| کد مطلب: ۱۰۰۸۴۹۸
لینک کوتاه کپی شد

پرداخت طلب «شستا» از «بیت‌المال»

آرمان‌ملي: بدهي 2 ميليون يورويي فدراسيون فوتبال به «شستا» يکي از مشکلات مالي فدراسيوني است که بدون رئيس اداره مي‌شود. تسويه اين بدهي روي خروجي خبرگزاري‌ها قرار گرفت، اما در حالي‌که فدراسيون فوتبال منابع درآمدي نداشته، چگونه اين بدهي پرداخت شده است؟!

اقدام به پلمب

سال گذشته فدراسيون فوتبال در زمان استخدام «مارک ويلموتس» سرمربي اهل بلژيک، براي پرداخت اولين قسط از مطالبات او، از «شستا» مبلغ دو ميليون يورو را استقراض کرد و چندماه قبل اين شرکت نيز در پاسخ به فشارها براي بازپرداخت و در شرايطي که فدراسيون فوتبال به‌دليل بلوکه‌بودن منابع مالي شرايط پرداخت اين وجه را ندارد، اقدام به پلمب ساختمان فدراسيون فوتبال کرد. ساختمان فدراسيون فوتبال قبلا در دوره رياست محمد دادکان، در خيابان سئول خريداري شده و در يکي از کوچه‌هاي غربي اين خيابان واقع است. جالب اينکه برگه اعلاميه‌اي از مزايده ساختمان فدراسيون لحظه‌اي حتي به ديوار فدراسيون نيز چسبانده شد، ولي بعداز دقايقي آن‌ را کندند.

واکنش فدراسيون فوتبال

صفي‌‌ا... فغانپور در خصوص اتفاقات رخ داده پيرامون مزايده ساختمان فدراسيون فوتبال اظهارداشت: فدراسيون فوتبال پيش از اين در خصوص پرداخت دستمزد «ويلموتس» 2 ميليون يورو از «شستا» قرض گرفت، علت اين موضوع هم اين بود که فدراسيون از AFC مطالباتي دارد و پيش از اين هم دستمزد کي‌روش و اينگونه مربيان از طريق فيفا پرداخت شده و قصد داشت مطالبات اين مربي را هم از همين طريق پرداخت کند، اما با توجه به تشديد تحريم‌ها و اينکه توان جابه‌جايي پول در بانک‌ها را نداريم، AFC اين موضوع را قبول نکرد که مطالبات «ويلموتس» را از حساب ايران در آنجا پرداخت کنيم. وي در خصوص برگه‌اي که کنار در فدراسيون فوتبال نصب شده و ساختمان را به مزايده گذاشته‌اند عنوان کرد: «شستا» چکي از فدراسيون در اختيار داشت که به‌زعم ما اين چک قانوني نيست چون فقط خزانه‌دار فدراسيون آن را امضا کرده است، ما هم در اين زمينه فرجام‌خواهي کرديم، البته آنها از طريق مقامات قضائي اقدام کردند و پرونده را به اجراي احکام فرستاده و کارشناسان هم حدود 70 ميليارد تومان روي ساختمان فدراسيون فوتبال قيمت‌گذاري کرده‌اند. در اين مدت حدود 16 ميليارد تومان پرداخت کرده و فقط 9 ميليارد تومان بدهي داريم؛ اما شرکت «شستا» روي چک 2 ميليون يورويي اقدام کرده و خواستار پرداخت مطالباتش به يورو است. رئيس کميته حقوقي فدراسيون فوتبال که با «شبکه خبر» صحبت مي‌کرد در خصوص اينکه وقتي شرکت «شستا» 2 ميليون را به‌صورت يورو به فدراسيون قرض داده آيا فدراسيون هم بايد به يورو اين قرض را پرداخت کند؟، عنوان کرد: توافقات ما از ابتدا اين بود که اين بدهي را به‌صورت ريالي پرداخت کنيم و آنها به‌صورت ريالي 16 ميليارد تومان از ما دريافت کرده‌اند. ما در اينجا نياز به کمک وزير صنعت و وزارت ورزش داريم چون اقدام شرکت «شستا» روي چک قانوني نيست.

توافق 2 وزارتخانه

مسئول امور حقوقي فدراسيون فوتبال درباره توافق وزارت ورزش و وزارت‌کار گفت: در حال حاضر و اينطور که سرپرست فدراسيون و ساير دوستان ديگر گفتند، از طريق وزير محترم تعاون تا پايان سال و به روايتي تا يکسال فرصت داده شده تا اين مبلغ را پرداخت کنيم. «ايسنا» نوشت: به‌جز بدقولي فدراسيون، طرفين بر سر مبلغ نهايي اختلافاتي هم داشتند. از آنجايي که دستمزد «ويلموتس» به يورو واريز شده بود، «شستا» هم انتظار داشت فدراسيون فوتبال اين مبلغ را به يورو و يا معادل ريالي اين مبلغ به نرخ روز پرداخت کند نه به نرخ آبان 98! در نتيجه فدراسيون معتقد بود 25 ميليارد تومان (به نرخ يورو در آبان 98) بدهکار است و «شستا» زيربار مبلغي کمتر از 60 ميليارد تومان (به نرخ يورو در سال 99) نمي‌رفت. در حالي که معماي حل نشده مناقشه فدراسيون و «شستا» به همين منوال قرار داشت، خزانه‌دار فدراسيون فوتبال چندي پيش اعلام کرد با واريز 4 ميليارد تومان ديگر به حساب «شستا» و افزايش پرداختي‌هاي اين فدراسيون به مبلغ 25 ميليارد تومان براساس نرخ روز هنگام استقراض دقيقا معادل دو ميليون يورو به «شستا» پرداخت شده است. خزانه‌دار فدراسيون اين را هم افزود که «درخواست مي‌کنيم که مديران ذي‌ربط با تقاضاي فدراسيون جهت تسويه به نرخ روز براساس قوانين مالي حاکم بر طرفين که همان نرخ سامانه نيما تلقي مي‌شود، موافقت کنند. در اين شرايط، فدراسيون هم قطعا با طي اين مراحل مي‌تواند از منابع خود به بهترين شکل بهره‌مند شود.» در صحبت‌هاي اين مسئول مربوطه، شک و ترديدهايي درباره مورد پذيرش قرار نگرفتن مبلغ 25 ميليارد تومان از سوي «شستا» وجود داشت، اما روزگذشته مديرعامل اين هلدينگ بزرگ اقتصادي، اعلام کرد مطالبات آنها تسويه حساب شده است، کمکي که به فدراسيون فوتبال و وزارت ورزش کرده بوديم دو ميليون يورو بود که مجموعا اين مبلغ را به نرخ روز پس گرفتيم. طبق گفته خزانه‌دار فدراسيون دو ميليون يورو به نرخ روز استقراض پرداخت شده اما مديرعامل «شستا» از توضيح بيشتر خودداري کرده و فقط گفته اين مبلغ به نرخ روز دريافت شده و به اين ترتيب مطالبات آنها تسويه حساب شده است. با وجود اينکه طرفين از تسويه حساب اين پرونده خبر مي‌دهند، اما سوال اصلي اين است که اين 25 ميليارد تومان چطور تامين شده است؟ مطمئنا براي فدراسيون که هيچ درآمدي از طريق نهادهاي بين‌المللي مانند فيفا و AFC و همينطور اسپانسرهاي خود ندارد، 25 ميليارد تومان هم مبلغ کمي نيست. طبق پيگيري‌هاي انجام شده و با تاييد مسئولان وقت فدراسيون فوتبال، اين مبلغ از طريق وزارت ورزش به حساب «شستا» واريز شده است و وضعيت اين پرونده هم توسط اين دو مجموعه تعيين تکليف شده نه فدراسيون فوتبال. همانطور که پيش از اين هم مهدي محمدنبي، دبيرکل فدراسيون فوتبال عنوان کرده بود، وزارت ورزش با محدودشدن منابع مالي اين فدراسيون، در زمينه پرداخت حقوق کارکنان هم به کمک فدراسيون فوتبال آمده است. در اين پرونده هم همانطور که وزيرورزش قول مساعد به وزيرکار داده بود، پرونده توسط وزارت ورزش حل‌وفصل شده است. با اين حال مسئولان فدراسيون تاييد مي‌کنند که طبق آخرين اطلاعات اخذشده از سوي وزارت ورزش، مبلغي بيش از 25 ميليارد تومان به حساب «شستا» واريز نشده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار