| کد مطلب: ۱۰۲۹۷۷۲
لینک کوتاه کپی شد

تخصصي‌ترين هلدينگ در يد مدير بي‌تخصص

آرمان ملی - مطهره شفیعی: سرنوشت روسای سازمان صداوسیما پس از خروج از اتاق ریاست در جام‌جم جالب است! هر کدام از این روسا سرنوشتی داشتند که با کار رسانه متفاوت بود اما آنچه این روزها درباره علی‌عسگری منتشر می‌شود، قابل تامل است. از روز یکشنبه شایعه شد که او به ریاست یک هلدینگ اقتصادی منصوب می‌شود اما این خبر تا روز دوشنبه تایید نشد. روز دوشنبه بود که سایت‌های مختلف خبر دادند علی‌عسگری رئیس سابق سازمان صدا و سیما به عنوان مدیر عامل هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس منصوب شد. ریاست بر یک مرکز اقتصادی پس از ریاست بر صداوسیما عجیب بود!
بررسی جایگاه هلدینگ خلیج‌فارس
عبدالعلی علی عسگری در حالی عهده‌دار این جایگاه شد که شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس بزرگ‌ترین شرکت بازار سهام ایران است که در حال حاضر ارزش بازار آن 293 هزار میلیارد تومان است. هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس بزرگ‌ترین شرکت بورسی کشور است و به‌ عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی در خاورمیانه پس از سابک عربستان، شناخته می‌شود. این شرکت سال‌هاست در چند رتبه در کشور از جمله شاخص فروش، ارزش بازار، میزان صادرات، مدار سودآوری و مقدار ارزش افزوده اول است. هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس همچنین ١٥ شرکت تولیدی پتروشیمی و مجموعا ٦٠ شرکت زیرمجموعه دارد و به تنهایی ٢٠ درصد ارز کشور را تامین می‌کند. فروش داخلی و صادراتی این هلدینگ در سال ٢٠٢٠، حدود ٨. ٤ میلیارد دلار بوده و ٣٨ امین شرکت شیمیایی دنیاست. ٤٠ درصد پتروشیمی کشور در اختیار شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس است و صادرات امسال آن نیز تاکنون به ٥ میلیارد دلار می‌رسد. به همین دلیل انتصاب علی‌عسگری انتقادات زیادی را در پی داشته است که آیا فردی با نداشتن کوچک‌ترین سابقه در بخش پتروشیمی می‌تواند بزرگ‌ترین شرکت پتروشیمی ایران را اداره کند یا نه.
علی عسگری از کجا به کجا رسید؟
لازم است به پست‌های عبدالعلی علی‌عسگری توجه شود که عبارت است از مشاور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان مراکز ایرانگردی و جهانگردی، بنیانگذاری شرکت فروشگاه‌های رفاه، مدیر بنیاد فرهنگی پژوهشی غرب‌شناسی، مشاور ریاست سازمان صدا و سیما، معاون آموزشی صدا و سیما، رئیس دانشگاه صدا و سیما، معاون توسعه و فناوری رسانه در سازمان صدا و سیما، عضویت در قرارگاه فضای مجازی و از طراحان اصلی شورای عالی فضای مجازی، عضویت در شورای سیاست‌گذاری سازمان اوقاف و امور خیریه، مشاور رئیس قوه قضائیه و در نهایت رئیس سازمان صدا و سیما. وی کتاب‌ها و مقالاتی نیز در حوزه‌های رسانه، مدیریت، فناوری نوین، تولید در کلاس جهانی و الگوی نظام اسلامی دارد. از میان این مشاغل تنها فروشگاه‌های رفاه را می‌توان تا حدودی در حوزه فعالیت‌های اقتصادی تعریف کرد. نکته قابل تامل اینجاست که علی‌عسگری در مدیریت صداوسیما هم موفق نبود چنانکه اگر دوران کوتاه مدیریت محمد سرافراز در صداوسیما را به دلیل حواشی و شرایط خاصی که پیش آمد و به سرانجام نرسید، استثنا شود، علی‌عسگری اولین رئیس صداوسیما بود که ریاستش به دور دوم نکشید و تمدید نشد. رزومه جعفر ربیعی که در سال 96 به ریاست هلدینگ خلیج فارس انتخاب شد، کارشناسی مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف است و کارشناسی ارشد مدیریت (MBA)خود را نیز از همین دانشگاه دریافت کرده است. وی پیش از این در رزومه کاری خویش در مسئولیت‌هایی چون: معاون طرح و برنامه کارخانجات سازمان صنایع دفاع، رئیس بازرسی ویژه طرح‌های ریاست جمهوری، مدیرکل خدمات مدیریت دفتر تشخیص مصلحت نظام، عضو هیات‌مدیره و معاون طرح و برنامه شرکت بهره‌برداری متروی تهران، معاون و عضو هیات‌مدیره شرکت متروی تهران، عضو هیات‌مدیره و معاون پشتیبانی شرکت بهره‌برداری متروی تهران، عضو هیات‌مدیره شرکت واگن‌سازی تهران، مدیر مسئول نشریه همسفر شرکت بهره‌برداری متروی تهران، مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت بهره‌برداری متروی تهران، عضو هیات‌مدیره مدیریت و بهره‌برداری عظام، مشاور برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی و معاون کسب‌و‌کار شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ساتا و عضویت هیات‌مدیره موسسه اعتباری کوثر بود. با مقایسه این دو رزومه دور بودن علی عسگری از مسئولیتی که پذیرفته، مشخص خواهد شد.
تجارت پنهان؟
در آنچه به عنوان حکم انتصاب علی‌عسگری در رسانه‌ها منتشر شده، آمده است: ـ«نظر به سوابق و تجارت ارزنده جنابعالی» اما هرچه در رزومه علی‌عسگری جست‌وجو شد، نشانی از فعالیت تجاری یافت نشد و همین موضوع ابهاماتی ایجاد کرد که آیا او تجارت پنهان داشته یا اشتباه تایپی در حکم است. شاید هم حکم جعلی باشد!
کنایه صداوسیمایی‌ها
جالب و قابل تامل اینجاست که مدیران صداوسیما هم به این انتصاب ایراد گرفته و حتی آن را تبدیل به طنز کردند. چنانکه محمدسرشار مدیر شبکه کودک‌ونوجوان صداوسیما با انتشار تصویر طنزی نوشت: «آیا هلدینگ پتروشیمی کودک‌ونوجوان سراغ ندارید؟ ما _ چگونه _ ما شدیم؟ طنز تلخ» اما از آن مهمتر محمد سرافراز مدیرصداوسیما قبل از علی‌عسگری بود که چنین نوشت: «همان‌گونه که صداوسیما را از فروپاشی نجات دادی، در تراست خلیج‌فارس هم مشکل مالی دولت را حل می‌کنی...!»
سرنوشت روسای قبلی
هیچ کدام از روسای صداوسیما پس از خروج از جام‌جم به فعالیت اقتصادی مشغول نشدند و با توجه به تجارب و توانایی‌هایشان در مناصب دیگر فعالیت کردند چنانکه سید محمد موسوی خوئینی‌ها پیش از ریاست بر صداوسیما، نایب‌رئیس دوره اول مجلس شورای اسلامی بود و پس از آن دادستان کل کشور و رئیس سازمان حج ایران شد. محمد هاشمی پیش از ریاست بر صداوسیما در جایگاه سرپرست وزارت امور خارجه بود و پس از آن هم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شد. علی لاریجانی هم وزیر ارشاد دولت سازندگی بود و پس از 10 سال مدیریت بر صداوسیما به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی و رئیس مجلس خدمت کرد. عزت‌ا... ‌ضرغامی هم معاون صداوسیما در امور استان‌ها، حقوقی و امور مجلس در زمان ریاست لاریجانی بود و پس از 10 سال رئیس این سازمان شد. پس از پایان دوران ریاست بر جام‌جم وزیر جهانگردی شده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار