| کد مطلب: ۶۰۰۵۱۸
لینک کوتاه کپی شد

افتتاح ناقص پالایشگاه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی/

درحالی‌که امروز اعلام شد پالایشگاه فاز ۱۴ به‌عنوان آخرین پالایشگاه پارس جنوبی پس از سال‌ها تاخیر، بالاخره در روزهای پایانی این هفته افتتاح می‌شود، برخی رسانه‌ها این شائبه را مطرح کردند که این پالایشگاه برای افتتاح کامل آماده نیست. شائبه‌ای که از سوی متولی توسعه فازهای میدان گازی پارس جنوبی با توضیحاتی همراه شده است.

افتتاح ناقص پالایشگاه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی/

آرمان ملی آنلاین ایسنا نوشت، آن‌طور که شرکت نفت و گاز پارس اعلام کرده، هم‌اکنون از چهار ردیف شیرین سازی پالایشگاه سه واحد به صورت کامل در حال شیرین سازی و تصفیه گاز ترش سکوهای فاز ۱۴ هستند. ردیف چهارم شیرین سازی نیز در مراحل پایانی تکمیل و دوره پیش راه اندازی قرار دارد که در هفته های آینده، راه اندازی خواهد شد.

براساس توضیحات این شرکت، واحد ۱۰۷ میعانات گازی از دی ماه سال گذشته وارد مدار شده و این واحد از الزامات شیرین سازی به شمار می‌رود. از سوی دیگر، واحد ۱۱۱ پروپان از سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است.

فاز ۱۴ پارس جنوبی به عنوان ایرانی ترین فاز در میان فازهای میدان گازی پارس جنوبی تاکنون ۶۲ میلیارد متر مکعب گاز شیرین تولید کرده است. همچنین تولید روزانه ۷۵ هزار بشکه میعانات و ۴۰۰ تن گوگرد و سالانه یک میلیون تن پروپان و بوتان و یک میلیون تن اتان به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار با راه اندازی این پروژه محقق خواهد شد.

در این توضیحات با اشاره به این‌که در همه فازهای پیشین پارس جنوبی نیز واحد استحصال گوگرد در زمان افتتاح پالایشگاه به دلیل الزامات فرایندی به صورت کامل راه اندازی نشده است، آمده است: در فاز ۱۴ که در میان پالایشگاه‌های پارس جنوبی با بیشترین میزان پیشرفت در آستانه افتتاح قرار دارد، واحد ۱۰۸ هم اینک در مرحله پیش راه اندازی قرار دارد. ‌ در پاییز و زمستان امسال نیز شاهد تزریق ده‌ها میلیارد متر مکعب گاز تولیدی این پروژه به شبکه سراسری بوده ایم.

این شرکت در توضیح کامل نبودن همه بخش‌های پروژه پالایشگاه فاز ۱۴ تاکید کرده که واحدهای ۱۴۷ و ۱۴۸ شامل مخازن ال پی جی و کمپرسورهای آن نیز در مرحله پیش راه اندازی قرار دارد که در فازهای پیشین افتتاح شده نیز شاهد فاصله زمانی ۲ تا ۴ سال برای تکمیل و بهره برداری از این دو واحد بوده ایم. در مجموع، پیشرفت کنونی پالایشگاه فاز ۱۴ بیش از ۹۵ درصد است. هیچ یک از فازهای پارس جنوبی در زمان افتتاح دارای این میزان پیشرفت فیزیکی نبوده و همگی بطور میانگین با ۹۰ درصد پیشرفت افتتاح شده‌اند.

شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به این‌که باید دانست که فاز ۱۴ پارس جنوبی همه تکالیف تولیدی خود را عملی کرده است، افزوده است: همه پروژه‌ها در آستانه افتتاح با پانجهایی همراه بوده که مستلزم رفع آنها توسط پیمانکاران است که به تدریج از شروع راه اندازی رفع می‌گردند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار