| کد مطلب: ۱۰۶۵۳۹۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوستن به بریکس؛ خوب اما زمان‌بر

پیوستن به پیمان اقتصادی بریکس برای ایران امری مطلوب است اما ابتدا باید ببینیم ایران می‌تواند به این پیمان ملحق شود یا نه و سپس به این مساله بپردازیم که عضویت می‌تواند ثمربخش باشد یا خیر. پیمان بریکس را 5 کشور نوظهور از نظر رشد اقتصادی و توسعه‌ای ایجاد کردند تا به نحوی بتوانند با هم همکاری داشته باشند و در واقع همکاری دلار هم که در دنیا تسلط دارد را تضعیف کنند که اقتصادشان بتواند رشد بهتری داشته باشد.

پیوستن به بریکس؛ خوب اما زمان‌بر

به گزارش آرمان ملی آنلاین، عبدالرضا فرجی‌راد، تحلیلگر مسائل بین‌الملل نوشت: بنابراین الان با این وضع اقتصادی که داریم بعید به نظر می‌رسد که ایران جزو کشورهای نوظهور تلقی شود.  بالاخره بریکس هم برای خود مثل شانگهای یکسری ضوابطی دارد. البته شانگهای از بریکس سیاسی‌تر بود و برخی از کشورها مثلا اول ازبکستان مخالفت می‌کرد و سپس تاجیکستان اما سپس با پیوستن ایران به شانگهای موافقت کردند.

اکنون خوب است که عضو بریکس شویم اما به نظر می‌رسد که کار بسیار سخت و مشکلی است. باید یک معیاری از رشد و توسعه و درآمد سرانه داشته باشیم که جزو کشورهای نوظهور تلقی شویم. البته عربستان سعودی هم درخواست عضویت در پیمان بریکس را داده و به نظر می‌رسد آنها به سرعت کارهای عربستان را انجام خواهند داد و عضویت این کشور را می‌پذیرند. اما در حال حاضر در درجه اول با چنین مشکلاتی مواجه هستیم؛ ضمن اینکه در تحریم هستیم.

وقتی عضو بریکس شویم چطور می‌خواهیم با این کشورها و اقتصادهای نوظهور مثل اندونزی، چین، برزیل، روسیه و آفریقای جنوبی کار کنیم. الان 70درصد اقتصاد ایران با کشورهای حول و حوش خودمان است. بنابر این زمان زیادی می‌برد که بتوانیم عضو بریکس شویم. حال اینکه چقدر می‌توانیم موثر باشیم و این کشورها بتوانند با هم کار کنند، سلطه‌طلبی دلار در اقتصاد جهانی را کاهش دهند، تضعیف کنند و پول خود را رشد دهند.

چون یکی از امکانات موجود کشورهای عضو بریکس این است که ارزی را به وجود بیاورند که بتوانند با یکدیگر کار کنند. این ارز طبیعتا می‌تواند دلار را تضعیف و در واقع اقتصاد این کشورها را تسهیل کند و مقداری هم این تحریم‌هایی که اعمال می‌شود را کاهش دهد. بنابر این وقتی ایران نمی‌تواند با کشورها کار کند و رشد حدود صفر دارد و تولید ناخالص هم همینطور ضعیف است و ضمن اینکه ارزش پول کشور نیز همواره پایین می‌آید و طی دو سال گذشته بسیار ارزش پول ملی کاهش یافته است. بنابر این  سخت است که بتوانند کشوری با چنین اقتصادی را در ساز و کار بریکس جای دهند. لذا باید صبر کرد که اولا ایران تقاضای خود را بدهد و آقای رئیسی هم که با پوتین گفت‌وگو کرده که حتما روند عضویت ایران تسهیل شود.

اما واقعیت این است که ابتدا باید از تحریم خارج شویم، سیستم بانکی کار کند و سپس بتوانیم رشد اقتصادی داشته باشیم و ثبات پولی ایجاد شود و اینقدر ارزش پول ایران پایین نیاید. اینها مواردی است که باید انجام شود و بعد ایران جزو کشورهای نوظهور با رشد بالا، توسعه، درآمد سرانه بالا و همچنین تولید ناخالص ملی باید شکل بگیرد که اقتصاد ایران بتواند با بریکس کار کند. البته همانطور که گفته شد تا زمانی که از تحریم خارج نشویم نمی‌توانیم عضو بریکس شویم  و کار کنیم.

دیگر اینکه هر چند کشورهای موثر این پیمان از حضور ایران دفاع کنند، اما پیوستن به بریکس یکسری ضوابطی دارد که باید طبق آن ضوابط و مقررات عمل کرد. به عنوان مثال پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا ضوابطی دارد که 31 فصل است و ترکیه باید تکمیل کند، تازه اگر مسائل سیاسی را حل کند تا بتواند عضو اتحادیه شود. بریکس و شانگهای نیز برای خود ضوابطی دارند و کشورها با رابطه بازی نمی‌توانند عضو شوند و باید ضوابطی مثل رشد اقتصادی، ارزش پول ملی، توسعه و تولید ناخالص را رعایت کنند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار