| کد مطلب: ۱۰۶۷۵۷۲
لینک کوتاه کپی شد

انتخابات؛ نگاه مردم و امکان مشارکت اصلاح‌طلبان

اصلاح‌طلبان چه مواجهه‌ای با انتخابات پیش‌رو خواهند داشت؟

کمتر از شش‌ماه تا انتخابات مجلس دوازدهم در اسفندماه سالجاری زمان باقی است، اما هر اندازه که شور و تلاش در دستگاه‌های اجرایی و نظارتی برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر انتخابات به چشم می‌خورد؛ بالعکس در جامعه تاکنون شور و حرکتی در زمینه انتخابات دیده نمی‌شود.

اصلاح‌طلبان چه مواجهه‌ای با انتخابات پیش‌رو خواهند داشت؟

آرمان ملی- حمید شجاعی: ‌مشکلات اقتصادی و معیشتی و وجود ابهام نسبت به آینده‌ای مطلوب باعث شده تا مردم نیز با نوعی بی‌اعتمادی نسبت به روندهای پیش‌رو نگاه کنند. به عبارت دیگر اگر تا دیروز صندوق رأی برای مردم رقم زننده تغییرات بود و نگاه و نظر خود را در انتخابشان نشان دادند؛ اکنون چندی است که دیگر این رویه نیز نزد بخشی از جامعه کار کرد خود را از دست داده و بسیاری به این نتیجه رسیده که حتی صندوق رای نیز نمی‌تواند کارکرد سابق را در جهت تحقق مطالبات و حل مشکلاتشان داشته باشد. کافی است نگاهی به انتخابات مجلس یازدهم در اسفند 98 و انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در خرداد 1400 داشته باشیم و میزان مشارکت مردم در این دو فرآیند انتخاباتی را با ادوار گذشته سنجیده و مقایسه کنیم. به‌راحتی می‌توان دریافت که کسر قابل توجهی از مردم در این دو انتخابات مشارکت نداشتند تا حداقلی‌ترین انتخابات‌های ممکن بعد از انقلاب در این دو مقطع اتفاق بیفتد. اما مساله اینجاست که ابتدا باید به این مهم توجه کنیم که مجموعه حاکمیت از انتخابات چه می‌خواهد و مطلوبش چه نوع انتخاباتی است؟ آیا صرفا برگزاری انتخاباتی از نوع مجلس یازدهم و ریاست جمهوری سیزدهم کفایت می‌کند یا اینکه نه به‌دنبال مشارکت مردم و همزمان تشکیل مجلسی قوی هستند؟ هر چند که جدای از این پرسش‌ها که پاسخ به آن می‌تواند تکلیف بسیاری از مسائل را روشن کند مساله مهم حضور مردم در انتخابات است. اگر به هر نحوی شرایط برای حضور و مشارکت مردم فراهم نشود؛ یعنی مردم به این اقناع نرسند که مشارکت در انتخابات امری بهتر از عدم مشارکت خواهد بود قدر مسلم شاهد انتخاباتی با مشارکت پایین خواهیم بود.

محمدرضا خباز: اصلاح‌طلبان و اعتدالیون ائتلاف کنند

در این میان جریانات سیاسی نیز به فراخور نگاه خود به مساله انتخابات و مردم به صحنه می‌آیند و جدای از برخی از اصولگرایان که اساسا از ابتدا نیز نگاهی به مشارکت حداکثری و حضور مردم نداشته‌اند؛ اصلاح‌طلبان که تاکنون بر مبنای رویه مردم پیش رفته‌اند نیز اگر ببینند تا روز انتخابات نیز جامعه نسبت به انتخابات بی‌تفاوت است همچنان کنار خواهند نشست، اما غیر از این می‌توان انتظار داشت از آنها که تایید صلاحیت شده‌اند نوعی ائتلاف با اعتدالیون و میانه‌روها برای عدم ورود تندروها به مجلس صورت گیرد.

*تحریم انتخابات به اصلاح‌طلبان نمی‌چسبد

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با نوع مواجهه اصلاح‌طلبان  با مساله انتخابات اظهار داشت: رویکرد اصلاح‌طلبان تبعا باید با رویکرد جامعه هماهنگ باشد. آن موقع که اصلاح‌طلبان خود را موظف می‌دانستند که به‌رغم ردصلاحیت کاندیداهای حداکثری و اصلی خود باز هم از صحنه انتخابات کنار نکشند و هر طور شده لیستی را ارائه کنند که جایگزین آن تندروها باشد، گذشت.

علی صوفی به «آرمان ملی» گفت: آن زمان مردم آماده بودند و رویکرد جامعه این بود که با انتخابات بتوانند نمایندگان خود را به مجلس و کانون‌های قدرت بفرستند. اما آن فضا با فضای فعلی 180 درجه تفاوت دارد و مردمی که آنگونه علاقه‌مند و مشتاق شرکت در انتخابت بودند تا اصلاح‌طلبان  نیز خود را موظف بدانند که طبق خواست مردم لیست واحدی را ارائه دهند امروز کاملا متفاوت است و مردم فعلا هیچ شوق و ذوقی برای مشارکت در انتخابات ندارند. دبیرکل حزب پیشرو اصلاحلات تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود اصلاح‌طلبان می‌خواهند انتخابات را تحریم کنند اصلا به اصلاح‌طلبان  نمی‌چسبد چرا که آنها راهی جز انتخابات برای حق حاکمیت مردم بر سرنوشت‌شان نمی‌بینند.

علی صوفی : رویکرد اصلاح‌طلبان باید با رویکرد جامعه هماهنگ باش

* مردم بیایند لیست ترکیبی اصلاح‌طلبان- اعتدالیون رای می‌آورد

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره رویکرد اصلاح‌طلبان برای حضور در این انتخابات اظهار کرد: اصلاح‌طلبان  اکنون به دو قسمت تقسیم شدند؛ یک قسمتی که اکثریت هستند یعنی ۲۵ حزب و در بیانیه‌ای اعلام کردند و آقای جواد امام هم به‌عنوان سخنگو بیان کرد که هیچ توصیه‌ای برای حضور یا عدم حضور در انتخابات برای کاندیداها ندارند. از سویی ۵ حزب هم از جمله احزاب اعتماد ملی، کارگزاران سازندگی، مردم سالاری، ندای ایرانیان و حزب کار و خانه کارگر به کاندیداهایشان اعلام کردند که هرکس در خودش می‌بیند که برای حضور در انتخابات آمادگی دارد، شرکت کند. یعنی این ۵ حزب توصیه‌ای نکردند، ولی پیشنهاد دادند اگر کسی در خود آمادگی کاندیداتوری می‌بیند حضور یابد. محمدرضا خباز گفت: بنابراین من پیش‌بینی می‌کنم که مثل انتخابات دور گذشته شود؛ یعنی اصلاح‌طلبان  با عنوان مجموعه اصلاح‌طلبان  در انتخابات با این حال و هوایی که نشان داده می‌شود، رسما کاندیدا برای همه کرسی‌های کشور نخواهند داشت، به جز همین ۵ حزب از اصلاح‌طلبان، اینها هم دور گذشته به صحنه آمدند اما موفق به حضور در مجلس نشدند. وی افزود: من نظرم این است که اصلاح‌طلبان  اگر این فرصت را مغتنم بشمارند و تلاش کنند به‌جای یک آقای پزشکیان ۳۰ تا ۵۰ تا آقای پزشکیان در مجلس داشته باشند، می‌توانند در سرنوشت کشور موثر باشند، اگر حتی قدم‌های مثبتی نتوانند بردارند می‌توانند جلو قدم‌های منفی را بگیرند؛ یعنی این طرح‌هایی که الان شما می‌شنوید در ظرف این ۳ سال داده شد و خیلی از اینها منطقی نبود اما رای مجلس بود، چنین افرادی می‌توانستند مانع رای‌آوری شوند. عضو حزب اعتماد ملی بیان کرد: حضور همین تعداد نماینده می‌تواند باعث شود طرح‌های کم ارزش در مجلس رای نیاورد بنابراین حداقل وجود چند نماینده کارکشته می‌تواند در جلوگیری از تصمیمات غیرکارشناسی، تاثیرگذار باشد. استاندار سابق سمنان با اشاره به موانعی مانند فیلترهای نظارتی برای کسب‌ کرسی‌های مجلس و ارائه یک لیست ۳۰ نفره در تهران، اظهار کرد: اصلاح‌طلبان می‌توانند با اعتدالیون در تهران ائتلاف کنند و لیستی ۳۰ نفره ارائه دهند. وی تأکید کرد: اگر به هر دلیلی مردم رغبت کنند و از این مجلس فعلی که تصمیماتی ناروا گرفت عبرت بگیرند و بگویند اگر ما شرکت نکنیم ممکن است مجلس بعدی از این مجلس هم ضعیف‌تر باشد و در عین حال تصمیمات آن مجلس آینده هم برای سرنوشت همین ملت و مردم خواهد بود، پای صندوق‌ها بیایند، احتمال اینکه لیست ترکیبی اصلاح‌طلبان  و اعتدالیون رای بیاورد وجود خواهد داشت.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار