| کد مطلب: ۱۰۴۶۰۸۹
لینک کوتاه کپی شد

شروع بزرگ‌ترین فستیوال فوتبال در قطر

آرمان ملي: افتتاحيه بزرگ‌ترين فستيوال فوتبال جهان امروز برگزار مي‌شود. جام‌جهاني 2022 قطر امروز با ديدار تيم‌هاي قطر و اکوادور رسما آغاز خواهد شد.

گرانترين جام

ميزبان رقابت‌هاي فوتبال جام‌جهاني 2022، بيشترين مبلغ در تاريخ اين رويداد را براي ميزباني هزينه کرده است. بيست‌ودومين دوره رقابت‌هاي جام‌جهاني با برگزاري مراسم افتتاحيه و ديدار تيم‌هاي قطر و اکوادور آغاز مي‌شود. براي ميزباني اين دوره، کشور قطر هزينه بسيار هنگفتي را متحمل شده است. براساس برآوردهاي صورت گرفته، ميزباني قطر 220 ميليارد دلار هزينه داشته و باعث شده تا جام‌جهاني 2022 تبديل به پرهزينه‌ترين جام‌جهاني تاريخ شود؛ اين مبلغ 15 برابر هزينه‌اي است که در جام‌جهاني 2014 براي ميزباني برزيلي‌ها انجام شد؛ رويدادي که ميزبانش 15 ميليارد دلار خرج کرد.

پاسخ به انتقادات

رئيس کميته برگزاري جام‌جهاني 2022 درباره انتقادهاي گسترده‌ از ميزباني قطر صحبت کرد. به گزارش Mundo Deportivo؛ حسن الذوادي گفت: درباره اين جام‌جهاني حتي پيش از شروع آن بيشترين بحث‌ها صورت گرفته است. متأسفانه بيشتر نظريات اطلاعات نادرستي را منتشر مي‌کنند و تفاوت‌هاي ظريف را ناديده مي‌گيرند. رئيس کميته برگزاري مسابقات جام‌جهاني 2022 افزود: بيشتر انتقادهاي صورت گرفته از قطر کليشه‌اي و ناشي از نژادپرستي نسبت به خاورميانه و جهان عرب است، البته اين بدان معنا نيست که ما انتقادها را نمي‌پذيريم. ما هر کاري کرديم تا اين جام‌جهاني به نماد پيشرفت تبديل شود و به معرفي اصلاحات صورت گرفته در کشورمان کمک کند. جام‌جهاني 2022 بايد عاملي براي ايجاد پل ميان شرق و غرب، شناخت تفاوت‌ها و جشن بزرگ فوتبال باشد. الذوادي اظهار داشت: برخي مي‌گويند قطر شايسته ميزباني نيست، اما 97 درصد بليت‌هاي جام‌جهاني فروخته شده‌اند. ما خوشحاليم که از مردم استقبال مي‌کنيم و فرهنگ مهمان‌نوازي‌مان را نشان خواهيم داد. ما به خود و ارزش‌هاي‌مان افتخار مي‌کنيم. ما هميشه از صراحت، گفت‌وگوي ميان مردم و اتحاد آنها دفاع کرده‌ايم. اين ارزش‌ها جوهره جام‌جهاني 2022 است.

ممنوعيت‌ها

روز جمعه بود که قطر در آستانه جام‌جهاني فوتبال 2022 از ممنوعيت فروش مشروبات الکلي در ورزشگاه‌ها خبر داد. چند ساعت بعد نيز فدراسيون جهاني فوتبال (فيفا) با صدور بيانيه‌اي اين تصميم را تأييد کرد. حتي برخي رسانه‌ها از دخالت خانواده پادشاهي قطر براي ممنوعيت فروش مشروبات الکلي خبر دادند. در همين رابطه يک منبع ديپلماتيک قطر که خواسته نامش فاش نشود به خبرگزاري ريانووستي روسيه گفت: تصميم ممنوعيت فروش مشروبات الکلي در ورزشگاه‌ها قبل از هر چيز توسط فيفا و نه کشور ميزبان مسابقات گرفته شده است. تمامي تصميم‌ها درباره سازماندهي و برگزاري مسابقات توسط فيفا گرفته مي‌شود و قطر دخالتي در آن ندارد. فيفا هميشه حرف آخر را مي‌زند. ممنوعيت فروش مشروبات الکلي نيز اول از همه تصميم فيفا است.

نظر فيفا

جاني اينفانتينو ديروز (شنبه) در فاصله يک روز مانده به آغاز مسابقات جام‌جهاني 2022 قطر؛ با حضور در کنفرانس خبري که به همين مناسبت در دوحه برگزار شد، در پاسخ به اين پرسش خبرنگار شبکه تلويزيوني «اسکاي اسپورتس» که با توجه به قوانين ظالمانه و اتفاقات اخير در ايران و اين‌که هواداران زن از حضور در ورزشگاه‌ها محروم هستند و همين حالا هم هيچ هواداري را به ورزشگاه‌ها راه نمي‌دهند، چرا ايران هنوز در جام‌جهاني حضور دارد، در حالي که شما مي‌توانستيد ايران را طبق اساسنامه فيفا از حضور در اين مسابقات محروم کنيد؟ چرا انتظار داريد که انگليس بايد روز دوشنبه با ايران بازي کند؟ گفت: قرار نيست اين دو کشور با يکديگر بازي ‌کنند، اين تقابل دو ايدئولوژي نيست! قرار است دو تيم فوتبال با هم بازي کنند. شما (اشاره به خبرنگاري که اين سؤال را پرسيد) انتقاد مي‌کنيد و تفرقه مي‌اندازيد. شما يک جنگ جهاني ديگر مي‌خواهيد؟ شايد شما چنين چيزي بخواهيد، اما من دنبال چنين چيزي نيستم. ما بايد مردم را گردهم بياوريم. اگر بتوانيم را در ايران تورنمنتي برگزار کنيم، پس بايد اين کار را انجام دهيم چون ممکن است باعث تغيير چيزي شود و باعث بهتر شدن اوضاع شود. آيا فکر مي‌کنيد تمام 80 ميليون نفري که در ايران زندگي مي‌کنند، همگي بد هستند؟ شما (اشاره به خبرنگار اسکاي) فکر مي‌کنيد که همه آنها بد هستند؟ آيا فکر مي‌کني که همه آنها هيولا هستند؟ من اين‌طور فکر نمي‌کنم! نمي‌دانم چه‌تعداد انسان در کشور انگليس زندگي مي‌کنند؟! وي در بخش ديگري از اين نشست در مورد انتقادهاي مربوط به نقض حقوق بشر توسط قطر اظهار داشت: من خودم اروپايي هستم و بايد بگويم اين‌گونه توصيه‌هاي اخلاقي در حالي که اروپا در 3 هزار سال گذشته موارد بي‌شماري از رفتار بد را داشته است که بابت آنها بايد تا 3 هزار سال آينده عذرخواهي کند، رياکارانه است. چرا کسي پيشرفت‌ها را نمي‌بيند؟ در مورد قطر، مواجهه با انتقادهايي که مربوط به تصميمي است که 12 سال پيش گرفته شده (اشاره به اعطاي ميزباني) آسان نيست. به‌نظر من قطر آماده برگزاري مسابقات است و اين، بهترين جام‌جهاني تاريخ خواهد شد. رئيس فيفا همچنين درباره بحث ممنوعيت نوشيدن مشروبات الکلي در ورزشگاه‌هاي جام‌جهاني قطر خاطرنشان کرد: اگر براي سه ساعت الکل ننوشيد، فکر مي‌کنم بتوانيد زنده بمانيد، کشورهاي زيادي مثل فرانسه هستند که نوشيدن مشروبات الکلي در ورزشگاه‌ها را ممنوع کرده‌اند، اينجا يک کشور اسلامي است و نوشيدن مشروبات الکلي مشکل است، اين تصميمي است که توسط فيفا و قطر به‌طور مشترک گرفته شده است.

حواشي افتتاحيه

سرمربي تيم‌ملي فوتبال قطر در آستانه ديدار افتتاحيه جام‌جهاني 2022 با اکوادور به شايعات پيرامون تيمش واکنش نشان داد. فليکس سانچس با حضور در کنفرانس خبري پيش از ديدار شاگردانش مقابل اکوادور در ديدار افتتاحيه جام‌جهاني 2022 گفت: بازي افتتاحيه خيلي خاصي خواهد شد. ما مدتي طولاني بود که منتظر فرا رسيدن چنين لحظه‌اي بوديم. مي‌دانيم که چه تيمي هستيم، از کجا آمده‌ايم و قرار است با چه تيمي رقابت کنيم. سرمربي تيم‌ملي فوتبال قطر همچنين درباره شايعه مطرح شده مبني بر اينکه قطري‌ها به چند بازيکن اکوادور رشوه پرداخت کردند تا قطر در بازي فردا برنده شود، اظهار داشت: من فکر مي‌کنم اطلاعات نادرست زيادي وجود دارد. اينترنت عالي است اما بسيار خطرناک است. ما با هم و قوي هستيم و هيچ‌کس نمي‌تواند ما را با اين انتقادات و اظهارات بي‌ثبات کند. ما اصلا تحت تاثير اين شايعات قرار نمي‌گيريم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار