| کد مطلب: ۱۰۲۳۸۸۳
لینک کوتاه کپی شد

اما و اگرهای میزبانی ایران از کره‌جنوبی!

آرمان‌ملی: تیم‌ملی فوتبال کشورمان در چهارمین دیدار خود در مرحله نهایی مقدماتی جام‌جهانی میزبان کره‌جنوبی است. در روزهای گذشته در خصوص این میزبانی و حضور تماشاگران صحبت‌های مختلفی شده است.
شک و شبهه
حضور محدود تماشاگران در دیدار ایران و کره‌جــنوبی بحثی بود که از مــدت‌ها قبل شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، رئیس فدراسیون فوتبال مطرح کرد و حتی صحبت از حضور تعدادی از اعضای کادردرمان برای تقدیر از آنها برای مقابله با کرونا در دیدار با کره‌جنوبی به میان آمد. با این حال اول مهرماه با اعلام علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا فدراسیون فوتبال برای حضور 5 هزار تماشاگر درخواست داده بود که این ستاد برای حضور 10 هزار تماشاگر به شرط تزریق 2دُز واکسن مجوز داد. این اتفاقات در حالی رقم خورد که فیفا نیز از فدراسیون فوتبال پیگیری‌هایی در خصوص صحت و سقم حضور تماشاگران برای بازی ایران و کره‌جنوبی داشت و این فدراسیون حضور تماشاگر به شرط دریافت مجوزهای داخلی مرتبط با کرونا را تایید کرد. برای حضور تماشاگران، علاوه بر 5 هزار نفری که فدراسیون فوتبال درخواست کرده بود و 10 هزار نفری که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد، دو رقم 15 هزار نفر و 7 هزار نفر نیز مطرح شده بود که سهم کره‌ای‌ها 10 درصد آن و مابقی متعلق به تماشاگران ایرانی است. با این حال همچنان در خصوص ورود تماشاگران ابهاماتی وجود دارد و بحث فروش بلیت الکترونیک و تطابق کدهای ملی افراد واکسینه شده برای ورود به ورزشگاه مطرح است. از طرف دیگر گفته می‌شد فدراسیون فوتبال در موعد مقرر مکاتبات خود را انجام نداده است.
پاسخ دبیرکل
حسن کامرانی‌فر سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال در مورد اینکه آیا تماشاگران مجوز حضور در دیدار ایران - کره‌جنوبی را دارند یا نه، گفت: ما 21 سپتامبر (30 شهریورماه) به فیفا نامه زده و اعلام کردیم که آمادگی حضور تماشاگران را در بازی با کره‌جنوبی داریم، اما همزمان باید شرایط حضور تماشاگران در این برهه از زمان را فراهم و کسب مجوزها وزارت بهداشت را دنبال کنیم. وی افزود: آن زمان که ما اعلام آمادگی کردیم، تعداد فوتی‌های کشور بالا بود، اما آمادگی ما از این جهت بود که می‌دیدیم روند خوبی در کشور پیش می‌رود و شرایط واکسیناسیون خوب است و روزانه یک‌میلیون نفر به تعداد افراد واکسینه اضافه می‌شود. ما می‌دانستیم در 20 روز باقیمانده تا بازی شرایط بهتر می‌شود. سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: این بحث مطرح بود که تمام تماشاگران باید 2دُز واکسن را زده باشند و همچنین بحث PCR شد که دیدیم تماشاگران باید هزینه تست PCR را بدهند که در این شرایط نتوان این کار را انجام داد. تقریبا 10 روز است که در حال بررسی شرایط هستیم، اما قطعا نتیجه نهایی درباره حضور تماشاگران از سوی فدراسیون اعلام خواهد شد. کامرانی‌فر تاکید کرد: از سوی فدراسیون فوتبال هیچگونه کم‌کاری صورت نگرفته و تمام نامه‌نگاری‌ها انجام شده است که 21 سپتامبر (30 شهریور) نامه را زدیم و 17 روز پیش این کار انجام شده است، در حالی که قانونا باید دو هفته قبل از بازی نامه‌نگاری صورت بگیرد و ما سه هفته قبل از بازی این کار را انجام دادیم. حتی 7 اکتبر هم نامه دیگری زدیم تا موضوع تعیین تکلیف شود. با این حال آنچه برای ما مهم است، این بوده که شرایط برای حضور تماشاگران با حفظ پروتکل‌ها باشد و همچنین بتوانیم همه چیز را لحاظ کنیم. وی ادامه داد: مهم این است که فدراسیون فوتبال در تاریخ 21 سپتامبر درخواستش را داده است و دوباره 7 اکتبر هم ایمیل زدیم و این موضوعی است که دوست‌ داشتیم همه بدانند. کامرانی‌فر در پاسخ به این سوال که اگر مشخص شود که تماشاگران می‌توانند در بازی با کره حضور داشته باشند، امکان بلیت‌فروشی وجود دارد؟ گفت: 24 ساعت سایت باز می‌شود و بلیت‌فروشی صورت می‌گیرد. دبیرکل فدراسیون فوتبال راجع به حضور بانوان در ورزشگاه خاطرنشان کرد: در این خصوص هم تصمیم‌گیری شده است و اگر قرار باشد تماشاگران در ورزشگاه حضور داشته باشند، هم آقایان می‌آیند و هم بانوان.
VAR
خداداد افشاریان درباره استفاده از VAR در بازی با کره‌جنوبی اظهارداشت: ما در بازی با کره‌جنوبی VAR خواهیم داشت و اگر AFC داور اعزام کند ما VAR آنلاین خواهیم داشت و اگر داوری اعزام نشود به‌صورت آفلاین در بازی با کره خواهیم داشتیم. ما در حال حاضر آماده استفاده از VAR هستیم و هیچ مشکلی نداریم و در حال حاضر توپ در زمین AFC است. آنلاین به این صورت است که اتفاقات بازی را همان لحظه داور بررسی می‌کند و تصمیم نهایی گرفته می‌شود. در صورت آفلاین هم بررسی‌های صحنه‌های بازی صورت می‌گیرد و ضبط می‌شود، ولی هیچ تصمیم آنی و فوری گرفته نمی‌شود. وی که با رادیوتهران گفت‌وگو می‌کرد، ادامه داد: با توجه به اینکه قراردادی که ما با شرکت بلژیکی بستیم، ولی ظاهرا شرکتی که AFC کار می‌کند یک شرکت دیگر است و این مشکل حقوقی است که باید بین فیفا و AFC حل شود. ما ان‌شاءا... بتوانیم با همین تیم VAR بلژیکی می‌توانیم بازی‌های لیگ را هم برگزار کنیم. از طرف دیگر حیدر سلیمانی کارشناس داوری در گفت‌وگو با فارس، در مورد اینکه رئیس کمیته داوران اعلام کرده اگر کنفدراسیون فوتبال آسیا به ایران داور VAR بدهد، از این سیستم به‌صورت آنلاین در بازی ایران و کره‌جنوبی استفاده می‌شود و در غیر این صورت به‌صورت آفلاین استفاده می‌کنیم، اظهارداشت: خیلی خوش‌بینانه است که ما از VAR آنلاین در بازی ایران و کره‌جنوبی استفاده کنیم چون اگر بخواهیم تمام زیرساخت‌ها را هماهنگ کنیم، کمتر از 6 ماه طول نمی‌کشد. البته اگر تحریم نبودیم می‌توانستیم زودتر به نتیجه برسیم اما با این شرایط کشورهایی مانند انگلیس و آلمان که VAR را ساپورت می‌کنند با ما مشکل دارند. وی افزود: در سیستم آنلاین VAR گزارش آنلاین در اختیار شرکت‌های مربوطه هم قرار می‌گیرد به همین خاطر امکان اینکه سیستم آنلاین VAR را داشته باشیم خیلی سخت است. فکر می‌کنم کنفدراسیون فوتبال آسیا به این سمت می‌رود که مانند والیبال در مسابقات ویدئوچک داشته باشیم. در ژاپن هم از همین سیستم استفاده شد و آنها VAR نداشتند. صحنه‌های موردنظر توسط سیستم ویدئوچک بررسی می‌شود و به‌نظر داور می‌رسانند که تصمیمش را عوض کند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار