| کد مطلب: ۱۰۶۴۹۶۵
لینک کوتاه کپی شد

عزل شبانه معاون برای بقای روزانه وزیر! | استیضاح احمد وحیدی منتفی شد؟

وزیر کشور معاون سیاسی خود را شبانه برکنار کرد. اما آیا نمایندگان از استیضاح احمد وحیدی منصرف می‌شوند؟ به عبارتی در حالی‌که به‌نظر می‌رسید عزم برخی نمایندگان برای استیضاح وزیر کشور جدی شده است، احمد وحیدی شبانه معاون سیاسی خود را تغییر داد. خردادماه سالجاری، معاون سیاسی وزارت کشور در بخشنامه‌ای تصریح کرده بود مقامات استانی در روابط با نمایندگان مجلس در مدت باقی مانده تا انتخابات برای پیشگیری از هر گونه سوءبرداشت، نسبت به عدم همراهی و معیت نماینده در حوزه انتخابیه در موضوعات و جلسات شائبه‌دار، حساسیت و دقت لازم را داشته باشند.

عزل شبانه معاون برای بقای روزانه وزیر! | استیضاح احمد وحیدی منتفی شد؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین، عده‌ای از ناظران معتقد بودند، بخشنامه معاون سیاسی وزیر کشور در راستای عدالت و بی‌طرفی مجموعه‌های اجرایی در امر برگزاری انتخابات، امری پسندیده و شایسته تقدیر است، در طرف مقابل عده‌ای از نمایندگان، بندهایی از ابلاغیه را به معنای عدم تعامل با مجلس تلقی کرده و اعلام کردند در صورت عدم برکناری رئیس ستاد انتخابات کشور، استیضاح وحیدی را کلید می‌زنند.

در این ایام جلساتی میان وزیر کشور و نمایندگان برگزار شد که ظاهرا نتیجه‌ای نداشت به‌عنوان نمونه محمد رشیدی، عضو هیأت رئیسه مجلس گفته بود: «وزیر کشور قول داد که معاون سیاسی خود را تغییر دهد. مجلس با دولت همراهی و همکاری کامل دارد و همواره حمایت خود از دولت را اعلام کرده و وظیفه خود می‌دانیم اما این‌گونه رفتارها را برنمی‌تابیم.» اما وحیدی درباره تغییر معاون سیاسی‌اش بیان داشت: «این درخواستی بود که برخی نمایندگان مطرح کردند و من چیز خاصی در جلسه دیروز نگفتم؛ فقط اعلام کردم که در تعامل مثبت با مجلس به‌دنبال حل سوء‌تفاهمِ ایجادشده خواهم بود.»

اکنون اما وحیدی برای جلوگیری از استیضاح تصمیم به برکناری معاونش گرفت. نکته قابل تامل آنجاست که ظاهرا تصمیم وزیر به‌صورت فوری اتخاذ شده چرا که جانشینی محمدرضا غلامرضا معرفی نشده است. 

استیضاح منتفی شد؟

آیا استیضاح منتفی است؟ نمی‌توان پاسخ قطعی به این سوال داد چرا که اظهارات نمایندگان دارای تناقض با یکدیگر است چنانکه از یک سو بیانیه‌ای در لزوم منتقی شدن استیضاخ وحیدی امضا می‌شود و از سوی دیگر خبر نشست با وزیر کشور برای تعیین تکلیف منتشر می‌شود. محمد جوکار، رئیس کمیسیون شوراها و سیاست داخلی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه آیا با برکناری غلامرضا، معاون سیاسی وزیر کشور استیضاح وحیدی منتفی خواهد شد، گفت: تلاش بر این است که امضاکنندگان استیضاح وزیر کشور انصراف دهند. قطعا با این تصمیم روند کار تغییر خواهد کرد و مثل قبل نخواهد بود.

علاوه بر این یکی از امضاکنندگان استیضاح وزیر کشور در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: شنبه ۲۸ مرداد وزیر کشور در جلسه مشترک با استیضاح‌کنندگان در مجلس شورای اسلامی حضور خواهد یافت. شهریار حیدری، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هم اظهارکرد: وزیر کشور با تاخیر نسبت به تغییر معاون سیاسی وزارتخانه متبوعش اقدام کرد اما این کار انجام شد زیرا معاون وی اقدامی خلاف قانون اساسی و قوانین عادی انجام داده بود. از سوی دیگر تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره استیضاح وزیر کشور بیانیه صادر کردند.

در این بیانیه آمده است: «با عنایت به اینکه وزیر کشور با صدور بخشنامه جدید اشتباهات و اشکالات پیش آمده را اصلاح نمودند و با توجه به آغاز ثبت‌نام دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمسن دوره مجلس خبرگان رهبری و ضرورت برگزاری انتخابات با شکوه و با مشارکت بالا و به جهت ثبات در مدیریت برای برنامه‌ریزی دقیق و درست برای این امر خطیر از همکاران عزیز که به جهت صیانت از اصول قانون اساسی در پی صدور نامه مذکور به‌دنبال استیضاح وزیر کشور بوده‌اند درخواست داریم از استیضاح وزیر کشور منصرف گردیده و چنانچه اصرار بر این امر را دارند به بعد از انتخابات موکول نمایند. قطعا وحدت، همدلی و همراهی قوای سه گانه با رعایت اصل تفکیک قوا موجب حل بهتر مشکلات مردم عزیر و رضایت مقام معظم رهبری و یاس و نا امیدی دشمنان ملت ایران است.»

طبیعی است که دولتی‌ها تلاش دارند استیضاح صورت نگیرد مانند «ایرنا» نوشت: «جمعی از نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با «ایرنا» تاکید کردند که با توجه به اصلاح بخشنامه از سوی وزیر، دامنه‌دار کردن موضوع و پیوندزدن آن به استیضاح وزیر کشور و یا برکناری معاون سیاسی وی نه تنها به صلاح نیست بلکه این شائبه را تقویت می‌کند که نمایندگان بر اساس منافع شخصی و با هدف اثرگذاری بر انتخابات آینده به رویارویی با وزیر کشور پرداخته‌اند که با توجه به گستره وسیع دامنه فعالیت‌های این وزارتخانه، هزینه آن را باید مردم تحمل کنند.»

تغییر معاون سیاسی وزیر کشور فداکاری بود!

دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت تغییر معاون سیاسی وزیر کشور را فداکاری و از خودگذشتگی دولت برای تقویت راهبرد همکاری قوا برشمرد. احسان صالحی در توئیتر نوشت: تغییر معاون سیاسی وزارت کشور، فداکاری و از خودگذشتگی دولت برای تقویت راهبرد مورد تأکید در نماز عید فطر یعنی همکاری قواست. دشمنان ایران بیش از هر چیز به اختلاف‌های زیر خیمه انقلاب دل بسته‌اند و دولت ولو به قیمت کوتاه آمدن از حق خود، مصلحت بزرگ‌تر را کورکردن چشم این فتنه می‌داند.

روایت داوری از تصمیمات احمدی‌نژاد

پس از برکناری معاون سیاسی وزیر کشور بود که عبدالرضا داوری مشاور احمدی‌نژاد نوشت: «یکی از خط قرمزهای احمدی‌نژاد در حوزه مدیریتی خرده‌ فرمایش‌های مجلس بود و اگر می‌فهمید یک مدیر با نماینده‌ای در معامله است، در جا برکنارش می‌کرد. احمدی‌نژاد حتی حاضر شد وزیر کارش بیفتد، ولی به خواست مجلس رئیس سازمان تامین اجتماعی تغییر نکند. مدیران احمدی‌نژاد با اقتدار کار می‌کردند.»

خبرنگار : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار