| کد مطلب: ۱۰۶۳۳۴۲
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» اخبار منابع غربی در ارتباط با اجرای توافق موقت را بررسی می‌کند

ادعای رسانه اسرائیلی در مورد اجرای توافق موقت ایران و آمریکا چقدر صحت دارد؟

حرکتی آرام، خاموش و بدون توافقی مکتوب به منظور بازگشت به برجام ادامه داد. از قرار معلوم این توافق نانوشته با رایزنی ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و غیرعلنی در عمان آغاز شده و مذاکرات در این ارتباط هم همانجا متوقف شده است. بعد از اینکه در تهران اورانیومی با غنای بالا کشف شد. شاهد حضور بازرسان با همراهی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران بودیم. بعدها در خبرها آمد که فرستاده‌ای از آمریکا به عمان سفر کرده تا به مقامات ایرانی این پیام را برساند که احتمال اعمال مکانیزم ماشه با غنی‌سازی اورانیوم با غنای بالا وجود دارد.

ادعای رسانه اسرائیلی در مورد اجرای توافق موقت ایران و آمریکا چقدر صحت دارد؟

 

به گزارش آرمان ملی آنلاین  موردی که البته ایران هیچ‌گاه به دنبال آن نبود و هرآنچه تعلیق در اجرای برجام صورت گرفت؛ تهران آن را مطابق برجام می‌داند. با این وجود یک رسانه غربی و برخی مقامات رژیم صهیونیستی از توافقی موقت بین ایران و آمریکا خبر دادند. موردی که هم از سوی ایران و هم از سوی آمریکا در گذشته تکذیب شد. به موازات این تکذیب اما از یک سو برخی منابع مالی بلوکه شده ایران به منظور تامین نیازهای بشر دوستانه در دسترس قرار گرفت و از سوی دیگر بر اساس آمارها کشورمان در این مدت بیش از گذشته نفت فروخته است. از سوی دیگر عملا شاهد افزایش سطح تنش بین ایران و آمریکا در مساله هسته‌ای نبودیم. هر چند اتفاقاتی که برای رابرت مالی به وجود آمد تا حدودی اجازه نداد روند به وجود آمده در حرکت به سوی توافق سرعت بیشتری بگیرد. 

گام‌های غیرعلنی برای احیای برجام

البته جز برخی موارد که رسانه‌ها در مورد آن و برداشتن گام‌های متقابل اطلاع‌رسانی کردند، سایر داده‌ها صرفا تحلیل‌های رسانه‌ای است کما اینکه اخیرا آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند مذاکره‌ای در حال حاضر به منظور بازگشت به برجام وجود ندارد. هرچند بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا احتمال در دستور قرار گرفتن بازگشت به برجام از سوی تیم وزارت خارجه آمریکا را به صورت تلویحی تایید کرده است. در این میان اگر خبری که در ارتباط با جابه‌جایی پول‌های ایران از عراق به عمان را به مساله رایزنی‌های کشورهای مختلف ازجمله امارات و عمان برای تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی گره بزنیم و در آینده شاهد عملی شدن بخشی دیگر از آن توافق غیر مکتوب و غیر علنی بین طرفین باشیم عملا می‌تواند از به برداشته شدن دست اندازها از پیش روی توافق سخن به میان آورد. 

ادعای یک‌ رسانه در اجرای توافق موقت ایران و آمریکا 

 هاآرتص در ارتباط با تغییر و تحولات در ارتباط با بازگشت برجام نوشت: به نظر می‌رسد این روزها اوضاع برای جمهوری اسلامی ایران خوب پیش می‌رود و در کنار فروکش کردن اعتراضات داخلی، روابط با چین و روسیه به ثمر نشسته، کشورهای عربی به دنبال راه‌هایی برای نزدیک‌شدن به تهران هستند و موضوع دیگر، مربوط به توافق با ایالات متحده است. در ادامه این گزارش آمده است. به همت دولت بایدن، رسانه‌های بین‌المللی از تفاهم در حال ظهوری صحبت می‌کنند که هدف آن تنش‌زدایی و کاهش اصطکاک است. در عمل، آنچه در حال وقوع است بیشتر شبیه یک توافق‌نامه نانوشته بوده که در حال حاضر، بخش قابل توجهی از آن شروع به اجرا شده است. دولت بایدن از اعلام رسمی آن به عنوان یک توافق امتناع می‌کند، خصوصاً به این دلیل که واکنشی منفی از سمت جمهوری‌خواهان کنگره را در پی خواهد داشت. این روزنامه مدعی است که ابتکار ایالات متحده مبتنی بر «توقف در ازای آزادسازی» است. ایران متعهد شده که اورانیوم را بالاتر از سطح ۶۰ درصد غنی‌سازی نکند. واشنگتن نیز به صورتی ضمنی با آزادسازی دارایی‌های ایران به ارزش ۲۰ میلیارد دلار در بانک‌های چندین کشور موافقت می‌کند. ایران و کشورهای غربی متقابلاً زندانیان یکدیگر را آزاد خواهند کرد. 

در نهایت 

 اطلاعاتی که هاآرتص تلاش کرده در ارتباط با اجرای توافق هسته‌ای ولو موقف در گزارش خود در قالب یک تحلیل ارائه دهد خبر جدیدی نیست و بسیاری از رسانه‌ها و چهره‌های دیپلماتیک ایران در این ارتباط سخن گفته‌اند. به نظر می‌رسد بعد از جابه‌جایی پول‌های ایران در عراق به عمان و رایزنی‌هایی که در ارتباط با انتقال زندانیان آمریکایی گزارش شده است می‌توان ادعا کرد چند روزی است که اجرای توافق موقت بین طرفین متوقف مانده است. از این به بعد باید تحولاتی عمیق به وجود‌ آید تا عملا رای به برداشته شدن یک گام دیگر از توافق نانوشته غیر مکتوب در بازگشت به توافق هسته‌ای و یا کاهش تشنج بین طرفین داد.

البته تحول دیگر هم می‌تواند نشانه‌ای آشکار از تلاش طرفین برای احیای برجام و حتی آغاز مذاکرات برای احیای توافق وین باشد و آن بسته شدن یکی از چند پرونده باقی مانده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. موضوعی که بر فضای کلی تلاش‌ها برای احیای برجام اثر مثبتی خواهد گذاشت. ایران با خبر درمانی در ارتباط با آزادی دارایی‌های خود توانسته جلوی جهش‌های دلار را بگیرد اکنون به اعتقاد کارشناسان اثر این خبر درمانی می‌تواند در ماه‌های پیش‌رو از بین برود از این جهت یک تحول خوب در عرصه هسته‌ای می‌تواند به ثبات شرایط کنونی کمک کند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار