| کد مطلب: ۱۰۶۹۲۸۸
لینک کوتاه کپی شد

عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌و‌گو با «آرمان ملی»:

نبرد حماس و اسرائیل صلح آبراهام را با تاخیر روبه‌رو می‌کند

جهاد اسلامی و حماس علیه سرزمین‌های اشغالی قیام‌ کرده و عملیاتی تحت عنوان «طوفان الاقصی» را به راه انداخته‌اند.

نبرد حماس و اسرائیل صلح آبراهام را با تاخیر روبه‌رو می‌کند

 موشک‌‌های فلسطین یک به یک گنبد آهنین را درمی‌نوردد و برخاک فلسطین اشغالی می‌نشیند. بنیامین نتانیاهو قافیه را باخته و در دفترش که احتمالا آن‌جا هم امن نیست، نشسته و مدام به کشورهای مختلف منطقه زنگ می‌زند. از مصر گرفته تا اردن و برخی کشورهایی که طی 20 سال گذشته روابط خود را با تل‌آویو عادی‌سازی کرده‌اند محلی برای تماس‌های نتانیاهو هستند. از سوی دیگر جو بایدن نیز اعلام کرده که با سران کشورهای اسلامی در تماس است تا آتش‌بس بین دوطرف درگیر در فلسطین ایجاد شود. از سوی دیگر رسانه‌های نزدیک به رژیم صهیونیستی مدام خبرهایی در مورد آسیب به غیرنظامیان را منتشر می‌کنند تا حماس را محکوم کنند تا شاید آمریکا و برخی کشورهای اروپایی وارد نبرد با حماس شوند. در این میان البته به نظر می‌رسد نتانیاهو قصد دارد برای خود جایگاهی بتراشد چرا که از قبل کابینه او در معرض سقوط بود. البته او دست به هر اقدامی بزند باز هم تعدادی از اعضای کابینه‌اش و شاید هم خود او بعد از این جنگ به حاشیه سیاست بروند. شاید به همین علت است که نتانیاهو قصد دارد کابینه‌ای ائتلافی در اوج جنگ با حماس تشکیل دهد. آرمان ملی به بهانه بررسی  تحولات فلسطین اشغالی با عبدالرضا فرجی‌راد به گفت‌و‌گو پرداخته است. فرجی‌راد معتقد است این جنگ می‌تواند طرح ابراهیم را با حاشیه ببرد و به عبارت بهتر اجرای طرح صلح اعراب و اسرائیل را برای سال‌ها به تاخیر بیندازد.

* برخی معتقدند نبردی که اکنون بین اسرائیل و حماس و فلسطین آغاز شده پاسخی به طرح صلح ابراهیم است تا چه اندازه با این گذاره موافقید؟

 اصل تحولات کنونی در فلسطین اشغالی و غزه به همین مورد بازمی‌گردد. اکنون فلسطین محور جنگ با اسرائیل است. آن‌ها امروز این تصور را دارند که طرح ابراهیم به نوعی حقوق آنها را پایمال می‌کند. مصاحبه اخیر بن سلمان نشان می‌دهد که عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل  اتفاق خواهد افتاد. از منظر حماس اگر این اتفاق بیفتد مساله فلسطین برای همیشه فراموش خواهد شد. به ویژه که محمد بن‌سلمان اعلام کرد ما فضای کاری خوبی را علیه اسرائیل در خاورمیانه باز می‌کنیم. به نظر می‌رسد حماس از ماه‌ها قبل آماده این عملیات بود و اکنون اجرایی شده است . 

* برخی معتقدند این عملیات‌ ضد اسرائیلی به نوعی در پاسخ به  اقدامات  اسرائیل علیه محور مقاومت است. اسرائیل در طول چند سال گذشته اقداماتی علیه ایران و نیروهای  مقاومت در سوریه، لبنان و... انجام داده‌. در سوریه مدام مواضع نیروهای تحت حمایت ایران توسط صهیونیست‌ها بمباران می‌شود. در ایران نیز رد پاهایی از اقدامات همراه با تخریب آنها یافت شده است و یا اینکه برخی دائما در حل جاسوسی در ایران هستند.  طبیعتا اسرائیل باید پاسخ این اقدامات خود را  می‌گرفت. البته همه دلایل جنگ هم این مورد نیست. هرچند طرح ابراهیم بر این مسائل فرعی اولویت دارد.  برای ایران مساله فلسطین مساله مهمی است و بارها این مورد توسط ایران اعلام شده است و ایران بدون توجه به هر طرحی از فلسطین حمایت می‌کند.

*این نبرد در صورت به درازا کشیده شدن می‌تواند حداقل طرح ابراهیم را با تاخیر مواجه کند؟

 این درگیری‌‌ها چند روز است که شروع شده و ضرباتی که اسرائیل خورده اساسی است و در طول 50 سال گذشته بی‌سابقه است. همان طور  که نتانیاهو اعلام کرده آنها قصد دارند این جنگ را ادامه دهند و حتی اعلام شده که قصد دارند غزه را با خاک یکسان کنند.  طبیعتا این جنگ در روزهای آینده به اتمام نخواهد رسید. لذا زمانی که این جنگ ادامه پیدا می‌کند هیچ کشوری  جرات  برقراری رابطه با رژیم اسرائیل را پیدا نخواهد کرد چرا که آنها باید ملاحظه مردم سرزمین خود را هم بکنند. همین روزگذشته در صحرای سینا تعدادی توریست اسرائیلی کشته شده‌اند. این وضعیت در مصری است که 30 سال است به اسرائیلی ها عادت کرده‌‌اند. لذا بعید است کشوری بتواند تحت شرایطی که در روزهای آینده بدتر خواهد شد  و اسرائیل تعداد زیادی را  از فلسطینی‌ها  را شهید خواهد کرد؛ جرات کند با اسرائیل رابطه برقرار کند. قطعا بعد از این حوادث تاخیر در رابطه با اسرائیل را خواهیم داشت. شاید هم برقراری رابطه بین اسرائیل و عربستان سال‌ها تحت تاثیر این حوادث عقب بیفتد. حتی بعید نیست آمریکا تلاش‌هایش را برای صلح بین اعراب و اسرائیل برای مدتی با تاخیر روبه‌رو کند.

اسرائیل در طول چند سال گذشته اقداماتی علیه ایران و نیروهای  مقاومت در سوریه، لبنان و... انجام داده‌. در سوریه مدام مواضع نیروهای تحت حمایت ایران توسط صهیونیست‌ها بمباران می‌شود. در ایران نیز رد پاهایی از اقدامات همراه با تخریب آنها یافت شده است و یا اینکه برخی دائما در حل جاسوسی در ایران هستند.  طبیعتا اسرائیل باید پاسخ این اقدامات خود را  می‌گرفت. البته همه دلایل جنگ هم این مورد نیست

 

*برخی رسانه‌های نزدیک به رژیم صهیونیستی درصدد هستند با نشان دادن اقدامات حماس در اسرائیل و عدم پوشش خبر اقدامات اسرائیل در غزه به نوعی شرایطی را فراهم آورند که همه در جهان علیه فلسطین اعلام موضع کنند آیا  این استراتژی می‌تواند به نتیجه برسد؟

 در هر جنگی افرادی گشته می‌شوند و بی‌گناهان زیادی از جمله زنان و کودکان از بین می‌روند و ما از کشتار بی‌گناهان  دفاع نمی‌کنیم. در حمله آمریکا به عراق و افغانستان در حمله اسرائیل به غزه هم تعداد زیادی غیرنظامی بی‌گناه کشته شدند.  در همین خیابان‌های فلسطین در طول سال‌های متمادی تعداد زیادی بی‌گناه  شهید شده‌اند.  در جنگ اوکراین هم کشته شدگان زیادی وجود دارد. جنگی نیست که غیر نظامیان در آن کشته نشوند. همین امروز اعلام شد حدود 600 فلسطینی توسط اسرائیل در غزه کشته شده‌اند. دنیا این کشته‌ها را هم باید ببیند طبیعتا اسرائیل نمی‌تواند روی کشته‌های خود مانور دهد و در روزهای آینده اگر آتش‌بسی صورت نگیرد، با توجه به حملات هوایی اسرائیل به غزه تعداد غیر نظامیانی در فلسطین  شهید خواهند شد و شهدای فلسطین بیشتر خواهد بود.

*موضع جو بایدن در آمریکا در مورد این تحولات چگونه خواهد بود آیا ممکن است پای آمریکا به این ماجرا باز شود؟

 بعید است که اینطور شود. بایدن البته اعلام کرد که صد درصد از اسرائیل حمایت خواهد کرد اما بعید است که آمریکایی ها علاقه‌ای به ادامه جنگ داشته باشند و حتما چراغ خاموش در حال تلاش برای پایان دادن به این غائله هستند. زیرا تنش در منطقه ممکن است گسترده شود و این مورد به ضرر سیاست‌های کنونی آمریکاست و زمانی که تنش در منطقه گسترده شود رقبای آمریکا یعنی چین و روسیه از این تنش استفاده خواهند کرد. این جنگ موجب خواهد شد مساله اوکراین به فراموشی سپرده شود. آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها ناراحتند که این اتفاق افتاده است. آقای بایدن  اعلام کرد که با رهبران اردن ، مصر و عربستان و قطر تماس گرفته است این تماس‌ها برای راضی کردن حماس برای پایان دادن به این جنگ است. بعید نیست بایدن از سران عربی بخواهد که به ایران توصیه کنند که حماس را راضی کند که کوتاه بیاید و آمریکا هم  اسرائیل را راضی کند  در غیر این صورت تماس بایدن با سران کشورهای عربی چه توجیهی می‌تواند داشته باشد. بسیاری از این کشورها اسرائیل را محکوم کرده و از حماس حمایت کرده‌اند. لذا به نظر من آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نمی‌خواهند در شرایط کنونی منطقه بیش از این ناامن شود و خواست روسیه محقق می‌شود چرا که اگر دامنه جنگ گسترده شود این گستردگی بر روی اوکراین تاثیر می‌گذارد و روسیه دست برتر و بالاتری پیدا می‌کنند لذا آمریکایی‌ها در میان مدت و بلندمدت از ادامه درگیری در خاورمیانه حمایت نکرده و نخواهند کرد.

* در طول ماه‌های گذشته تظاهرات‌های مختلفی در خیابان‌های  فلسطین اشغالی علیه اصلاحات قضایی نتانیاهو را شاهد بودیم آیا ممکن است در صورت ادامه جنگ کابینه نتانیاهو سقوط کند یا اینکه نتانیاهو با ادامه جنگ عملا جلوی سقوط کابینه خود را در یک شرایط امنیتی بگیرد؟

نتانیاهو حتی اگر 2 نفر از وزرای خود را اخراج کند، کابینه او سقوط خواهد کرد. بنابراین نتانیاهو درخواست یک دولت ائتلافی را داده است  و به نظر زمینه‌های تشکیل این دولت هم در حال فراهم شدن است و فرصت خوبی برای منتقدان نتانیاهو ایجاد شده تا در قدرت وارد شوند. کلا نتانیاهو قصد دارد با تشکیل دولت ائتلافی ضعفی که در نظامیان اسرائیلی و امنیتی‌های اسرائیل  دارند را بپوشاند. با این اقدام حملات و درگیری‌ها تنها به سمت دولت نتانیاهو نخواهد رفت چون درگیری‌ها ادامه یابد طبیعتا نتانیاهو ضرر خواهد کرد در نتیجه او  قصد دارد دولت ائتلافی تشکیل دهد تا دولتش مستقیما مورد هدف قرار نگیرد. از این جهت این احتمال وجود دارد که دولت ائتلافی در اسرائیل شکل بگیرد. دولتی که می‌تواند فشارها به شخص نتانیاهو را بکاهد.

 

منبع : آرمان ملی
خبرنگار : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار