| کد مطلب: ۱۰۳۰۸۱۳
لینک کوتاه کپی شد

ابهام در تــــداوم سیاســـــت‌های نفتـــی

آرمان‌ملی: «تا اسفندماه تولید نفت به میزان قبل از تحریم‌ها بازمی‌گردد»، این سخنان مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران است که معتقد است در حال حاضر پتانسیل لازم برای رسیدن به افزایش تولید در بازه زمانی چند هفته‌ای فراهم است و نگرانی برای تولید وجود ندارد. موضوعی که به اعتقاد کارشناسان اگرچه رسیدن به ظرفیت تولید پیش از تحریم امکان‌پذیر است اما در شرایطی که پیگیری تحقق این وعده به مذاکرات برجامی گره خورده تداوم تولید این ظرفیت حائز اهمیت بوده که علاوه بر سرمایه‌گذاری به شاخص‌های دیگری نیز وابسته است. از سوی دیگر بخشی از تحقق افزایش تولید قرار است به ظرفیت شرکت‌های روسی متکی باشد که علاوه بر مانع رقابت عدم حضور شرکت‌های اصلی روس در بازار نفت ایران به‌دلیل شرایط تحریمی موضوعی است که رسیدن به این سیاست را با اماواگر همراه می‌کند.
نیاز نفت و گاز به سرمایه‌گذاری
براساس این گزارش محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از پتانسیل وزارتخانه متبوع خود برای رسیدن به میزان تولید نفت پیش از زمان تحریم تا پاین اسفندهماه خبر داده و معتقد است مشکلی در این راه وجود ندارد. درواقع فارغ از مدت زمانی اندکی معاون وزیر نفت برای تحقق این وعده اعلام کرده اما بررسی نشان می‌دهد رسیدن به ظرفیت تولید با توجه به آنکه پیش از این وجود داشته موضوع چندان دور از دسترسی نیست و به احیای چاه‌های نفت به سرمایه چندان بالایی نیاز ندارد، اما آنچه در این بین حائز اهمیت است تداوم این میزان تولید بوده که قطعا برای تحقق آن به سرمایه‌گذاری‌های زیادی وابسته است. سرمایه‌گذاری‌هایی که در شرایط کنونی که میزان صادرات نفت کشور با اماواگرهای زیادی همراه بوده و در خوش‌بینانه‌ترین حالت براساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس بالغ بر 800 هزار بشکه در روز برآورد می‌شود، تحقق این میزان تولید را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. اگرچه به‌نظر می‌رسد سیگنال‌های مثبتی که از مذاکرات برجامی ارسال می‌شود و طرح رسیدن به توافق باعث شده تا مدیرعامل شرکت ملی نفت وعده تولید بیش از 3.5 میلیون بشکه‌ای نفت را بدهد و البته در صورتیکه به‌هر دلیلی توافقات با تاخیر همراه شود طبیعتا پیگیری این وعده چندان مصداق نخواهد داشت. از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد وزارت نفت دولت سیزدهم افزایش تولید و رسیدن به تولید 5.7 میلیون بشکه‌ای نفت و همچنین 1.5 میلیاردمتر مکعبی گاز را نیز در برنامه خود قرار داده که در این راستا برای نفت سرمایه‌گذاری 90 میلیارد دلاری و برای گاز 70 میلیارد دلاری برآورد می‌شود به‌عبارتی افزایش تولید نفت ایران به 160 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد که قطعا برای تحقق آن دولت حساب ویژه‌ای را به شرکای راهبردی خود یعنی روسیه و چین بازکرده که در این میان روسیه حرف اول را می‌زند اما آنچه به اعتقاد کارشناسان در این بین حائز اهمیت است فارغ از آنکه روسیه تجربه چندان خوبی را در زمینه همکاری‌های اقتصادی و نفتی با ایران ندارد عدم حضور شرکت‌های صاحب‌نام و بزرگ روسی در اقتصاد نفتی ایران است. درواقع شرکت‌های بزرگ روسی که از ظرفیت لازم برای سرمایه‌گذاری برخوردارند به‌واسطه آنکه شرکت‌های اروپایی و آمریکایی سهامداران آنها را تشکیل می‌دهند و در بازارهای جهانی حضور گسترده دارند هیچگاه ریسک حضور در بازار نفت ایران را حداقل تا پیش از رفع تحریم‌ها به‌جان نمی‌خرند و تجربه چند سال اخیر نشان داده عمده شرکت‌های روسی حاضر در بازار نفت ایران شرکت‌های دست‌چندم و یا کاغذی بوده‌اند که از قدرت و پتانسیل سرمایه‌گذاری لازم برخوردار نبوده‌اند بنابراین به‌نظر می‌رسد سیاست‌های نفتی دولت که به ادعای مدیرعامل شرکت ملی نفت سهم زیادی از آن از طریق شرکای روسی رقم خواهد خورد با اما و اگرهای زیادی همراه است.
رقابت ایران و روسیه
در این رابطه مرتضی بهروزی‌فر کارشناس ارشد حوزه انرژی می‌گوید: باید توجه داشت که هرگونه بهبود وضعیت نفت و گاز ایران به ضرر روسیه خواهد بود. درواقع با توجه به ظرفیت بالای ایران در حوزه نفت و گاز؛ ایران می‌تواند رقیب جدی برای روسیه در بازار باشد بنابراین برآوردها این است که این کشور ممکن است همکاری بسیاری با ایران نداشته باشد. وی در ادامه افزود: اما در مجموع سیاست ایران توسعه همکاری با روسیه اعلام شده و در این راستا گام‌هایی نیز برداشته شده است و انتظار می‌رود که با درنظرگرفتن تمام ابعاد ماجرا در این حوزه گام برداشته شود و ایران بتواند با بهره‌گیری از تجربیات و مزایای این کشور منافعی را برای خود به‌دست آورد.
تولید 3.5 میلیون بشکه نفت تا اسفند
همچنین محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با عنوان اینکه هم‌اکنون هیچ‌گونه مشکلی برای تولید نفت وجود ندارد و براساس تعهد و ماموریت، شرکت ملی نفت ایران باید تا پایان اسفندماه، تولید نفت را به‌همیزان پیش از تحریم‌ها برساند، گفت: شرکت ملی نفت در بازه زمانی 4 ماهه موفق شد میزان صادرات نفت را 40 درصد افزایش دهد. همچنین در تولید گاز نیز بیش از ۷۰۵ میلیون مترمکعب گاز از میدان مشترک پارس‌جنوبی برداشت می‌شود که هدف اصلی خدمت‌رسانی به مردم است، نه اعلام اعداد و ارقام. امروز تمام تلاشمان را کرده‌ایم که هموطنان ما در هر نقطه‌ای از کشور که هستند با مشکل قطعی گاز روبه‌رو نشوند، این در حالی است که در سال‌های گذشته نتوانستیم متناسب با مصارف کشور، گاز تولید کنیم اما در چندماه گذشته موفق شدیم به مدد کار جهادی و تفکر بسیجی به‌ حداکثر تولید دست یابیم. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: به‌زودی شاهد واگذاری تا سقف ۵۰۰ میلیون دلار فعالیت‌های فناورانه به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان خواهیم بود که براساس برنامه‌ریزی‌ها در بهمن‌ماه محقق می‌شود و این نشان می‌دهد که شرکت ملی نفت ایران گام‌های عملی را در راستای دستاوردهای از جنس تولید و توسعه برداشته است. خجسته‌مهر با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران در بخش سرمایه‌گذاری نیز در حال برداشتن گام‌های جدیدی است، اظهارکرد: در این راستا مقررشده که بخش پتروشیمی و پایین‌دستی به کمک بخش بالادستی بیاید و از ظرفیت فوق‌العاده نقدینگی آن استفاده کند. هم‌اکنون مقدمات این اقدام در حال بررسی است و به‌زودی عملیاتی می‌شود. همچنین شکل نوین استفاده از منابع مالی بانک‌ها نیز از دیگر برنامه‌های شرکت ملی نفت ایران در راستای جذب سرمایه است که به‌زودی در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار