| کد مطلب: ۱۱۶۸۶۶۸
لینک کوتاه کپی شد

اعتراف جنجالی برومند: مرادی کرمانی مربای شیرین را به من تحمیل کرد!

در نشست تخصصی نمایشگاه کتاب تهران، مرضیه برومند پرده از رازهای پشت صحنه ساخت فیلم "مربای شیرین" برداشت.

اعتراف جنجالی برومند: مرادی کرمانی مربای شیرین  را به من تحمیل کرد!

به گزارش آرمان ملی آنلاین؛ مرضیه برومند گفت که مرادی کرمانی با تحمیل "مربای شیرین" به او، فیلم‌نامه‌ای نوشت که قابلیت تبدیل به فیلم را نداشت، اما با مرام‌معرفتی، این فیلم ساخته شد.

به گزارش ستاد خبری سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مهرزاد دانش در نشست «مربای شیرین» که با حضور مرضیه برومند و فرهاد توحیدی در هنرگاه برگزار شد، گفت: مرضیه برومند ازجمله کارگردان خوش‌فکر و پرکاری است که با نویسندگان بسیاری کار کرده است و آثار متنوع و جذابی در ژانرها و برای گروه سنی مختلف ساخته است.

فرهاد توحیدی در این نشست گفت: مرضیه برومند با نویسندگان زیادی کار کرده است؛ اما من نویسنده جان‌سختی بودم که توانستیم همکاری‌مان را با هم ادامه بدهیم. مرضیه برومند بااینکه با نویسندگان متعددی کار کرده است؛ اما چون کارگردان مؤلفی است در نهایت امضای خودش پای تمام کارهایش است.

به گفته توحیدی یک فیلم‌ساز درون‌مایه فیلمش را انتخاب نمی‌کند؛ بلکه این درون‌مایه است که کارگردان را انتخاب می‌کند؛ مثلاً اگر به زندگی و آثار علی حاتمی نگاه کنید، هر دو منطبق بر هم هستند. حاتمی معتقد بود که گذشته از حال بهار است و سینمای او نیز همین را می‌گوید.

توحیدی برومند را کارگردان دغدغه‌مندی عنوان کرد و گفت: زندگی مرضیه برومند عمیقاً به کتاب متکی است. او دغدغه محیط‌زیست دارد و در زندگی و آثارش این دغدغه‌ها نمود دارد زمانی که ما با هم همکاری می‌کنیم، هر دو آن‌قدر صریح‌لهجه هستیم که اگر نتوانیم با هم به توافق برسیم، باهم کار نمی‌کنیم. برومند همیشه پای حرف خودش می‌ایستد و با کسی خرده‌برده ندارد. او خیلی سرخوش و جوان است و این حس‌وحال در آثارش مشهود است.

او افزود: کسانی می‌توانند با مرضیه برومند کار کنند که روی یک خط حامل باشند. بی‌شک همکاری با برومند دلپذیر است. من و برومند هر دو همچنان در عهد دایناسورها زندگی می‌کنیم و همچنان با خودکار می‌نویسیم و اگر فیلمنامه‌هایی که من نوشته‌ام را ببینید، در نهایت دست‌خط خانم برومند را می‌بینید. او نسخه نهایی را با خط خودش می‌نویسد.

توحیدی ادامه داد: برومند در آثارش به‌صورت غیرمسقطیم فرهنگ زندگی شهرنشینی، خوش‌اخلاقی را پیشنهاد می‌کند و تلاش می‌کند به نوعی مهارت‌های زندگی را آموزش بدهد.

در ادامه مرضیه برومند گفت: من برای این وارد حیطه هنر شدم تا دغدغه‌های اجتماعی‌ام را مطرح کنم و تلاش کنم تا زندگی مردم سرزمینم بهتر شود. من از دوران کودکی به کتاب و تئاتر علاقه‌مند شدم و از زمانی که حرفه‌ای وارد دنیای تئاتر و تلویزیون شدم، تلاش کردم تا همواره لحن خودم را حفظ کنم و در هر موضوعی که مطرح می‌کنم، نوعی سرخوشی باشد و بیننده را ناراحت نکنم. بارها شنیده‌ام که خیلی از افراد برای تراپی دوباره و چندباره سریال‌های من را دنبال می‌کنند.

او افزود: من ازجمله کارگردان‌هایی نیستم که هرگز به ساخت فیلم نامه‌هایی که از قبل نوشته شده‌اند، روی بیاورم. من همواره عادت دارم هنگام نوشتن فیلمنامه همراه نویسنده باشم. چون در نهایت فیلمی ساخته می‌شود که از فیلتر من رد شده است؛ مثلاً برای ساخت سریال عروسکی، نویسنده باید به تکنیک‌های ساخت کار عروسکی تسلط داشته باشد.

برومند در ادامه گفت: به‌دلیل اینکه در چهار سال اخیر شبکیه چشمم دچار مشکل شده، دیگر نمی‌توانم کتاب بخوانم و بیشتر به کتاب صوتی و پادکست روی آورده‌ام؛ همین امر موجب شده تا اطلاعاتم درباره کتاب‌های کودک و نوجوان به‌روز نباشد. متأسفانه، در سال‌های اخیر از سوی بنیاد فارابی فیلمنامه‌های اقتتباسی نوجوان ندیده‌ام که به کارگردانی ساخت فیلمنامه آن پیشنهاد شود.

فرهاد توحیدی در ادامه گفت: برخی از کتاب‌ها و شخصیت داستان‌ها نمی‌توانند خودشان هم‌سو با دنیای تصویر کنند؛ مثلاً هوشنگ مرادی کرمانی قصه‌گو است و قهرمان‌های داستان‌ها قابل‌لمس هستند. معمولاً قهرمان‌ها از توانایی‌هایی برخوردارند و به هر کاری قادر است و تماشاگر در موقیعت بیننده می‌توانند با او ارتباط برقرار کند. مخاطب با شخصیت مجید موضع حمایتی دارد. مجید یتیم است با مادربزرگش زندگی می‌کند. او پسر پررو و جاه‌طلبی است و مخاطب دوست دارد با او همذات‌پنداری کند.

در ادامه مرضیه برومند گفت: «مربای شیرین» با همه آثار مرادی کرمانی تفاوت دارد. مرادی کرمانی یک جورهایی ساخت «مربای شیرین» را به من تحمیل کرد و من هم مرام‌معرفتی این فیلم را ساختم و زمانی که قرار شد که این فیلم را بسازم، مرادی کرمانی گفت من فیلمنامه را می‌نویسم و واقعاً چیزی که او نوشت، قابلیت تبدیل شدن به فیلم را نداشت. فرهاد توحیدی این فیلمنامه را نجات داد و من برای ساخت آن واقعاً دردسرهای زیادی کشیدم و برای پخش آن هم دچار مشکل شدیم و مربای شیرین سال‌ها توقیف شد.

برومند درباره سریال «کتاب‌فروشی هدهد» گفت: آقای مسجدجامعی پیشنهاد ساخت مجموعه‌ای با محور کتاب داد و من چون معمولاً کاری را قبول می‌کنم که خودم به آن تعلق خاطر دارم، پذیرفتم و همان موقع طرح و فیلمنامه اولیه را با همراهی خانم نغمه ثمینی آماده و به آن‌ها ارائه دادیم. اما «کتابفروشی هدهد» در آن زمان با آن طرح اولیه ساخته نشد و با تغییر ریاست‌جمهوری، شبکه ۳ پذیرفت که این سریال از این شبکه پخش شود؛ اما شبکه ۳ هم مشکلات خاص خودش را در زمان پخش داشت.

او در بخش پایانی سخنانش گفت: خوشحالم که در کارنامه کاری‌ام ساخت سریالی درباره کتاب دارم و زمان ساخت سریال هم محدودیت‌هایی برای انتخاب کتاب‌ها برای کتابخانه داشتیم؛ اما کتاب‌هایی که در این برنامه پیشنهاد کردیم، همه به چاپ‌های متعددی رسیدند.

برومند در بخش پایانی سخنانش به خانواده‌ها توصیه کرد که دغدغه کتاب خواندن را برای فرزندانشان به وجود بیاورند و کتاب خوب در اختیارشان بگذارند.

سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۷ اردیبهشت آغاز شده و تا ۲۷ اردیبهشت‌ ۱۴۰۴ با شعار بخوانیم برای ایران در محل مصلای امام خمینی(ره) ادامه خواهد یافت. هم‌زمان با برگزاری بخش حضوری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۴ تهران، بخش مجازی نمایشگاه نیز در سامانه book.icfi.ir امکان خرید غیرحضوری کتاب را برای علاقه‌مندان فراهم کرده است.

 

منبع : اطلاعات

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار