| کد مطلب: ۱۱۱۱۶۵۹
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» به بررسی تاثیر تحولات نظامی – سیاسی بر بازارهای منطقه می‌پردازد

اقتصاد جهانی به وقت انتقام

آرمان ملی – صدیقه بهزادپور: به دنبال حمله گسترده ایران علیه اسرائیل بازارهای جهانی بلافاصله واکنش نشان دادند و بازارهای مالی دنیا را تحت تاثیر قرار داد. به دنبال وقوع این حملات تلافی جویانه ایران علیه اسرائیل در معاملات ساعات گذشته پس از پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی، بازارها جهان تحت تاثیر این تحولات نوساناتی را تجربه کردند. به گفته کارشناسان ایران در بازار نفت قطعاً متضرر نخواهد بود و خواهد توانست در جایگاه جدید به فروش سهمیه پیش بینی شده خود مشغول باشد و نوسانات ارز را نیز بیش از آنکه در نتیجه درگیری با اسرائیل داشته باشد، در نتیجه عوامل داخلی در روزهای آغازین سال شروع کرده بود.

اقتصاد جهانی به وقت انتقام

ارزهای دیجیتال پناهگاه امن مالی

به گزاش «آرمان ملی» پس از حملات هوایی ایران به اسرائیل در پاسخ به جنایت دمشق و شهادت مستشاران نظامی ایران که به دعوت کشور سوریه در آنجا حضوور داشتند بازار انرژی تحت تاثیر این رخدادها تحولاتی را شاهد بود. قیمت نفت برنت دریای شمال با ۷۱ سنت افزایش به 45/90 دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت آمریکا هم ۶۴ سنت معادل ۰. ۷۵ درصد بالا رفت و ۸۵. ۶۶ دلار در هر بشکه معامله شد. المیادین به نقل از بلومبرگ دررابطه با افزایش قیمت نفت نوشت: نفت به بالاترین سطح خود از اکتبر تاکنون جهش کرد و با 2. 6 درصد افزایش به 92 دلار در هر بشکه رسید. معاملات آتی امسال 19 درصد افزایش یافته است. طلا نیز پس از حملات هوایی ایران به اسرائیل در سطح جهانی افزایش یافت از 2400 دلار در هر اونس بالاتر رفت و به بالاترین حد خود در روزهای اخیر رسید. اما  در ایران روند افزایشی قیمت دلار  از روزهای نخست سال جاری فارغ از تحولات منطقه آغاز شده بود و تحولات سیاسی – نظامی اخیر بیش از اینکه نرخ دلار را تحت تاثیر قرار دهد، باعث نوساناتی در قیمت ارزهای دیجیتال شد و به گفته تحلیلگران؛ تشدید تنش‌ها در خاورمیانه باعث ایجاد عدم اطمینان و ریسک گریزی در بین سرمایه‌گذاران شده که منجر به افزایش فروش در بازار ارزهای دیجیتال می‌شود. قیمت بیت‌کوین، به میزان هفت درصد در کمتر از یک ساعت، کاهش یافت و قیمت سایر ارزهای دیجیتال نیز با اقدام جمهوری اسلامی ایران در سرزمین‌های اشغالی در پاسخ به آنچه در دمشق رخ داد، به شدت سقوط کرد. همچنین قیمت بیت‌کوین تا ساعت چهار و۴۰ دقیقه بعد از ظهر با هفت درصد کاهش به ۶۲هزار و ۵۷۰ دلار رسید و پس از آن برای مدت کوتاهی پایین‌ترین سطح خود ۶۰ هزار و ۹۰۸ دلار را ثبت کرد. قیمت اتریوم بیش از ۹ درصد کاهش یافت و به ۲۹۲۳ دلار رسید، در حالی که قیمت بایننس و سولانا به ترتیب ۹ درصد و نزدیک به ۱۸ درصد کاهش یافت.

وضعیت بازار نفت پس از حمله ایران به اسرائیل

بر اساس این گزارش، وقوع درگیری نظامی بین ایران و اسرائیل که به گفته رسانه‌های رژیم صهیونیستی در همان مرحله نخست حدود یکصد میلیون دلار خسارت برای اسرائیل (به منظورخنثی سازی حملات هوایی) به همراه داشته است، تاکنون نوسانات شدیدی برای ایران به همراه نداشته است. اما بازارهای بین‌المللی در همان ساعات نخست در حوزه‌های مختلف نسبت به این تحولات واکنش نشان داد و در معاملات ساعات گذشته بازار جهانی انرژی، قیمت نفت برنت دریای شمال با ۷۱ سنت افزایش به ۹۰. ۴۵ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت آمریکا هم ۶۴ سنت معادل ۰. ۷۵ درصد بالا رفت و ۸۵. ۶۶ دلار در هر بشکه معامله شد. کارشناسان بین‌المللی معتقدند؛ در صورتی که شاهد بالا گرفتن بیشتر تنش‌ها در سطح خاورمیانه باشیم و در پی تنش آفرینی بیشتر صهیونیست‌ها کشورمان دست به حملات بیشتری به رژیم صهیونیستی بزند، ممکن است در آینده نزدیک شاهد عبور قیمت نفت از ۱۰۰ دلار در هر بشکه نیز باشیم. هر چند به گفته تحلیلگران با وجود افزایش امروز قیمت نفت اما هنوز قیمت کنونی نسبت به ابتدای هفته پایین‌تر است.

تاثیرپذیری تحولات در بازار نفت برای ایران

صباح زنگنه، کارشناس اقتصاد بین‌المللی در باره تحولاتی نظامی – سیاسی منطقه بر حوزه عرضه وقیمت نفت در عرصه بین‌المللی و تاثیری که ایران از این میان خواهد دید، به «آرمان ملی»، گفت: قطعاً این امر تاثیر منفی برای ایران به همراه نخواهد داشت و می‌تواند میزان پیش بینی شده نفت خویش را در بازارهای مورد نظر بفروشد، از سویی دیگر چنانچه حتی در صورت ادامه درگیری‌های ایران و اسرائیل ادامه یابد نیز با افزایش قیمت نفت، ایران از این محل منتفع نیز خواهد شد. هر چند به نظر نمی‌رسد تنش‌ها به افزایش قیمت نفت منتهی شود چون کشورهایی مانند آمریکا از این محل متضرر خواهند شد و از این رو پیش بینی می‌شود جنگ فی مابین اسرائیل و ایران ادامه‌ای نداشته باشد و در نهایت شاید بازار نفت با افزایش قیمت ناچیزی کوتاه مدت همراه باشد.

بررسی  تکانه‌های اقتصادی در صورت گسترده شدن جنگ

این کارشناس ادامه داد: چنانچه جنگ فی مابین ایران واسرائیل ادامه یابد یا دامنه وقوع آن با حضور کشورهای دیگر نیز گسترده شود و به تشدید درگیری‌ها در تنگه هرمز و یا کشورهای منطقه منتهی شود، آنگاه باید احتمالات دیگری را نیز ممکن دانست که در نتیجه آن  طرفین بیش از این متضرر خواهند شد که البته بسیار بعید است که جنگ گسترده‌تر از آنچه  تاکنون به وقوع پیوسته است شود. همچنین مرتضی افقه با اشاره به بحران‌هایی که هر جنگی می‌تواند در منطقه پدیدار کند گفت: «وقوع هر جنگی تبعات شدید برای نرخ تورم و معیشت و زندگی شهروندان خواهد داشت، هم، چون همه جنگ‌ها که به صورت مستقیم بر روی اقتصاد تاثیرگذار است. البته این بار با این تفاوت که در جنگ ۸ ساله ابتدای انقلاب، حتی با وقوع یک انقلاب نیز شرایط اقتصادی هم چنان به سامان بود و مردم درآمد‌های خوبی داشتند و آمادگی روحی و روانی و اقتصادی در کنار سرمایه‌های اجتماعی در کشور فراهم بود اما اکنون با توجه به تحولات  اقتصادی  که رخ می‌دهد و به خصوص در حوزه اجتماعی شاید باید مدیران و تصمیم گیران با دقت بیشتری اوضاع را رصد کنند. .»

احتمال جنگ با اسرائیل چه تاثیری بر اقتصاد دارد؟

احمد زیدآبادی در این باره می‌گوید: «اقتصاد ایران به شدت متأثر از فضای منطقه‌ای و بین‌المللی است. به‌خصوص از حیث روانی این مساله کاملا مشهود است. بنابراین، تنش نظامی ایران اسرائیل به طور طبیعی بر اقتصاد ایران به‌خصوص افزایش قیمت ارز و طلا  اثر منفی دارد.» افشار سلیمانی هم دربارۀ پیامدهای اقتصادی تنش نظامی بین تهران و تل‌آویو به یورونیوز گفت: «اقتصاد ایران  مشکلات  زیادی دارد و طبیعتا هر گونه تنش نظامی موجب تشدید بحران اقتصادی ایران است. دماسنج اقتصادی ایران هم نرخ دلار است. حتی قبل از تنش نظامی فعلی بین ایران و اسرائیل، نرخ دلار روندی  افزایشی داشت. وقایعی نظیر حملۀ اسرائیل به کنسولگری ایران، صرفا موجب تسریع و تشدید این روند افزایشی نامطلوب خواهد شد. اگر چنین اتفاقی نیفتاده بود، نرخ دلار کمی دیرتر به رقم ۶۵ هزار تومان می‌رسید.»

منبع : آرمان ملی
نویسنده : صدیقه بهزادپور

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار