«قهرمان» نیستم، تحت فشار رسانهها هستم!
اصغر فرهـــادی در گفـــتوگو با «گاردین» درباره حواشی اخیر ایجـــاد شده برای او در ایـــران، صحبت کرده است. فرهــادی در این گفتوگوی مجازی با خبرنگار گاردین انجام داده در مورد برخی حواشی ایجاد شده برایش در ایران صحبـــتهایی کرده است. او که پس از انتشار بیانیهای خطاب به رسانههای افراطی که قصد تخریب او را دارند، سکوت پیشه کرده بود در واکنش به این اتفافات ترجیح داد وارد جزئیات نشود و عنوان کرد: «این یک مورد بسیار پیچیده بوده و مطمئن نیستم که کدام ترجمه را خواندهاید، برای افرادی که با کشور من آشنایی ندارند، ممکن است باعث سوءتفاهم شود، اما مردم ایران بهوضوح آن را درک کردند. این فقط برای مقاصد داخلی بود.» او افزود: شناختهشدن در عرصه بینالمللی شمشیری دو لبه است که به نوعی از شما محافظت میکند، اما مسئولان را حساستــــر میکند. هرچه میگویید و هر کاری که انجام میدهید، بیشتر در کانون توجه قرار میگیرد. به شکل کنایهآمیزی فیلم «قهرمان» ساخته جدید فرهادی به نقش رسانه در ساختن و نابودکردن قهرمانان پرداخته است. موضوع فیلم درباره شخصیتی به نام رحیم است، پدری مطلقه با چهرهای خندان. رحیم و نامزدش طی دو روز
مرخصی از زندان، کیفدستی حاوی سکههای طلا را پیدا میکنند. ابتدا سعی میکنند آنها را بفروشند، اما رحیم با بازی امیر جدیدی تصمیم میگیرد صاحب کیف را پیدا کند و آن را برگرداند. داستان از اینجا آغاز میشود و رحیم بهعنوان یک قهرمان مورد ستایش قرار میگیرد. یک گروه تلویزیونی میآیند تا در زندان درباره او داستان بسازند و یک موسسه خیریه محلی برای کمک به پرداخت بدهی او، مراسم جمعآوری کمک مالی برگزار میکند و پس از آن یکسری از حقایق نیمه واقعی در مورد این حادثه تبدیل به شبکه درهم تنیدهای از فریب میشود که هر کسی که در آن دخیل است، خود را گرفتار مییابد.
با واقعیتها سر و کار داریم
فرهادی درباره «قهرمــــان» اظهارداشت: آنچه در مرکز فیلم قرار دارد در واقع صعود و سقوط ناگهانی یک فرد است و این چیزی است که ما این روزها اغلب در جامعه خود مشاهده میکنیم؛ افرادی که خیلی سریع در کانون توجه قرار میگیرند و به همان سرعت از آن خارج میشوند. فیلمهای فرهادی قابلیت زندگی معمولی به یک فیلم هیجانانگیز را دارند، آنها آنقدر واقعگرا هستند که میتوانند درام مستند باشند، اما پراز تنش، شگفتی و رمز و راز هستند. فیلم «درباره الی» درباره ناپدیدشدن غیرقابل توضیح یک زن از تعطیلات گروهی است. «فروشنده» به تجاوز به یک زن توسط یک مجرم ناشناس پرداخته و در فیلم «قهرمان» هم رحیم باید بهدنبال زن اسرارآمیزی باشد که کیفدستی گم شده را به او پس داده تا داستان خود را تایید کند (او راهحلی پیدا میکند که او را در دردسر بیشتری قرار میدهد). آنچه واقعا به آن علاقه دارم و میخواهم با آن سر و کار داشته باشم، زندگی عادی و روزمره است. این برای من ارزشمند است. اما از خطر خستهکننده و تکراریبودن جزئیات نیز آگاهم که هیچکس به آن علاقه ندارد، بنابراین فیلم باید واقعی باشد، اما با عنصری از تعلیق که مخاطب را مجذوب خود میکند.»
فرهادی اظهارکرد: «در ایران بستگی دارد چه فیلمی بسازید. اگر موضوع شما یا شیوه داستانگویی شما بهطور مستقیم کمتر اجتماعی یا سیاسی باشد، مشکل کمتری میتواند باشد و تا جاییکه میتوانید با محدودیتها کار میکنید. اما به این هم بستگی دارد که بخواهید فیلمهایتان در ایران اکران شود یا خیر. این همیشه اولویت من بوده است.» کارگردان «جدایی نادر از سیمین» درباره این موضوع که از سوی برخی طرفدار و از سوی عدهای دیگر اپوزوسیون محسوب میشود، تصریح کرد: اینها همیشه از طرف تندروها و رسانههای آنهاست. بهخاطر ارائه تصویر غیرواقعی از کشور مورد انتقاد قرار گرفتهام و من واقعا موافق این نیستم، بهرغم موقعیتهای پیچیدهای که در فیلمهایم توصیف میکنم، همیشه تصویر بسیار نجیبی از مردم، شخصیتها، از روابط وجود دارد. من نمیدانم آنها درباره چه «تصویر غیرواقعی» صحبت میکنند.» این کارگردان برگزیده اسکار در اعتراض به ممنوعیت سفر جنجالی دولت ترامپ علیه هفت کشور مسلمان از جمله ایران از شرکت در مراسم اسکار ۲۰۱۷ خودداری کرد و سخنرانی دریافت جایزه اسکار فیلم «فروشنده» توسط انوشه انصاری مهندس ایرانی و آمریکایی قرائت شد که در آن آمده بود:
«تقسیم جهان به دو دسته «ما» و «دشمنان ما» ترس ایجاد میکند، توجیهی فریبکارانه برای تجاوز و جنگ.» او همچنین معتقد است شباهتهای زیادی میان انواع مختلف افراطگرایی وجود دارد که فرهنگ میتواند اسلحهای در برابر آن باشد. فرهادی در پاسخ به این پرسش که آیا احساس میکند که فرهنگ در نبرد با افراطگردی پیروز شده است، نیز میگوید: من نمیدانم، اما فکر میکنم یک عنصر زمان وجود دارد. فکر میکنم تاثیر هنر و ادبیات و سینما تاثیری بلندمدت است. بهنظر میرســـد فرهادی در این نبرد پیروز شده و فیلم «قهرمان» همچنان نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۲ است. بر خلاف رحیـــم شخصیت اصلی فیلم «قهرمان»، داستانِ فرهادی نه از لحاظ اخلاقی پیچیده است و نه داری صعود و سقوط ناگهانی است. همچنین در این مصاحبه پرسیده شد که آیا خودتان را یک قهرمان میدانید؟ که فرهادی پاسخ داده است: «به هیچ عنوان، همیشه گفتهام چیزی جز یک فیلمساز نیستم و نمیخواهم چیز دیگری باشم.»
ارسال نظر