| کد مطلب: ۱۰۴۶۲۵۲
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» اقدام متقابل ایران به قطعنامه شورای حکام را بررسی می‌کند

اورانیوم 60 درصدی در فردو

آرمان ملي- سهيل ثابت: پس از فعل و انفعالات بسيار پيرامون پرونده هسته‌اي ايران، حواشي روابط ميان ايران و غرب و تحريم‌هاي اخيري که از سوي اروپايي‌ها و آمريکا وضع شد؛ سه شنبه گذشته غربي‌ها به سمت و سوي ارائه پيش نويس قطعنامه ضد ايراني به آژانس پيش رفتند و به فاصله دو روز در نشست فصلي شوراي حکام پرونده ايران مورد بررسي و از قضا پيش نويس قطعنامه غربي‌ها نيز مورد تاييد شوراي حکام قرار گرفت و بر مبناي آن قطعنامه سومي عليه ايران از سوي شوراي حکام با اکثريت آرا تصويب شد و حتي مخالفت کشورهايي همچون چين و روسيه نيز نتوانست تاثيري در صدور اين قطعنامه بگذارد. همين اتفاق کافي بود تا مقامات چيني و روسي نيز واکنش‌هاي منفي نسبت به صدور اين قطعنامه از خود بروز دهند و مقامات کشورمان نيز آن را محکوم کنند. چنانکه محسن نذيري اصل نماينده کشورمان در آژانس بيان کرد: دعوت از ايران براي همکاري با آژانس، آن هم با استفاده ابزاري از شوراي حکام و اعمال فشار از طريق تصويب يک قطعنامه، غيرموجه و بي‌معني است. در همين راستا چندي پيش حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه نيز با تاکيد بر اينکه اقدام اخير آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در تصويب قطعنامه عليه ايران در شوراي حکام اقدامي غيرسازنده بود، تاکيد کرد: ايران ضمن پايبندي به حقوق بين‌الملل و تعهدات بين‌المللي خود در اين زمينه اقدام متقابل و موثر انجام خواهد داد.» لذا همين مساله بود که نگاه‌ها را به سمت چگونگي اقدام متقابل ايران پيش برد و برخي مساله توليد اورانيوم 60 درصد را همان اقدام متقابل و قاطع ايران قلمداد کردند. اين در حالي است که طي روزهاي گذشته اين مساله به تحقق پيوست و سازمان انرژي اتمي در واکنش به قطعنامه شوراي حکام اقدام به توليد اورانيوم تا غناي 60 درصد در سايت فردو کرد و صبح روز دوشنبه توليد آن به مرحله پايداري رسيد. آنطور که گفته شده آغاز روند تعويض ماشين‌هاي سانتريفيوژ نسل اول با ماشين‌هاي پيشرفته 6-IR در اين مجتمع که باعث افزايش چشمگير ظرفيت توليد مي‌شود. آغاز روند تجهيز سالن B (واحد يک) با ظرفيت 8 زنجيره جديد که با توجه به ضرورت ايجاد زيرساخت به شکل مرحله‌اي صورت خواهد گرفت. اين در حالي است که غني‌سازي 60 درصد در مجتمع شهيد احمدي روشن (نطنز) نيز همچنان ادامه دارد. همچنين در دومين اقدام در واکنش به قطعنامه مذکور، ايران دو آبشار ديگر IR-2m و IR-4 را در سايت نطنز بازبيني و گازدهي کرد و دو آبشار ديگر از اين ماشين‌ها براي گازدهي آماده شده است. به نظر مي‌رسد اين اقدام ايران در قبال قطعنامه شوراي حکام نشان از ايستادگي قاطع و محکم ايران دارد و بايد ديد با اين رويکرد اتخاذي آژانس و غربي ها چه واکنشي از خود نشان خواهند داد.

ايران خود را با الزامات آژانس تطبيق دهد

يک کارشناس مسائل بين‌الملل در ارتباط با اقدام متقابل ايران در راستاي قطعنامه شوراي حکام اظهار داشت: آژانس بين المللي انرژي اتمي مسئول نظارت بر اجراي تعهدات بين‌المللي دولت‌ها در زمينه فعاليت صلح آميز هسته‌اي است. وقتي قطعنامه‌اي صادر مي‌شود و اعلام مي‌کنند که ايران به تعهدات خود عمل نکرده و بايد خود را با الزامات آژانس تطبيق دهد ايران بايد خود را با استانداردهاي بين‌المللي تطبيق دهد. يوسف مولايي به «آرمان ملي» گفت: تقابل، مقابله يا به نوعي عدم اجراي تعهدات اين نهاد عکس العملي غير متعارف و غير منطبق بر تعهدات بين‌المللي است. لذا به نظر من در شرايطي که دنيا نسبت به تمام فعاليت‌هاي ايران در حوزه‌هاي مختلف حساسيت دارد ايران بايد با راهکارهاي ديپلماتيک مشکلات خود را در فضاي بين‌المللي حل کند.

آغاز توليد اورانيوم 60 درصد

رئيس سازمان انرژي اتمي توليد اورانيوم 60 درصدي در سايت فردو از روز دوشنبه را تاييد کرد. محمد اسلامي در حاشيه بازديد از بيستمين نمايشگاه محيط زيست درباره واکنش ايران به قطعنامه شوراي حکام اظهار داشت: گفته بوديم که فشار و قطعنامه سياسي چيزي را تغيير نمي‌دهد و صدور قطعنامه واکنش جدي دارد و به همين خاطر توليد اورانيوم 60 درصد در فردو از روز گذشته آغاز شده است. وي افزود: در سازمان انرژي اتمي در دو بخش توليد برق از فناوري هسته‌اي و ساخت و تجهيز دستگاه‌هايي براي کاهش آلاينده‌ها به ويژه شيرابه‌ها اقدام مي‌کنيم. معاون رئيس جمهور بيان کرد: تلاش داشتيم که ظرفيت طراحي و مهندسي نيروگاه‌هاي اتمي را در کشور ايجاد کنيم و اين مهم‌ترين تکليف ماست. در سال‌هاي گذشته به خاطر تحريم‌ها به ما در اين زمينه کمک نکردند. همچنين وقتي چرخه سوخت داريم و نيروگاه‌هاي هسته‌اي و بخش بهداشت و درمان هم به سوخت هسته‌اي نياز دارند از اين رو بايد به سمت توليد سوخت هم برويم. رئيس سازمان انرژي اتمي تصريح کرد: ما در حد پايلوت اين پروژه ها را اجرايي کرديم و معتقديم از فناوري هاي نوظهور از جمله انرژي اتمي به طور گسترده مي توان استفاده کرد. به دلايل مشخصي که با پيشرفت ما برخي‌ها مخالفند سعي مي‌شود با اين اقدامات برخورد شود، اما ما داريم اين مسيرها را باز مي‌کنيم تا در زندگي مردم تاثير انرژي هسته اي بيش از پيش ديده شود.

واکنش آمريکا

وزير خارجه آمريکا به گزارش‌ها درخصوص غني‌سازي اورانيوم 60 درصدي در سايت فردو در ايران واکنش نشان داد. آنتوني بلينکن در نشست خبري مشترک با محمد بن عبدالرحمن، وزير خارجه قطر تاکيد کرد که نمي‌توان گزارش‌ها درخصوص غني سازي اورانيوم 60 درصدي توسط ايران در سايت فردو را تاييد کرد. وي همچنين گفت که ايران تلاش مي کند که مسائلي را وارد (مذاکرات) کند که ارتباطي با تلاش‌ها براي احياي برجام ندارد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار