| کد مطلب: ۱۰۴۹۶۲۵
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» تلاش دلواپسان برای تغییر دبیران شوراهای عالی را بررسی می‌کند:

پس از «شمخانی»؛ «ابوالحسن فیروزآبادی» در تیررس مخالفان

آرمان ملي- حميد شجاعي: جامعه امروز با مشکلات و مسائل مختلفي رو به‌رو است و تبعا اگر از هر کسي پرسيده شود که مهم‌ترين مشکل مردم چيست، همگان بدون درنگ مشکلات اقتصادي و معيشتي را به‌عنوان مهم‌ترين دغدغه مردم مطرح مي کنند. با اين حال در کنار مسائل اقتصادي که همواره در ادوار مختلف پاي ثابت مشکلات جامعه بوده است، امروز مردم با معضل ديگري نيز مواجه هستند که اگر نگوييم بيشتر از مشکلات اقتصادي اما کمتر از آن نيز مشکل‌آفرين نشده است. اينترنت و فضاي مجازي مساله مهم امروز جامعه است که با توجه به محدوديت‌هاي اخير موجبات نارضايتي جامعه را فراهم آورده است. کاهش سرعت اينترنت و فيلترينگ شبکه‌هاي اجتماعي پرطرفداري چون اينستاگرام، واتساپ و پيش از آن هم در سال‌هاي گذشته تلگرام باعث شده تا دسترسي مردم به اين شبکه‌هاي اجتماعي با محدوديت و مشکل مواجه شود و براي دسترسي به اين فضا هزينه‌هايي بابت خريد ابزار دورزدن فيلترينگ يعني فيلترشکن اختصاص دهند. طبق آنچه مسئولان امر گفته بودند قرار بود پس از ايجاد ثبات و آرامش در جامعه شرايط به پيش از تحولات چند ماهه اخير باز گردد؛ اما گويي روند امور به نحو ديگري پيش رفت، وعده‌ها در اين حوزه محقق نشد و فيلترينگ باقي ماند.

تخريب براي تغيير

رويکرد برخي جريانات و رسانه‌هاي تندرو و دلواپس به برخي افراد و نهادها به‌گونه‌اي است که انگار صرفا تغيير دولت و زيرمجموعه‌ها را برنمي‌تابند و از هر فرصتي در جهت فضاسازي براي تغيير ديگر ارکان استفاده مي‌کنند. چه اينکه پس از تغيير حجت‌الاسلام سعيدرضا عاملي، دبير سابق شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي و جايگزيني حجت‌الاسلام عبدالحسين خسروپناه اين جريانات به‌دنبال اين هستند که فضا را به سمتي ببرند که رئيس‌جمهور تغييراتي را نيز در دبيران ساير شوراهاي عالي از جمله شوراي‌عالي امنيت ملي و شوراي‌عالي فضاي مجازي ايجاد کند. چنانکه رسانه اصولگراي «جهان‌نيوز» با پرداختن به اين موضوع و اشاره به تغيير در شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي آورده است: «هرچند که بايد از رئيس‌جمهور محترم بابت کنارگذاشتن يکي از افراد دوران روحاني تشکر کنيم؛ اما دلسوزان انقلاب اسلامي هنوز منتظرند که دبير شوراي‌عالي فضاي مجازي و دبير شوراي‌عالي امنيت ملي که هر دو مورد اعتماد روحاني بودند، هرچه زودتر جاي خود را به افراد ديگري دهند.» جالب اينکه پس از شايعات و حواشي‌اي که چندي پيش پيرامون احتمال تغيير علي شمخاني، دبير شوراي‌عالي امنيت ملي مطرح بود و از سوي رسانه منتسب به اين شورا تکذيب شد. اکنون عده‌اي به‌دنبال فشار بر «ابوالحسن فيروزآبادي»، دبير شوراي‌عالي فضاي مجازي هستند. چنانکه جها‌ن نيوز مي‌نويسد: « واقعا جاي تعجب است که چگونه سيدابوالحسن فيروزآبادي به‌عنوان يکي از مسببان اصلي فضاي مجازي يله، رها و اشغال سايبري کشور، هنوز در يکي از مهمترين و حياتي‌ترين نهادهاي کشور مشغول به کار است؟! با توجه به تفکرات روشنفکري و همچنين عملکرد فاجعه‌باري که از اين فرد سراغ داريم و با اعتمادي که حسن روحاني و علي ربيعي به او داشتند، واقعا جاي تعجب دارد که چرا اين فرد همچنان بايد براي فضاي مجازي کشور نسخه بپيچد و بخش قابل‌توجهي از مديريت و سياستگذاري فضاي مجازي کشور همچنان زير نظر او صورت گيرد؟» ‌نکته اينجاست که رياست تمامي شوراهاي عالي با رئيس‌جمهور است و بدون هماهنگي و دستورات وي مصوبه يا قانوني اجرا نمي‌شود.

گلايه از وضعيت اينترنت، «فرار به جلو» است

يک عضو کميسيون ويژه طرح صيانت مجلس يازدهم، اظهارداشت: توقع نداريم که مانند ساير کشورهاي جهان، اينترنت به‌روز، ارزان و ارتقايافته‌اي را دريافت کنيم، تنها درخواست ما اين است که با همان قيمت و کيفيت گذشته، دسترسي مردم به اينترنت را فراهم کنند. غلامرضا نوري‌قزلجه پيرامون ماموريت رئيس‌جمهور به وزير ارتباطات براي رفع دغدغه‌هاي مردم در زمينه کندي سرعت اينترنت، گفت: ما در کميسيون مشترک طرح صيانت مجلس، طرح صيانت از فضاي مجازي را به‌دليل اعمال محدوديت در اينترنت کشور، تصويب نکرديم، زيرا به‌دنبال بهبود وضعيت اينترنت بوديم، اما متاسفانه بعد از آن در مصوبه‌ شوراي‌عالي فضاي مجازي که در مورد تشکيل کميسيون تنظيم‌گري بود، بخشي از طرح صيانت تصويب شد و کانال رسمي براي اعمال محدوديت‌هاي اينترنتي باز شد. رئيس فراکسيون مستقلين مجلس، ادامه داد: به‌دنبال وقايع اخير در کشور محدوديت‌هايي بر اينترنت و فضاي مجازي اعمال شد و اکنون با عادي‌شدن شرايط به طور مکرر از مسئولان مربوطه درخواست کرده‌ايم که اينترنت را بهبود بخشند و يا حداقل به وضعيت سه ماه و اندي قبل برگردانند. وي افزود: گله‌مندي و انتقاد رئيس‌جمهور از وزير ارتباطات در خصوص مشکلات و کندي اينترنت، نوعي فرار به جلو محسوب مي‌شود، زيرا اين اتفاقات و محدوديت‌هاي چند ماه اخير به استناد مصوبات شورايي رخ داد که رئيس‌جمهور در رأس آن قرار دارد و در چنين شرايطي که خود ايشان منتقد هستند، ما بايد وضعيت اينترنت را از کجا پيگيري کنيم؟

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار