| کد مطلب: ۱۰۴۹۸۰۰
لینک کوتاه کپی شد

رأي منفي پارلمان اروپا به تعليق مذاکرات برجام

مذاکرات براي رفع تحريم‌ها در وين

رأي منفي پارلمان اروپا به تعليق مذاکرات برجام

چارلي ويمرز، نماينده سوئدي پارلمان اروپا پنجشنبه شب در توئيتي از راي منفي پارلمان اروپا به تعليق مذاکرات برجامي خبر داد. اين نماينده سوئدي پارلمان اروپا پنجشنبه شب و ساعاتي بعداز انجام رأي‌گيري در پارلمان اروپا در مورد مسائل مربوط به ايران، با ابراز نارضايتي از رأي نياوردن تعليق مذاکرات برجام نوشت: هنوز راهي طولاني در پيش است تا نمايندگان پارلمان اروپا براي پايان‌دادن به مذاکرات برجام رأي مثبت دهند. پارلمان اروپا در حالي روز پنجشنبه به تعليق مذاکرات برجام راي منفي داده است که پيتر استانو، سخنگوي مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا روز دوشنبه برخلاف جوسازي‌هاي اخير ضدانقلاب تصريح کرده بود که توافق هسته‌اي ايران «نمُرده» است و تلاش‌ها براي خروج از بن‌بست در مذاکرات براي از سرگيري اجراي کامل اين توافق جريان دارد.

برجام زنده است

استانو روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران در بروکسل با بيان اين مطلب افزود: برجام قطعا در اين مقطع نمُرده است و همانطور که نماينده عالي اتحاديه اروپا (جوزپ بورل) به‌صورت عمومي اعلام کرده ما در شرايطي قرار داريم که گفت‌‌وگوها در وضعيت بن‌بست قرار دارد و هدف ما اين است که تلاش کنيم از وضعيت بن‌بست خارج شويم. وي با بيان اينکه «شرايط ساده نيست»، گفت: ما به رايزني‌ها ادامه مي‌دهيم و در اين رابطه نماينده عالي به‌طور دائم با وزير امور خارجه ايران و ساير مشارکت‌کنندگان برجام در تماس است تا رو به جلو حرکت کنيم و پاسخ نهايي داشته باشيم. استانو در ادامه با بيان سخنان مداخله‌جويانه در امور داخلي ايران مدعي شد که حوادث اخير اوضاع را آسان نکرده است.همچنين ميخائيل اوليانوف، نماينده دائمي روسيه در سازمان‌هاي بين‌المللي هم روز يکشنبه نهايي‌کردن برجام را عامل کاهش تنش در منطقه توصيف کرده بود. نماينده دائم روسيه در سازمان‌هاي بين‌المللي در وين روز يکشنبه با انتشار پيام توئيتري درباره برجام نوشت: بهترين روش براي جلوگيري از تنش‌هاي منطقه‌اي نهايي‌کردن مذاکرات هسته‌اي ايران است. اوليانوف افزود: پيشرفت مذاکرات هسته‌اي و برجام مي‌تواند تنش را کاهش دهد و راه را براي تشديد گفت‌وگو در مورد امنيت منطقه باز کند. وي تصريح کرد: ظاهرا کشورهاي غربي براي اين کار آمادگي ندارند. همچنين ند پرايس، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا هم سه‌شنبه هفته گذشته (20 ديماه) با اذعان به رويکرد دوگانه ديپلماسي و فشار دولت بايدن به همراه شرکايش عليه جمهوري اسلامي ايران، در عين حال اظهارداشت که ديپلماسي در قبال ايران نمرده است. ند پرايس سه‌شنبه گذشته در جمع خبرنگاران در واشنگتن درباره لفاظي‌هاي مقامات کابينه جديد رژيم‌صهيونيستي و موضع دولت بايدن دراين خصوص گفت: آمريکا و اسرائيل در سطح استراتژيک مبني بر اينکه ايران نبايد هيچگاه به سلاح هسته‌اي دست يابد، کاملا با يکديگر اتفاق نظر دارند و همسو هستند. سخنگوي وزارت‌خارجه دولت بايدن بيان داشت که ما به صراحت نظرات مخالف خود را به اسرائيل مي‌گوييم و آنها نيز نظر مخالف خود را به ما اطلاع مي‌دهند. اين مقام آمريکايي اضافه کرد: ما معتقديم که ديپلماسي همچنان موثرترين و بادوام ترين روشي است که به وسيله آن مي‌شود از دسترسي ايران به سلاح هسته‌اي به‌صورت کامل جلوگيري کرد.سخنگوي وزارت خارجه آمريکا با تکرار ادعاهاي مقامات آمريکايي در هفته‌ها و ماه‌هاي اخير اظهارکرد: ايراني‌ها به‌صورت مکرر به يک توافق ديپلماتيک پشت کرده‌اند. از ماه سپتامبر تاکنون بازگشت به برجام در تمرکز آمريکا نبوده است.

سرنوشت توافق براي لغو تحريم‌ها

اميرعبداللهيان، وزير امورخارجه ايران همچنين عصر سه‌شنبه و در نشست خبري مشترک با «مولود چاوش اوغلو» همتاي ترکيه‌اي خود درباره توافق براي لغو تحريم‌ها، گفت: برداشت ما اين است که اگر طرف آمريکايي دست از اظهارات متناقض و طرح شروط جديد در قبال برجام بردارد و واقع‌بينانه رفتار کند توافق در دسترس است. وي افزود: در اين زمينه با مقامات ترکيه گفت‌وگو کرديم و آقاي چاووش‌اوغلو همواره اين موضوع را با بنده پيگيري مي‌کنند و در تماس هستند و پيام‌هايي تبادل مي‌شود. همچنين ناصر کنعاني، سخنگوي وزارت امورخارجه هم پيش‌تر درباره ادعاي آمريکايي‌ها مبني بر اينکه مذاکرات برجام از دستور کار آنها خارج شده است، اظهارداشت: اينکه مقامات آمريکا براي رژيم‌صهيونيستي درباره ايران گفت‌‌وگو کند، رخداد جديدي نيست و متاسفانه سياست خارجي آمريکا در ارتباط با جمهوري اسلامي ايران در گروگان صهيونيست‌ها و رژيم‌صهيونيستي است. وي با يادآوري اينکه موضوع هسته‌اي تنها موضوع سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران نيست، گفت: توافق يک مسير دوجانبه است کشوري هم که نقض تعهد کرده است رژيم آمريکاست کشوري که بايد پاسخگو باشد و در مقام متهم و پاسخگويي توضيح بدهد دولت آمريکاست؛ سياست جمهوري اسلامي ايران در موضوع هسته‌اي روشن است و در همان چارچوب عمل مي کند و آمادگي جمع بندي مذاکرات را مبتني بر بسته‌اي که ارائه شده است، دارد. کنعاني با بيان اينکه خطوط قرمز ايران در مذاکرات نيز روشن است، افزود:‌ دولت جمهوري اسلامي ايران و تيم مذاکره‌کننده بر مبناي خواسته ملت ايران عمل کرده و خواهد کرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار