| کد مطلب: ۱۱۱۴۶۳۸
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» از نزولی شدن درآمدهای صنعت گردشگری و پیامدهای آن گزارش می‌دهد

صفر شدن هزینه سفر در سبد خانوار

آرمان ملی: کاهش رونق سفر همزمان با پاندمی کرونا باعث کاهش سطح درآمد مراکز گردشگری – تفریحی و اقامتی در ایران نیز شد، اما همزمان با پایان اپیدمی کرونا در کشور روزنه امیدی برای فعالان در صنعت گردشگری کشور گشوده شد تا شاید دوباره جان تازه‌ای به کالبد بیمار این صنعت دمیده شود. اما تورم و عدم تناسب درآمدها با هزینه‌ها منجر شد تا مردم نه تنها سفر، بلکه بسیاری از اقلام اساسی را از سبد خانوار خود حذف کنند و به این ترتیب هزینه‌های گردشگری و تفریح و... هم سفر و هم نشاط را در خانوارها کاهش داد. در این میان بسیاری از مشاغل هم با کاهش درآمد و اجبار برای تعطیلی مواجه شدند. به گفته کارشناسان چالش‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... باعث کاهش گردشگران بین‌المللی و درآمدهای ناشی از آن شدند.

صفر شدن هزینه سفر در سبد خانوار

نزولی شدن درآمد مشاغل مرتبط با گردشگری و سفر

به گزارش «آرمان ملی»، بر اساس گزارش انجمن هتلداری و جهانگردی ایران، ضریب اشغال هتل‌ها در ایران در سال 1402 نسبت به سال قبل کاهش داشته است. به عنوان مثال؛ ضریب اشغال هتل‌ها در در سال گذشته نسبت به سال قبل حدود 10 درصد کاهش یافته و میانگین نرخ روزانه هتل‌ها در ایران در سال 1402 نسبت به سال قبل از آن حدود 12 درصد کاهش پیدا کرده است و به این ترتیب درآمد هر اتاق در دسترس هتل‌ها در سال قبل نسبت به مدت زمان مشابه زمان خود، از آن حدود 15 درصد کاهش یافته است که عمدتاً ناشی از تورم و عوامل اقتصادی بوده است. همچنین بر اساس گزارش سازمان جهانگردی ایران، تعداد سفرهای داخلی ایران در سال 1402 نسبت به سال قبل از آن حدود 15 درصد کاهش داشته است که با کوچک شدن سبد هزینه خانوارها، دیگر توانی برای تخصیص هزینه‌ای برای انجام سفرباقی نمی‌ماند. به استناد آمار منتشره از سوی بانک مرکزی نرخ تورم در ایران در سال گذشته به حدود 43. 6 درصد رسید که با توجه به نرخ نابرابر افزایش حقوق و دستمزدها، دغدغه اصلی مردم تامین معاش و تهیه اقلام اساسی است و سفر در اولویت‌های آخر یا حذف شده زندگی قرار می‌گیرد.

بررسی آماری کاهش گردشگری بین‌المللی

کاهش درآمدهای ناشی از گردشگری بین‌المللی و کم شدن سفر این افراد به ایران به دلیل مسائل اقتصادی – سیاسی باعث شده ضریب اشغال هتل‌ها تا حد زیادی کاهش یابد و درآمد ناشی از حضور آنها در مراکز تفریحی و گردشگری نیز کمتر شود و به این ترتیب مشاغل مرتبط با این امر هر روز بیش از پیش در معرضِ تعطیلی قرار گیرند. بنا به آمار منتشر شده در سال گذشته متوسط هزینه روزانه گردشگران در ایران نسبت به سال قبل از آن حدود 12 درصد کاهش یافته و تعداد گردشگران بین‌المللی بازدیدکننده از ایران هم نسبت به سال 1400 حدود 20 درصد کاهش یافته است. به گفته کارشناسان، تورم و تنش‌های منطقه‌ای در ایران تأثیر قابل توجهی بر گردشگری داخلی و خارجی داشته است. در ایران، اقتصاد تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تحریم‌ها قرار گرفته است که ممکن است منجر به کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده و کاهش سفر شود، هرچند دوران همه‌گیری کووید- 19 تأثیر قابل توجهی بر سفرهای جهانی از جمله در ایران داشته است. محدودیت‌های سفر، قرنطینه‌ها و اقدامات بهداشتی احتمالاً بر صنعت گردشگری ایران نیز مانند دیگر کشورها تأثیر گذاشته است. گزارش سازمان جهانگردی ایران حاکی از کاهش حدود 30 درصدی درآمدهای گردشگری کشور در سال 2020 به دلیل همه گیر شدن این بیماری است و مطالعه دانشگاه تهران تخمین زده است که همه‌گیری کووید- 19 منجر به کاهش حدود 50 درصدی ورود گردشگران بین‌المللی به ایران در سال 2020 نسبت به سال قبل شده است.

حذف تفریح و سفر و گردشگری به دلیل تورم

اما تورم و کاهش توان خرید مردم و افزایش هزینه‌های سفر حتی به شکل زمینی و با وسیله نقلیه شخصی، به غیر از درنظر گرفتن هزینه بنزین و استهلاک خودرو و...، با احتساب هزینه‌هایی چون؛ اقامت، غذا و فعالیت‌های تفریحی و... باعث کاهش تقاضا و رشد معکوس صنعت گردشگری در کشور و تاثیرات آن از نظر روانی و اقتصادی در بین مردم شده است. تورم می‌تواند منجر به تغییراتی در رفتار مصرف کننده شود، مانند جست وجوی گزینه‌های مقرون به صرفه‌تر یا به تاخیر انداختن سفرهای غیرضروری یا حذف آن در سبد هزینه‌های خانوار شده است.

حال مردم خوب است گریه نمی‌کنند، سفر می‌روند

عزت ا... ضرغامی وزیر گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع‌دستی در واکنش به آمار و اخبار منتشره درباره کاهش سفر و گردشگری در ایران گفت: اجازه بدهید من حرفی بزنم که ممکن است برخی رسانه‌ها تعبیر نادرستی از آن داشته باشند اما باید شجاعت به خرج داد و آن حرف‌ها را زد. یک‌زمانی آقای مسعود کیمیایی به من گفت وقتی فردی گریه می‌کند یعنی هنوز خیلی چیزها دارد که می‌تواند گریه کند. وقتی مردم باوجود همه مشکلاتی که دارند و من هم آن را تأیید می‌کنم به سفر می‌روند یعنی یک حال خوبی در مردم وجود دارد. یک حداقل امکانی برای آنان فراهم است که به سفر می‌روند. ضرغامی تأکید کرد: بعضی از دستگاه مانند مرکز پژوهش‌های مجلس بر اساس آمار و اطلاعات نادرست گزارشی منتشر کردند که سفر از سبد خانوار حذف‌شده است. حتماً این نادرست است و این چیزی است که دشمن می‌خواهد. اگر شما آمار امسال را بررسی کنید آمار سفر گردشگران خارجی نیز افزایش پیدا کرده است.

ایران هراسی و تضعیف گردشگری بین‌المللی

وی گفت: البته موضوع ایران هراسی بسیار شدید است. یعنی بعد از اتفاقاتی که در منطقه افتاد خیلی از کشورها به گردشگران هشدار می‌دهند به ایران نروید. ما در این زمینه هم در حال پیگیری و برخورد هستیم. ولی آخرین آمار ما حاکی از رشد قابل‌توجهی است و این نشان می‌دهد که دولت در انجام وظایف خود موفق نشان داده است. ضرغامی گفت: ۲۷ دستگاه تلاش می‌کنند بنزین یارانه‌ای و امکانات اقامتی فراهم شود. وزارت راه در فراهم آوردن امکانات جاده‌ای با همه مشکلاتی که دارد زحمت‌کشیده و آن را فراهم کرده اورژانس و دستگاه‌های مختلف تلاش کردند. اقامت ۶۳ میلیون نفر در هتل و اقامتگاه رسمی رقم خیلی بالایی است.

سفر‌های ایرانیان، کوتاه‌تر و کم هزینه‌تر شده است

این گزارش حاکی ا ست؛ بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، چون سفر به بخشی از سبک نوین زندگی ایرانیان تبدیل شده، شرایط اقتصادی رکود تورمی حاکم بر جامعه بیشتر از آنچه اصل سفر را دستخوش تغییر کند، ساختار سفر را تحت تأثیر قرار داده است. یعنی سفر‌های داخلی ایرانیان را به سفر‌های درون استانی با دوره اقامت کوتاه‌تر و کم‌هزینه‌تر تبدیل کرده است. همچنین پیش بینی می‌شود به دلیل ناترازی ارز‌های بین‌المللی در برابر ریال، بخشی از سفر‌های برون مرزی ایرانیان به سفر‌های داخلی تبدیل شود و این ملاحظه می‌تواند سهم سفر‌های داخلی را افزایش دهد.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار