| کد مطلب: ۱۰۷۱۳۵۰
لینک کوتاه کپی شد

چرخش سپهر سیاسی و بازگشت لاریجانی

با وجود اینکه برخی تصور می‌کردند علی لاریجانی دیگر شانسی برای بازگشت به سپهر سیاسی ایران ندارد، اما اوضاع برای او چرخیده‌است.

چرخش  سپهر سیاسی و بازگشت لاریجانی

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از خبر فوری؛ در انتخابات ۱۴۰۰ در حالی که بسیاری برای ابراهیم رییسی مسیر آسانی تا پاستور متصور بودند؛ ورود ناگهانی و پر سر و صدای لاریجانی به محل ثبت نام نامزدها معادلات را تغییر داد.

ویدئو‌های متفاوت از حضورش در مرکز ثبت نام؛ حضورش در کلاب‌هاوس و گفتگوی صریحش با فرخ نگهدار حکایت از قصد جدی او برای فتح پاستور داشتند تا اینکه خبر رد صلاحیتش آمد. رد صلاحیتی که پس لرزه های زیادی داشت؛ ازحمله تند برادرش صادق لاریجانی به دیگر اعضای عملکرد شورای نگهبان که در نهایت به استعفای او از این شورا انجامید تا نامه‌نگاری‌های علی لاریجانی و شورای نگهبان و در نهایت ورود رهبری به ماجرا.

اگرچه برخی تحلیلگران معتقد بودند پس از صحبت های رهبر انقلاب ممکن است علی لاریجانی به گردونه انتخابات بازگردد؛ اما این اتفاق نیفتاد تا ابراهیم رییسی پیروز قاطع انتخابات باشد. علی لاریجانی در نهایت آن قدر پیگیری کرد تا شورای نگهبان در اقدامی بی سابقه در نامه‌ای دلایل رد صلاحیت علی لاریجانی را به او اعلام کند.

علی لاریجانی نیز در پاسخ به این نامه اعلام کرد که این اطلاعات که یکباره نازل نشده و او یک بار برای انتخابات ریاست‌جمهوری و چندین بار برای انتخابات مجلس شورای اسلامی تایید صلاحیت شده است.

در شرایطی که کمتر کسی تصورش را می‌کرد که لاریجانی دیگر شانسی در سپهر سیاسی ایران داشته‌ باشد، او در چند مقطع نشان داد همچنان می‌تواند حتی با چند کلمه در فضای سیاسی کشور زلزله‌ای ایجاد کند. وقتی شایعات حضورش در انتخابات مجلس افزایش یافت او با یک تکذیبیه ۵ خطی؛ موج تازه‌ای از واکنش‌ها را برانگیخت. 

علی لاریجانی با صراحت مخالفان خود را جریان خالص‌سازی نامید تا نشان دهد در کجای صحنه سیاست امروز ایران ایستاده است.

او شب گذشته نیز در یک برنامه تلویزیونی حضور یافت و ضمن انتقاد از مواضع چین و روسیه در خصوص حوادث غزه، موضعی قاطعانه برابر رژیم صهیونیستی اتخاذ کرد تا نشان دهد می‌تواند به مانند یک سیاستمدار کهنه‌کار همزمان از ایدئولوژی نظام حمایت کند و در عین حال با انتقاد از متحدان استراتژیک برای خود رای بخشی از جامعه را بخرد.

اما مشخص نیست آیا نظام صرفا تمایل دارد به مانند وقایع پس از مرگ مهسا امینی، از لاریجانی صرفا برای برد رسانه‌ای استفاده کند یا او واقعا چراغ سبزی برای بازگشت به عرصه سیاست دریافت کرده است.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار