| کد مطلب: ۱۱۰۹۸۱۹
لینک کوتاه کپی شد

عبدالرضا فرجی راد در گفت و گو با آرمان ملی:

اسرائیل باید ذره ذره آب شود

تنش بین ایران و اسرائیل بعد از حمله تل آویو به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت تنی چند از مستشاران نظامی ایران در سوریه بالا گرفته است. تهران مصمم است که به این اقدام اسرائیل پاسخ دهد چرا که به اعتقاد برخی کارشناسان با توجه به عقبه حملات اسرائیل به مراکز مستشاری ایران در سوریه در گذشته بیم آن وجود دارد که اسرائیل هر بار با دوز بالاتری به منافع ایران در سوریه و حتی لبنان حمله کند.

اسرائیل باید ذره ذره آب شود

برخی حتی این احتمال را می دهند که اگر تهران به این اقدام اسرائیل پاسخ ندهد سطح تنش بین تهران و  رژیم صهیونیستی آنقدر افزایش یابد که تهران مجبور شود در تل آویو پاسخ داده و  رژیم صهیونیستی نیز در این صورت جنگ را با ایران آغاز کند و کل منطقه از این رهگذر دچار بحران  شود. از این منظر ایران باید از این حق خود به منظور پاسخ داده به تل آویو استفاده کند اما نوع پاسخ تهران به گونه ای باشد که اولا بازدارنده باشد و در ثانی ایران در بازی طراحی شده توسط اسرائیل به منظور ورود تهران به جنگ  مستقیم وارد نشود. به نظر می رسد هر مقدار بحران در غزه عمق تر می شود فضای شبه جنگی بین طرفین افزایش می یابد. آرمان ملی برای بررسی ابعاد افزایش تنش بین ایران واسرائیل با عبدالرضا فرجی راد، استاد ژئو‌پلیتیک و دیپلمات سابق به گفت و گو پرداخته است.

وی معتقد است:«صبر استراتژیک از این منظر عنوان می شود که اسرائیل در وضعیت بدی قرار دارد. اکنون اسرائیل مانند قورباغه در آب جوش در حال صدمه دیدن است اما خود از این صدمه خبری ندارد. لذا اسرائیل در وضعیت کنونی در حال تضعیف شدن است و از چند طرف دچار درگیری است و در غزه هم با مشکلات جدی روبروست و اخیرا نیز در این باریکه بر سر اعمال سیاست های خود با آمریکا مشکل پیدا کرده است و از همه مهمتر در خاورمیانه هم با چالش های روبروست. از این منظر برخی معتقدند که باید صبور بود و اجازه داد در شرایط کنونی اسرائیل با بحران های خود روبرو شود تا از دورن مشکلاتش بیشتر شود. از سوی دیگر برخی نیز در ایران خواستار برخورد فوری هستند و با هیجاناتی که دارند این مورد در رسانه ها عنوان می کند و نتیجه خواسته خود را مورد محاسبه قرار نمی دهند.» وی در ادامه می گوید:«اسرائیل باید ذره ذره آب شود. از قدیم الایام این اصطلاح وجود دارد که اگر می خواهید به کسی صدمه بزنید باید  ابتدا آن را ذره ذره آب کنید. لذا باید یک استراتژی را پیش گرفت و براساس آن استراتژی که اکنون هم وجود دارد باید تاکتیک ها را تغییر داد. تا فشار بیشتری به اسرائیل وارد شود لذا ما نباید عجولانه رفتار کنیم. البته همان ابتدای حمله به کنسولگری ایران می توانستیم پاسخ محکمی بدهیم. البته منظور حمله مستقیم نیست بلکه منظور حمله متقابل است. در زمان حمله به کنسولگری در همان ساعات اولیه فضا آتشین بود و دنیا عصبانی بود و برخی کشورها محکوم کرده بودند لذا می شد عمل متقابل انجام داد. زمانی که در آن بازه اقدامی صورت ندادیم باید وارد تغییر تاکتیک شویم و فشار بیشتری به اسرائیل آورد. این فشارها موثر است.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار