی نمایندگان ضعف مدیران زیر مجموعه وزارت کشور در استان‌های مختلف است. قاسمی پور گفت: به نظر من اگر می‌خواهیم کار انجام دهیم، نباید چیزی را فدای چیز دیگری کنیم. هر چیزی را باید سر جای خودش انجام شود؛ روز گذشته فرماندار تغییر کرد و مشکلی پیش نیامد، پس وزیر کشور هم می‌تواند برکنار شود.وی در خصوص اختلاف بین دولت و مجلس گفت:‌ اینطور نیست؛‌ مجلس مطابق وظایف خود عمل می‌کند. اگر قرار بود مجلس هرچه دولت گفت، بگوید «چَشم»، ابزاری در اختیارش نبود. اما ما از ابزاری که در دست داریم استفاده می‌کنیم و کار خود را انجام می‌دهیم.

خبرنگار : یاسمین طالقانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار