| کد مطلب: ۱۰۵۵۵۵۳
لینک کوتاه کپی شد

چه‌خبر از نمایشگاه کتاب تهران؟

درحالی که کمتر از یک هفته به آغاز سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باقی‌ست با اظهار نظر مسئولان اینگونه به نظر می‌رسد که این دوره از نمایشگاه همانند شعارش گفتنی‌های بسیاری برای مخاطبان دارد. به‌گزارش تسنیم، کمتر از یک هفته به آغاز سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» باقی مانده و رفته رفته نه تنها رفت و آمدهای خیابان‌های محل برگزاری این نمایشگاه بیشتر شده بلکه با اظهار نظر مسئولان برگزاری این دوره اینگونه به نظر می‌رسد که نمایشگاه کتاب امسال گفتنی‌های بسیاری برای مخاطبانش دارد. در این زمینه نکته قابل توجه اینجاست که توجه مسئولان برگزاری و البته نمایندگان دولت به این نمایشگاه به گونه‌ای است که علاوه بر بهبود کیفیت ارائه خدمات به علاقه‌مندان کتاب درنظر دارند تا با برنامه‌ریزی دقیق‌تر این نمایشگاه را با توجه به انتشار اخبار داخلی و خارجی آن به عنوان ویترین فرهنگی کشورمان به اقصی‌نقاط دهکده جهانی معرفی کنند.
نمایشگاه کتاب تهران ویترین فرهنگ مردم ایران برای جهان است
دستیار رئیس‌جمهور در امر مردمی‌سازی دولت با اشاره به اهمیت برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها برای بازنمایی واقعیت فرهنگ و تمدن کشورمان اظهار داشت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ویترین فرهنگ مردم ایران برای جهان است و دستخوش قرار دادن و تقلیل این ظرفیت‌ بزرگ، دور‌اندیشانه و عاقلانه نیست. سید احمد عبودتیان همچنین افزود: یکی از جلوه‌های فرهیختگی مردم ایران نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است که هرساله در ایام اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود. وی با اشاره به حضور پرشور ناشران و استقبال مردم از این رویداد مهم فرهنگی، گفت: تقریباً تمام طیف‌های فکری و فرهنگی در نمایشگاه کتاب تهران حضور چشمگیر دارند و آثار و آخرین دستاوردهای علمی، پژوهشی و روایی خودشان را در این عرصه عمومی، عرضه می‌کنند.
ایمنی محیطی نمایشگاه کتاب ارزیابی شده است
از سوی دیگر با درنظر گرفتن استقبال گسترده هموطنان و البته مخاطبان خارجی از نمایشگاه کتاب کشورمان طی سنوات گذشته در این دوره از نمایشگاه هم مثل همیشه اهمیت ایمنی محیط برگزاری نمایشگاه در صدر دستور کار مسئولان مربوطه قرار داشته است به صورتی که مسئول ستاد پیشگیری و مدیریت بحران نمایشگاه کتاب ضمن تایید ارزیابی دقیق محل برگزاری نمایشگاه اظهار داشت: ارزیابی ایمنی محیطی و انعکاس ناایمنی‌ها، جانمایی محل‌های نصب علائم و تابلوهای خروج اضطراری، شناسایی فضاهای تخلیه امن اضطراری و تدقیق مسیرهای ویژه امدادی، از اقدامات ستاد پیشگیری و مدیریت بحران سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، پیش از آغاز این رویداد است. عبدالجلال سعید، همچنین بیان کرد: این ستاد 16 عضو شامل نمایندگانی از سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، آتش‌نشانی، اورژانس، هلال احمر، مرکز بهداشت شمال تهران، خدمات شهری منطقه 7 و مناطق معین، ستاد بحران منطقه 7، پلیس راهنمایی و رانندگی، پلیس انتظامی، سازمان آب و فاضلاب، شرکت توزیع نیروی برق، مخابرات، دبیرخانه HSE (بهداشت، ایمنی، محیط زیست) شهرداری تهران و دوام (داوطلبان واکنش اضطراری محله) است.مسئول ستاد پیشگیری و مدیریت بحران سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنین گفت: ارزیابی ایمنی محیطی و انعکاس ناایمنی‌ها، عدم انطباق‌ها و ملاحظات هر یک از دستگاه‌های تخصصی به ستاد برگزاری، جانمایی محل‌های نصب علائم و تابلوهای خروج اضطراری، شناسایی فضاهای تخلیه امن اضطراری و تدقیق مسیرهای ویژه امدادی از دیگر اقدامات ستاد پیشگیری و مدیریت بحران سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، پیش از برپایی نمایشگاه است.
امکان استفاده از یارانه اعتباری خرید کتاب در بخش حضوری
در همین حال، با درنظر گفتن تعیین یارانه برای علاقه‌مندان به خریداران کتاب در قشر‌های مختلف از جمله طلاب، اساتید دانشگاه، اعضای هیأت‌های علمی، دانشجویان و دانش‌آموزان که به نوعی مخاطبان اصلی نمایشگاه هستند، قبل از برگزاری گمانه‌زنی‌های مختلفی نسبت به چگونگی امکان استفاده از این یارانه توسط مخاطبان مطرح شده بود تا جایی که اخیراً سخنگو و قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پیامی که در فضای مجازی منتشر کرد از فراهم شدن امکان استفاده از یارانه اعتباری خرید کتاب در بخش حضوری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد.
تعیین تعرفه‌های پستی برای ناشران
از سوی دیگر، امسال با ایجاد امکان حضور کتابفروشی‌ها در نمایشگاه کتاب به صورت مجازی، یکی از مهمترین مواردی که مطرح شده بود هزینه‌ تعرفه‌های پستی برای ارسال کتب خریداری شده از سوی مخاطبان بود. به این ترتیب با درنظر گرفتن اینکه ناشران در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران علاوه بر ارسال کتاب‌های خریداری شده در بخش مجازی نمایشگاه توسط سامانه «پُست کتاب»، امکان تحویل کتاب در فضای نمایشگاه به صورت حضوری و همچنین ارسال از طریق خود ناشر را نیز خواهند داشت.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار