| کد مطلب: ۱۰۵۵۵۳۳
لینک کوتاه کپی شد

گزارشی از افرادی که پول زایمان در بیمارستان را ندارند، قید شناسنامه را هم می‌زنند

بازگشت به عصر قابله

زایمان در خانه، نه به دلیل ترس از حضور در بیمارستان و بیماری بلکه به دلیل مشکلات اقتصادی و توان مالی کم، رو به افزایش است، تولدی که هیچ‎‌گاه رنگ ثبت و دریافت شناسنامه نمی‌بیند. زهرا احمدی، کارشناس رشته مامایی، خاطره‌ها درباره زایمان در خانه دارد. او در یکی از بیمارستان‌های حاشیه تهران خدمت می‌کند و با افراد کم‌برخوردار زیادی در ارتباط است. او به خبرآنلاین می‌گوید: «عموما مادران ایرانی تمایل دارند فرزند خود را در بیمارستان به دنیا بیاورند، آن‌ها از زایمان بدون حضور پزشک و یا ماما می‌ترسند بنابراین خطر نمی‌کنند و برای زایمان، خود را به بیمارستان می‌رسانند.»
این اما بدان معنا نیست که مادری در خانه زایمان نکرده است. احمدی از مراجعه‌کننده افغانی می‌گوید که با خونریزی شدید به بیمارستان محل خدمت او مراجعه کرد، مادری که فرزندش را در خانه و به کمک همسرش به دنیا آورده بود. این مادر افغان اما دچار خونریزی شدید شده بود. این کارشناس رشته مامایی می‌گوید: «این زوج حتی تمایلی نداشتند برای درمان خونریزی به بیمارستان مراجعه کنند، تنها تمایل داشتند با مصرف قرص مشکل آن‌ها حل شود.»
احمدی توضیح می‌دهد که توان مالی کم باعث تن دادن زایمان در خانه شده بود. احمدی اما مادران افغان دیگری را هم می‌‎شناسد، مادرانی که به‌خاطر فقر نه تنها به پزشک متخصص زنان و زایمان که حتی به ماما هم نمی‌توانند مراجعه کنند. آنها برای کم شدن هزینه‌های زایمان، به قابله پول می‌دهند. این کارشان می‌تواند منطقی باشد، درست است که هزینه‌های زایمان طبیعی در بیماستان‌های دولتی رایگان است، اما هزینه‌های جانبی بستری، تهیه دارو و لوازم مصرفی و... خود می‌تواند دلیلی باشد تا خانواده‌ها ریسک زایمان در خانه را به جان بخرند. اسمش خداداد است و از اتباع افغان؛ می‌گوید که همین سه ماه قبل، فرزندش به دنیا آمده است. فرزند اما نه در بیمارستان که در خانه به دنیا آمده، دلیل هم روشن است، زمانی که خداداد ۹ سر عائله دارد و سیر کردن این همه بچه خود، گاو نر و مرد کهن می‌خواهد، این پدر افغانستانی ترجیح می‌دهد پولش را برای هزینه‌های حیاتی زندگی‌اش صرف کند. او البته تعریف می‌کند که فرزند هشتم با کمک قابله به دنیا آمد، قابله برای به دنیا آوردن فرزندش حدود ۲۵۰ هزار تومان دستمزد گرفت، هزینه‌ای که حتی از هزینه‌های جانبی زایمان در بیمارستان دولتی هم، کمتر است. خداداد اما تنها نیست؛ برخی از خانواده‌های ایرانی هم، تمایل دارند فرزندان‌شان، در خانه به دنیا بیاید. این را نیما محمدی، کارشناس پرستاری به ما می‌گوید، او اهل استان کرمانشاه است و سه سال پیش برای کمک درمانی به روستایی در مرز استان لرستان و کرمانشاه رفته بود. محمدی به خبرآنلاین می‌گوید که مادران همه ۵ خانواده‌ای که در این منطقه زندگی می‌کنند فرزندان خود را در خانه به دنیا آورده‌اند. کمترین امکانات زیستی، مانند گاز، برق و آب هم در این منطقه وجود ندارد و محمدی می‌گوید که پدر و مادرهای این روستا ترجیح می‌دهند، برای به دنیا آوردن فرزند هزینه‌ای به بیمارستان پرداخت نکنند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار