| کد مطلب: ۱۰۵۰۱۱۹
لینک کوتاه کپی شد

احياي برجام؛ دليل انصراف اروپايي‏‌ها از اقدام عليه سپاه

غربي‏‌ها در بن‏‌بست اقدامات ضدايراني

احياي برجام؛ دليل انصراف اروپايي‏‌ها از اقدام عليه سپاه

هفته گذشته، پارلمان اروپا با 598 راي موافق، 9 راي مخالف و 31 راي ممتنع متممي را تصويب کرد. براساس آن اگر کشورهاي اروپايي راي دهند، سپاه پاسداران جمهوري اسلامي ايران مي‏‌تواند به‌عنوان يک گروه تروريستي اعلام و در معرض تحريم‏‌هاي اتحاديه اروپا قرار بگيرد. يک روز بعد، در 29 دي‏‌ماه اين کشورها به قطعنامه پارلمان اروپا در قرارگرفتن سپاه در فهرست سازمان‏‌هاي تروريستي اتحاديه اروپا» راي مثبت داد. اين قطعنامه‏‌ در حال حاضر و بدون موافقت کشورهاي اروپايي، الزام‏‌آور نيست. يکي از مهم‏‌ترين دلايلي که به اين ماجرا پروبال داد، ادعاي غرب در مورد ارسال پهپاد از سوي ايران براي روس‏‌ها بود. آنها مدعي هستند که مسکو از پهپادهاي ايراني در جنگ با اوکراين استفاده مي‏‌کند و در عوض ايران گفته است که پيش از جنگ و در قالب روابط دوطرفه اين پهپادها به روسيه فرستاده شده‏‌اند با وجود فشارهايي که در مورد قراردادن سپاه در فهرست تروريستي غرب وجود داشت اما حالا «جوزف بورل»، مسئول سياست خارجي اروپا گفته است که براي تروريستي اعلام‌کردن سپاه پاسداران راي دادگاه لازم است.

واکنش‏‌ها در ايران به راي‏‌گيري در مورد سپاه پاسداران

واکنش ايران به تهديدها در مورد قرارگرفتن نام سپاه در فهرست تروريستي تند و تيز بود. جمعي از مسئولان، نمايندگان مجلس و ائمه جمعه ‏‌قراردادن سپاه در فهرست گروه‏‌هاي به اصطلاح تروريستي، را واکنشي کينه‏‌توزانه، عجولانه و از سر استيصال در پاسخ به ناکامي‏‌هاي پي در پي دشمنان دانستند. حسين اميرعبداللهيان، وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران، در واکنش به مصوبه پارلمان اروپا براي قرارگرفتن سپاه پاسداران در فهرست گروه‏‌هاي تروريستي اتحاديه اروپا، اظهارکرد که اگر اروپا مواضعش را تغيير ندهد احتمال هر اقدام تقابلي از جمله خروج ايران از ان‏‌پي‏‌تي با اخراج بازرسان آژانس بين‏‌المللي انرژي اتمي متصور است. او اين اقدام اروپايي‏‌ها را شليک به پايشان توصيف کرد. همزمان با زمزمه‏‌ها در مورد خروج از ان‏‌پي‏‌تي، برخي رسانه‏‌هاي اصولگرا بارديگر خواستار بستن تنگه هرمز شدند. محمدباقر قاليباف، رئيس مجلس يازدهم اعلام کرده اگر اتحاديه اروپا سپاه را در فهرست سازمان‏‌هاي تروريست قرار دهد، جمهوري اسلامي ايران، همه ارتش‏‌هاي اروپايي را تروريست قلمداد کرده و دولت‏‌هاي اروپايي را هم حامي تروريسم به شمار خواهد آورد. ابراهيم رئيسي نيز اين اقدام را از سر استيصال و درماندگي ارزيابي کرد.

چه موانعي پيش‌روي اروپايي‏‌هاست؟

اروپايي‏‌ها در سال‏‌هاي گذشته تلاش کردند تا روابط خود را با تهران توازن ببخشند. آنها تا همين چند ماه قبل هم و غم خود را بر روي اين گذاشته بودند که ايران و آمريکا را بر سر ميز مذاکره بنشانند. اما با شروع اعتراضات در ايران، اين کشورها و در راس‌شان فرانسه و آلمان، شمشير خود را از رو براي تهران بستند و حتي برلين تبادلات اقتصادي خود را با کشورمان به حالت تعليق در آورد. با همه اين مشکلات بين دو طرف اما، آنها حاضر نشدند براي تعليق برجام اقدامي کنند و به اين اقدام راي ندادند. اين رويکرد آنها نشان داد که با وجود اختلافات ريشه‏‌اي که در حال حاضر بين تهران و غرب وجود دارد؛ اروپايي‏‌ها هنوز ديپلماسي را تنها راه حل عبور از بحران‏‌ها مي‏‌دانند و به بازگشت به برجام در آينده دور يا نزديک اميد دارند.

تحريم‏‌هاي تازه‏‌ عليه ايران

به‌نظر مي‏‌رسد که اروپايي‏‌ها تا امروز نتوانسته‏‌اند براي اعلام تروريستي‌بودن سپاه به توافق برسند. همان‏‌طور که جوزف بورل گفته ظاهرا همه اين کشورها به اين نتيجه رسيده‏‌اند که چنين تصميمي نياز به راي دادگاه دارد و نمي‏‌توان به آساني تن به خواسته‏‌هايي از اين دست داد. در عوض اروپا و آمريکا روز دوشنبه را به اعمال فشار و تحريم عليه ايران اختصاص داد. روز دوشنبه وزارت خزانه‏‌داري آمريکا در ادامه حمايت از ناآرامي‏‌هاي ايران، از اعمال تحريم عليه نهاد وابسته به سپاه پاسداران و مقامات ارشد ايراني خبر داد. اين وزارت موسسه تعاوني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را در ليست تحريم‏‌هاي خود قرار داده است. آمريکا همچنين علي عسگر نوروزي، سيد امين ا...نوروزي طباطبايي، احمد کريمي، يحي علاءالديني، جمال بابامرادي، محمدنظر عظيمي، کوروش آسياباني، مجتبي فدا، حسين تناور و ناصر راشدي را به ليست تحريم‏‌هاي خود اضافه کرد. در بيانيه خزانه‏‌داري آمريکا آمده است هر شخص يا شرکتي که به تعامل با آنها بپردازد هدف تحريم‏‌هاي ثانويه ايالات‌متحده قرار خواهد گرفت. اتحاديه اروپا در بيانيه‏‌اي با ارائه جزئيات بسته تحريمي ضدايراني خود، اعلام کرد که 18 شخص و 19 نهاد را در ليست تحريم‏‌هاي خود قرار داده است. اين اتحاديه روز دوشنبه در بيانيه‏‌اي اعلام کرد که سيدحميد سجادي هزاوه، سيدمحمد صالح هاشمي گلپايگاني، حسن عسگري، حسين مدرس خياباني، اسماعيل زارعي‌کوشا، محمداسمائيل کوثري، مصطفي ميرسليم، محمدتقي نقدعلي، موسي غضنفرآبادي، احمد نوروزي، يوسف پورانواري، احمد کادم، محمدنظر عظيمي، عباس نيلفروشان، مسلم معين، محمد کرمي، علي‌اکبر جاويدان و عباس آذرپناه را در ليست تحريم‏‌هاي خود قرار داده است. اتحاديه اروپا همچنين از وضع تحريم‏‌هايي عليه آکادمي راوين، شرکت سامان گستر سحاب‏‌پرداز، سازمان ارتباطات و مقررات تنظيم راديويي، ستاد امر به معروف و نهي از منکر، شرکت ايمن صنعت زمان‌فرا، نيروي ويژه پاد وحشت، شرکت راديس ويرا تجارت، قرارگاه سيدالشهداء، قرارگاه حضرت نبي اکرم، نيروي قدس سپاه پاسداران در گيلان، قرارگاه کربلا، قرارگاه شهداي سپاه پاسداران در غرب آذربايجان، قرارگاه کربلاي سپاه پاسداران در مازندران، نيروي قدس سپاه پاسداران، قرارگاه نجف‏‌ اشرف، قرارگاه وليعصر، قرارگاه حضرت ابوالفضل، قرارگاه بيت‌المقدس و قرارگاه سلمان‌فارسي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي خبر داد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار