| کد مطلب: ۱۰۲۹۸۰۵
لینک کوتاه کپی شد

پیشنهاد عجیب «وزیر کار» به رئیس‌جمهور

آرمــــان‌ملی: سال‌هاســــت بحــــث خصوصی‌سازی سرخابی‌ها مطرح شده است. طرحی که انتقادات کارشناسان به وضعیت این دو باشگاه را به‌دنبال داشت. نکته جالب پیشنهاد عجیب حــجت‌ا... عبدالملکی در این خصوص است.
پیشنهاد
حجت‌ا... عبدالملکی، وزیر کار، تعاون و و رفاه اجتماعی در صفحه شخصی خود با انتشار نامه‌ای که خطاب به رئیس‌جمهور، سیدابراهیم رئیسی نوشته است، پیشنهاد خود را مبنی بر واگذاری دو باشگاه به مردم و اداره به‌صورت تعاونی مطرح کرده و الگوهایی مثل رئال‌مادرید و بارسلونا را به‌عنوان شکل مناسب باشگاهداری معرفی کرده است. عبدالملکی در توئیت خود نوشت: «حذف دو باشگاه بزرگ و محبوب پرسپولیس و استقلال از لیگ‌قهرمانان آسیا که محصول مدیریت غلط گذشته است، کام همه را تلخ کرده؛ ماه گذشته در نامه‌ای به رئیس‌جمهور محترم پیشنهاد دادم تا مدیریت این دو تیم در قالب تعاونی به مردم واگذار شود؛ این تجربه باشگاه‌داری در دو تیم بارسلونا و رئال‌مادرید تجربه شده و یک قاعده پذیرفته شده جهانی است؛ این نامه از سوی دفتر رئیس‌جمهور به وزرای محترم ورزش و اقتصاد ارجاع شده است؛ وزارت کار، تنها راه‌حل بحران سرخابی‌ها را واگذاری مدیریت آنها به خود مردم می‌داند.» ایلنا در ادامه نوشت: این پیشنهاد در حالی ارائه شده که چندین ایراد قانونی و شرعی به چنین اقدامی وارد است و علاوه بر نشدنی بودن آن، اگر برفرض انجام شود هم مشکلات کنونی را حل نخواهد کرد. ماجرا از آن قرار است که باشگاه استقلال سال‌ها پیش وقف عام شده و واگذاری موقوفات به بخش خصوصی و تعاونی‌ها ایراد شرعی دارد. از سوی دیگر بر فرض اینکه باشگاه‌‌هایی مثل استقلال و پرسپولیس در صورتی‌که به‌صورت تعاونی اداره شوند، نیاز به مجمع برای تشکیل هیات‌مدیره و تعیین مدیرعامل دارند. آیا ممکن است که چند صد یا چند هزار نفر مجمع تشکیل دهند و با رای‌گیری اعضای هیات‌مدیره را مشخص کنند؟ مسلما چنین موضوعی شدنی نیست و اگر هم بنا بر این باشد که مجمع از سوی دولت یا نهادهای وابسته تشکیل شود بازهم عملا دخالت دولت در امور باشگاه‌ها تلقی شده و ایراداتی که نهادهای بین‌المللی وارد کرده‌اند به قوت خودش باقی است. مطرح‌کردن این پیشنهاد با وجود موانعی که در آن وجود دارد و البته ناکارامدی آن در نوع خودش عجیب بود.
زیان باشگاه‌ها
سیدمصطفی هاشمی‌طبا در پاسخ به این سوال که آیا خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به سرانجام می‌رسد یا خیر گفت: قطعا خیر. ۱۶ سال است که گفته می‌شود این دو باشگاه را می‌خواهیم واگذار کنیم اما رئیس سازمان خصوصی‌سازی در یک برنامه تلویزیونی می‌گوید اگر مقداری از سهام این باشگاه را واگذار کنیم، به معنی خصوصی‌سازی نیست. وقتی این‌طور صحبت می‌کنند دیگر حرفی نمی‌ماند. از طرف دیگر می‌گویند سهام این دو باشگاه را به وزارت کار انتقال می‌دهیم. این سهام برای دولت است؛ این دو باشگاه دولتی هستند و من تعجب می‌کنم چرا افراد این اظهارنظرها را عنوان می‌کنند. زیان‌انباشته دو باشگاه استقلال و پرسپولیس دو برابر سرمایه آنهاست. در این دو باشگاه گزارش مجمع، حسابرسی و تراز مالی اصلا مشخص نیست. اما جالب این است که با این شرایط آنها بازهم از خصوصی‌سازی صحبت می‌کنند. سال‌هاست که سهام این دو باشگاه قرار است به بورس واگذار شود اما این روش واگذاری هم خنده‌دار است و هم نشدنی. رئیس سابق شورای شهر می‌گوید مالکیت ورزشگاه‌های شهیدکاظمی و امام‌رضا(ع) برای شهرداری تهران است. هاشمی‌طبا تاکید کرد: در شرایطی که این دو باشگاه خصوصی‌سازی محقق نمی‌شود ضمن اینکه رئیس سازمان خصوصی‌سازی هم این موضوع را به صراحت عنوان کرده است. شرکت‌هایی که مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت هستند یا باید منحل شوند و یا اعلام ورشکستگی کنند یا اینکه وضعیت مالی‌شان را درست کنند. در حال حاضر هیچ چیز در این باشگاه درست نیست آن وقت قرار است به بورس هم برود. بنابراین این دو باشگاه باید اعلام ورشکستگی کنند و پس از انحلال با عنوان سهامی عام دو شرکت به نام این دو باشگاه تاسیس شود تا مردم هم سهام‌شان را بخرند. البته اداره‌کردن این شرکت‌ها هم شرایط خاص خودش را دارد. الان باشگاه تراکتور با یک بدهی خیلی سنگین در ازای پرداخت مبلغ ۵۰۰میلیارد تومان به شرکت ملی صنایع مس واگذار شد. وقتی تیمی این بدهی سنگین را دارد خرید آن چه ارزشی دارد. از آن طرف در خرید این تیم، وزارت صمت هم دخالت کرده که الان این موضوع ارتباطی به آنها نداشت. سهام مس متعلق به مردم است و حالا باید در ازای تیمی که بدهی سرسام‌آور دارد پرداخت شود. این اتفاق برای فوتبال ایران بسیار بد است. سه سال پیش زمانی‌که تراکتور به زنوزی واگذار شد؛ باشگاه تراکتور در زمره کم‌هزینه‌ترین باشگاه‌های فوتبال در لیگ‌برتر بود که بدهی انباشته زیادی نداشت. اما از سال ۹۷ تا به الان این بدهی چند برابر شده و بیش از چند صد میلیارد به بدهی‌های این باشگاه اضافه شده و در نهایت مالک این باشگاه هم چنین عملکرد ضعیف و بدهی‌های انباشته شده پول خوبی به جیب می‌زند. این شرایط برای فوتبال ما فاجعه‌آمیز است.
بازی سیاسی
مدیرعامل اســـبق استقــــلال در رابطه با خصوصی‌سازی باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال گفت: در دوره مدیران قبلی وزارت ورزش بارها گفتم جریان خصوصی‌سازی یک بازی سیاسی است و می‌خواهند برای دولت جدید هزینه‌تراشی کنند و به وزیر ورزش می‌گویم اصلا وارد بازی‌های تیم قبلی نشود. وی همچنین در خصوص حذف استقلال، پرسپولیس و گل‌گهر از لیگ‌قهرمانان آسیا، اظهارداشت: باید بگویم این اتفاق حاصل بی‌تدبیری مدیران گذشته است و اگر این اتفاق امروز علنی شده نباید وزارت ورزش فعلی را مقصر بدانیم. هرچه برخی در گذشته کاشته‌ند، امروز برداشت شد. واعظ آشتیانی ادامه داد: وزارت ورزش در چند سال گذشته برای فرار از مالیات؛ نه مجمع، نه حسابرسی قانونی و نه هیچ چیز دیگری برای این دو باشگاه برگزار نکرد ولی این را بدانید که برگزاری مجمع حداقل این خاصیت را داشت که مدیران سابق متوجه زیان‌ده بودن این دو باشگاه می‌شدند. وی تاکید کرد: نباید تمام ضعف‌های خود در سالیان گذشته را به گردن کنفدراسیون فوتبال آسیا بیندازیم. فدراسیون فوتبال که می‌بیند باشگاه‌های ما مرتب در کنفدراسیون فوتبال آسیا جریمه می‌شوند، چرا رونوشت مجامع باشگاه‌ها را نمی‌خواهد. نظارت ساده بر اقدامات می‌تواند از بروز مشکلات بزرگ جلوگیری کند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار