| کد مطلب: ۱۰۶۴۲۷۱
لینک کوتاه کپی شد

​«آرمان ملی» مزایا و موانع الحاق ایران به بریکس را بررسی می‌کند

FATF مانع پیوستن ایران به مجامع بین‌المللی | تهران به بریکس وصل می‌شود؟

برگزاری کنفرانس ایران و بریکس صبح روز گذشته در مرکز مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه بار دیگر نگاه‌ها را متوجه مزایای عضویت ایران دراین مجامع کرد چرا که چندی است عضویت ایران از سوی برخی از رسانه‌ها به عنوان یک امتیاز و شاخصی برای رهایی از شرایط دشوار اقتصادی تلقی می‌شود، اما برخلاف این گروه برخی از کارشناسان معتقدند تا زمانی که ایران به معاهده‌های بین‌المللی مانند FATF پایبند نباشد و همچنین با وجود تحریم‌های کنونی علیه کشور، عضویت ایران تنها ژستی سیاسی – اجتماعی است که هیچ دستاورد اقتصادی برای کشور به همراه نخواهد داشت همان‌گونه که الحاق ایران به شانگهای نیز تاکنون آورده اقتصادی برای ایران نداشته و حتی چین به عنوان قدرتمندترین عضو شانگهای به طور کاملاً شفاف اعلام کرده ریسک برقراری ارتباطات تجاری با ایران را به دلیل عدم پذیرش FATF و وجود تحریم‌ها علیه ایران نمی‌پذیرد.

FATF مانع پیوستن ایران به مجامع بین‌المللی | تهران به بریکس وصل می‌شود؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین، فرجی راد، کارشناس اقتصاد بین‌الملل در این خصوص به «آرمان ملی» گفت: عضویت ایران در بریکس هنوز صورت نگرفته است و به نظر نمی‌رسد که این فرآیند در آینده نزدیک رخ دهد، چرا که یکی از شروط الحاق هر کشوری در این گروه پذیرفته شدن آن به عنوان یک کشور نوظهور است و اینکه آیا ایران می‌تواند این شرط را پشت‌سر بگذارد یا خیر هنوز معلوم نیست، از سوی دیگر با وجود اِعمال تحریم‌های فراوان علیه ایران، شرایط برای پذیرش این کشور با توجه به عهدنامه‌ها و تفاهم نامه‌های بین‌المللی دشوار است هر چند عضویت ایران در این گروه به عنوان ناظر نیز در حال حاضر مطلوب تلقی می‌شود. 

موانع الحاق ایران به مجامع بین‌المللی

او رویکرد بریکس را بیش از اینکه اقتصادی باشد در لایه‌های سیاسی قابل ارزیابی دانست و افزود: عضویت ایران در بریکس همانند الحاق ایران به برخی دیگر از پیمان‌ها مانند شانگهای هر چند مطلوب است، اما دستاوردی اقتصادی برای کشور به همراه نداشته است البته این وضعیت شاید برای دیگر کشورهای عضو مانند دو کشور قدرتمند اقتصادی مانند چین و روسیه همزمان با جنگ روسیه و اوکراین، آورده‌ای برای روسیه نیز نداشت و حتی از چین نیز حمایتی ندید. 

فرجی‌راد ادامه داد: موانع الحاق ایران به مجامع بین‌المللی مانند بریکس بسیار است که مهم‌ترین آنها، نپذیرفتن FATF از سوی ایران است، چرا که کشورهای عضو این گروه‌ها حتی در صورت الحاق ایران به این گروه‌ها از انجام معاملات تجاری با کشور سر باز می‌زنند و از این رو مطلوبیت چندانی برای ایران به دنبال نخواهد داشت. 

این کارشناس اقتصادی بین‌الملل توضیح داد: حتی در زمان الحاق ایران به شانگهای، چین به طور شفاف اعلام کرد که در صورت نپذیرفتن FATF و همچنین رفع نشدن چالش‌های تحریم علیه ایران قادر به برقراری روابط تجاری با ایران نیستند از سوی دیگر مبادلات تجاری کشورها با یکدیگر در بستر نظام بانکی صورت می‌گیرد که ایران با محرومیت‌های فراوانی به دلیل تحریم با آن مواجه است. 

او اضافه کرد: موانع آزادسازی اموال ایران طی سال‌های گذشته و بلوکه شدن آن در کشورهایی مانند عراق که اشتراکات مذهبی، اجتماعی، جغرافیایی فراوانی دارند گواه ادعای چالش‌های اصلی در این زمینه است، چراکه حتی عراق نیز با وجود تلقی همگان از آن به عنوان یک کشور دوست و همسایه، تمایلی به آزادسازی پول‌های ایران نداشت و بعد از مدت‌ها سرانجام با نظارت آمریکا این اموال از کشور عمان سردرآورد تا بتواند با شرایط خاص، ایران قادر به بهره برداری از آن باشد. 

۲۰ کشور به دنبال عضویت در گروه بریکس

این درحالی است که به گزارش فارس، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه نقش بریکس در عرصه بین‌المللی را رو به رشد و قابل توجه خواند. 

او به خبرگزاری دولتی «تاس» روسیه اعلام کرد که نزدیک به ۲۰ کشور به دنبال عضویت در گروه بریکس هستند و تعداد متقاضیان همچنان رو به افزایش است. 

ریابکوف گفت: فهرست نامزدهای عضویت به این اتحادیه (بریکس) همچنان در حال افزایش است. تعداد کشورهایی که به دنبال پیوستن هستند نزدیک به ۲۰ کشور است. این نشان دهنده نقش رو به رشد و قابل توجه بریکس در عرصه بین‌المللی به عنوان یک ائتلافی از کشورهای با موقعیت‌های مشابه است و من می‌خواهم بر این موضوع تاکید کنم. 

به گفته این مقام ارشد مسکو، بریکس گروهی از کشورهایی است که از اصل رهبر- تابع پیروی نمی‌کنند و اعضای آن، یک دستور کار سازنده بر اساس اجماع تعیین کردند. 

معاون وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: بحث در مورد اینکه چه معیارهایی برای پیوستن به بریکس می‌تواند باشد، ادامه دارد و آفریقای جنوبی این کار را شدت داده است. 

ریابکوف افزود: می‌توانم بگویم که از نظر ما، جهان عرب و منطقه آسیا- اقیانوسیه آشکارا برای پیوستن به بریکس التماس کرده‌اند، زیرا امروز در (بریکس) نمایندگی ندارند اما ما دقیقا خواهیم دید که در این زمینه چه چیزی می‌توانیم به رهبران ارائه دهیم و این را به رهبران بسپاریم تا در اجلاس ژوهانسبورگ تصمیم بگیرند. 

اظهارات این مقام ارشد روس درباره تلاش نزدیک به 20 کشور برای عضویت در بریکس در شرایطی انجام شده که روز گذشته در خبرها آمده بود، مصر خواهان الحاق به این گروه شده است. 

بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است و نام این گروه از حروف اول نام این کشورها گرفته شده است. 

اقبال کشورهای مختلف به عضویت در این گروه در شرایطی انجام می‌شود که شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی 12 و 13 خرداد میزبان نشست وزرای خارجه بریکس و گروه دوستان بریکس بود. 

ملاحظات پیوستن به بریکس 

مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن درباره ملاحظات پیوستن ایران به بریکس طی یادداشتی نوشت: ایران باید بتواند واسطه اقتصادی خوبی برای اتصال میان اعضای این گروه علی الخصوص روسیه و هند باشد و پرونده کریدور شمال - جنوب در این موقعیت اهمیت بسیار خواهد یافت. متن یادداشت به شرح ذیل است: 

۱. الحاق ایران به گروه کشورهای بریکس زمانی معنادار خواهد بود که پیوندهای درهم تنیده اقتصادی و ژئوپلیتیکی میان ایران با این کشورها برقرار شود و میزان مبادلات اقتصادی و معاملات کلان با این کشورها گسترش یابد. 

2. ایران باید بتواند واسطه اقتصادی خوبی برای اتصال میان اعضای این گروه علی الخصوص روسیه و هند باشد؛ پرونده کریدور شمال - جنوب در این موقعیت اهمیت بسیار خواهد یافت. 

3. گروه بریکس ظرفیت مناسبی برای ایجاد ائتلاف ذیل موضوعات مختلف ایجاد کرده است؛ مهم آن است که خواسته‌های کلان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران از فضای جهانی چه باشد. باید سرفصل‌های اصلی خواسته‌های ایران تهیه گردد. 

4. به نظر می‌رسد پیوستن به ترتیبات گروه بریکس و گسترش پیوندهای تجاری و اقتصادی با اعضای گروه بریکس، این رهاوردها را برای اقتصاد ایران خواهد داشت: 

اول: ایجاد زمینه حرکت به سمت سیاست‌ها مشخص و هدفمند حمایت از تولید کننده از طریق ایجاد زنجیره‌های پایدار تأمین

دوم: سرمایه‌گذاری در راستای ایجاد ارزش‌افزوده در مسیر زنجیره ارزش

سوم: ایجاد سازماندهی صنعتی جدید یا بازآرایی سازماندهی‌های فعلی به تناسب زنجیره‌های ارزش و تأمین جدید

چهارم: تسهیل گری رویه‌های تجاری دو و چند جانبه بر اساس منافع ملی و اقتضائات اقتصاد داخلی

پنجم: توفیق ایران در پیوستن به بریکس معطوف به این است که پیرو یک روایت توسعه‌ای صورت گیرد و ایران با گزینش از مزیت‌های چنین نهادهای بین‌المللی‌ اهداف توسعه‌ای خود را پیش ببرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار