| کد مطلب: ۱۰۴۹۷۹۱
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» اقدام اخیر ضد ایرانی پارلمان اروپا را بررسی می‌کند

تصویب قطعنامه پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران

آرمان ملي: تحرکات اروپايي‌ها طي ماه‌هاي اخير نسبت به ايران بسيار تغيير ماهيت يافته و اگر تا پيش از اين آنها به دنبال راهي براي احياي برجام و گسترش روابط و تجارت خارجي با ايران بودند اما پس از تحولات چند ماهه اخير در ايران اکنون روند و سمت و سوي ديگري را دنبال مي‌کنند. اروپايي‌ها فکر مي‌کردند که تحولات اخير ايران مي‌تواند شرايط را به نحوي براي آنها فراهم کند که هر طور بخواهند و بر مبناي منويات ذهني‌شان مسائل را پيش ببرند اما روند امور طبق ميل آنها پيش نرفت و گرچه به نظر مي‌رسيد که آنها نيز دست از مواضع خصمانه خود برمي‌دارند و به رويکردهاي سابق جهت احياي برجام باز خواهند گشت اما اينگونه نشد و آنها به تحريم ايران در حوزه‌هاي مختلف پرداختند. البته اين پايان ماجرا نيز نبود چرا که پس از صحبت‌ها در مورد افزايش تحريم‌ها عليه ايران پارلمان اروپا چهارشنبه گذشته با تصويب قطعنامه‌اي، از اتحاديه اروپا و کشورهاي عضو آن خواست که سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌هاي تروريستي قرار دهند. مصوبه روز چهارشنبه پارلمان اروپا با 598 رأي مثبت، 9 رأي منفي و 31 رأي ممتنع به تصويب رسيد. اما قرار بود در نشست روز پنجشنبه اتحاديه اروپا مورد بررسي قرار گرفته و براي آن راي‌گيري شود. بر همين اساس نيز پارلمان اروپا روز پنجشنبه با تصويب قطعنامه‌اي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را به عنوان يک «سازمان تروريستي» معرفي کرد که البته لازم به ذکر است از نظر ساختار قانونگذاري حاکم بر اتحاديه اروپا، الزام‌آور نيست و جنبه توصيه‌اي و نمايشي دارد و تمرکز اصلي آن بر مسائل حقوق بشري داخلي ايران است. اين در حالي است که پيش از اين برخي مقامات اروپايي از عدم قرار گرفتن سپاه در ليست گروه‌هاي تروريستي خبر داده بودند. اما با اين اقدام اخير بايد منتظر اقدامات متقابل ايران نيز باشند.

اقدام متقابل مجلس

نمايندگان مجلس در واکنش به تلاش اروپا براي قرار دادن سپاه در ليست گروه‌هاي تروريستي، طرحي دوفوريتي را آماده کردند که با تصويب آن نيروهاي مسلح کشورهاي عضو اتحاديه اروپا از سوي ايران به عنوان تروريست قلمداد مي‌شوند. در متن طرح دو فوريتي نمايندگان براي تحريم نيروهاي مسلح کشورهاي عضو اتحاديه اروپا آمده است: به منظور اقدام متقابل در برابر مصوبه پارلمان اروپا که سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران را که به‌ عنوان يکي از ارکان حاکميتي کشور شناخته مي‌شود، به عنوان سازمان تروريستي شناخته است، برابر اين قانون کليه نيروهاي نظامي کشورهاي عضو اتحاديه اروپا در غرب آسيا و همچنين سازمان‌هاي مرتبط با اين نيروها به عنوان تروريست اعلام مي‌شوند و هرگونه همکاري با اين نيروها، همکاري در اقدام تروريستي محسوب مي‌گردد. با توجه به اينکه اجرايي شدن مصوبه پارلمان اروپا نيازمند تصويب آن توسط دولت‌هاي عضو است، اجراي اين قانون توسط دولت جمهوري اسلامي ايران و نيروهاي مسلح، مستلزم اجرايي شدن مصوبه پارلمان اروپاست. دستگاه‌هاي اطلاعاتي مکلفند فهرست فرماندهان نيروهاي کشورهاي عضو اتحاديه اروپا را جهت پيگيري‌هاي قضائي در اختيار قوه‌قضائيه جمهوري اسلامي ايران قرار دهد. وزارت امور خارجه موظف است از ظرفيت‌هاي حقوقي و سياسي براي خروج نيروهاي نظامي کشورهاي عضو اتحاديه اروپا از منطقه استفاده نمايد. کليه کشورهايي که به هر صورت از تصميم اتحاديه اروپا مبني بر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران به‌ عنوان سازمان تروريستي تبعيت نمايند، مشمول عمل متقابل مي‌گردند. دولت جمهوري اسلامي ايران موظف است از کليه اشخاص حقيقي و حقوقي که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران همکاري کرده و از اين جهت در معرض آسيب قرار مي‌گيرند، حمايت‌هاي لازم را بعمل آورد. در همين راستا مجلس در واکنش به تروريستي خواندن سپاه پاسداران از سوي اتحاديه اروپا عليرضا سليمي نماينده مردم محلات در مجلس گفت: مجلس شوراي اسلامي روز يکشنبه با حضور سردار سرلشکر حسين سلامي فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه بمنظور هم انديشي در خصوص پاسخ قاطع به اقدام نابخردانه اتحاديه اروپا براي تروريستي خواندن سپاه پاسداران به صورت غيرعلني تشکيل جلسه مي‌دهد.

واکنش‌ها به اقدام اروپا

عباسعلي کدخدايي عضو حقوقدان شوراي نگهبان در واکنش به اقدام اخير اروپا در توييترنوشت: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامي علاوه بر مبارزه با تروريسم، نقشي کليدي در تحقق صلح و امنيت منطقه داشته است. بدعت پارلمان اروپا و انگليس در ناميدن سپاه به عنوان يک سازمان تروريستي بيانگر تزوير و رفتار متناقض غرب است.» سيد محمد حسيني معاون پارلماني رئيس‌جمهور نيز در توئيتي آورد: نقض قواعد بين‌المللي و تبعيت پارلمان اروپا از آمريکا در تروريستي خواندن سپاه، نوعي عقده‌گشايي از شکست اغتشاشات است که تير حمايت آشکارشان به سنگ خورد و اين اقدام نمايشي نه تنها دوپينگ معاندان نخواهد بود بلکه عواقب آن گريبانگير اروپا خواهد شد. ناصر کنعاني سخنگوي وزارت امور خارجه نيز در توييتي در واکنش به اقدام پارلمان اروپا در قرار دادن سپاه در ليست گروه‌هاي تروريستي نوشت : رژيم آپارتايد اسرائيل بزرگ‌ترين هويت تروريستي سازمان يافته جهان، رژيم انگليس بنيانگذار و رژيم آمريکا بزرگ‌ترين حامي آن است. علت خشم «کلوپ جهاني تروريست‌ها» از سپاه روشن است؛ «سپاه بزرگ‌ترين نهاد ضدتروريسم جهان» است. وزارت دفاع نيز در بيانيه‌اي آورد: اقدام پارلمان اروپا در قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در فهرست گروه‌هاي به اصطلاح تروريستي واکنشي کينه‌توزانه، عجولانه و از سر استيصال در پاسخ به ناکامي‌هاي پي در پي آنان در شکست عزم و اراده ملت شريف ايران اسلامي بود. اين اقدام که سپاه عزيز و مقتدر به مثابه بزرگ‌ترين نهاد مبارزه واقعي با تروريسم و جلوگيري از گسترش اين پديده شوم در سرتاسر جهان از جمله اروپا را هدف قرار داد، رسواکننده و نشانگر فقدان استقلال نهادهاي اروپايي و استانداردهاي دوگانه است. در بيانيه ارتش جمهوري اسلامي نيز يک بار ديگر عناد و کينه‌ورزي دشمنان عليه نظام اسلامي نمايان شد. اقدام پارلمان اروپا که مدعي مبارزه با تروريسم است، عليه نهادي ضدتروريسم، از سر استيصال و ناکامي در حمايت و پشتيباني از اغتشاشات اخير در ايران است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار