| کد مطلب: ۱۰۶۶۶۴۸
لینک کوتاه کپی شد

سخنگوی وزارت خارجه: امکان شکل‌گیری نشست بین ایران، ترکیه و عربستان وجود دارد / مذاکرات محرمانه بخشی از ذات دیپلماسی است

آرمان ملی : سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد تحولات اخیر عراق از جمله در کرکوک گفت: ما در امور داخلی عراق هیچ مداخله‌ای نداریم.

سخنگوی وزارت خارجه: امکان شکل‌گیری نشست بین ایران، ترکیه و عربستان وجود دارد
 / مذاکرات محرمانه بخشی از ذات دیپلماسی است

دولت عراق مسئول امور داخلی این کشور و ایجاد امنیت در این کشور همسایه است. ناصر کنعانی افزود: با توجه به شرایطی که عراق در طول سالیان گذشته داشته است، زمینه‌های احتمالی برای وقوع برخی از بی‌ثباتی‌ها در این کشور وجود دارد. دولت عراق به مسئولیت خود در زمینه ایجاد ثبات در این کشور عمل می‌کند و در مورد کرکوک نیز شاهد اقدام دولت عراق بودیم. ما همواره از ایجاد امنیت و ثبات در عراق و تلاش‌های دولت این کشور برای ایجاد ثبات در عراق حمایت می‌کنیم. اهم اظهارات سخنگوی وزارت خاره در ادامه آمده است:

*در نشست عمومی مجمع سازمان ملل وزیر امور خارجه شرکت می‌کند. اصل عمومی ما بر مشارکت سطح عالی «سطح رئیس‌جمهور» در این نشست است و در مورد این موضوع در بازه زمانی مناسب خود اطلاع‌رسانی می‌شود. حضور در مجمع عمومی سازمان ملل و نشست‌های بین‌المللی برای ما یک اصل است.

*مذاکرات محرمانه بخشی از ذات دیپلماسی است و طبیعتا در ارتباط با برخی از کشورها در منطقه ما موضوعاتی را در چهارچوب‌های تعریف شده در حال پیگیری هستیم و ما نتایج آن را در بازه زمانی مناسب اعلام می‌کنیم. انجام این مذاکرات یک امر طبیعی است و در چهارچوب کار ویژه‌های سیاست خارجی و وزارت خارجه است.

* ما رایزنی و گفت‌وگوهای خود را با کشورهای منطقه در قالب مذاکرات دوجانبه و همچنین چند جانبه به پیش می‌بریم. تشکیل نشست‌های چند جانبه فرصت خوبی است که به تقویت مناسبات بین کشورها کمک می‌کند. در همین رابطه ابتکارات مختلفی مطرح است و جمهوری اسلامی ایران و با نگاه به شرایط منطقه این ابتکارات را مورد بررسی قرار می‌دهد و از آن استقبال می‌کند.  ایران، ترکیه و عربستان سه کشور مهم در منطقه هستند.

*متاسفانه شاهد یک انسداد سیاسی در لبنان برای تشکیل دولت و انتخاب رئیس‌جمهور هستیم. در مورد نحوه رسیدن به تفاهم در ارتباط با موضوعات مورد اشاره گروه‌های سیاسی داخل لبنان در حال تلاش هستند و ما اظهارات مثبتی را از آن‌ها در این ارتباط شنیده‌ایم. امیدواریم در یک بازه زمانی کوتاه شاهد به نتیجه رسیدن این اقدامات و رایزنی‌ها باشیم.

*مداخله در امور داخلی لبنان از سوی هیچ کشوری مورد قبول ما نیست

* انجام مذاکرات چندجانبه یکی از مسیرها برای حل این اختلافات است. مذاکرات و نشست‌های چهارجانبه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه یک روند خوبی برای حل و فصل این اختلافات است. ایران به‌عنوان کشوری که دارای روابط دوستانه با دو کشور سوریه و ترکیه است در این ارتباط تلاش می‌کند. ما امیدواریم با توجه به رایزنی‌ها و تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد در بازه زمانی کوتاهی این اختلافات حل و فصل شود و طرفین به یک فرمول دست پیدا کنند.

*ماموریت آقای عنایتی سفیر ایران در عربستان مبتنی بر نقشه راه تعریف شده، تقویت مناسبات دوجانبه بین ایران و عربستان خواهد بود و ان‌شاءا... ایشان مسئولیت خود را با قوت آغاز می‌کند.

* همان‌طور که پیش از این گفته‌ایم دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان عراق در ارتباط با اجرای این توافقنامه امنیتی مسئولیت دارند و ما انتظار داریم که در چهارچوب توافق صورت گرفته دولت عراق به مسئولیت خود عمل کند. ابعاد این توافق روشن است و ما انتظار داریم که طرف عراقی به‌طور کامل توافق صورت گرفته را عملیاتی و اجرایی کند.

*تسهیل تردد ایرانیان خارج از کشور به داخل کشور و افزایش خدمات کنسولی به آن‌ها در حوزه‌های مختلف مورد توجه ما بوده است. همان‌طور که اشاره کردیم لایحه حمایت از ایرانیان خارج از کشور تهیه و تنظیم شده و ما در انتظار تصویب این لایحه از سوی مجلس هستیم. با تصویب این لایحه زمینه برای خدمت‌رسانی به ایرانیان خارج از کشور بیش از پیش فراهم می‌شود.

*در خصوص اعطای تابعیت به فرزندانی که دارای مادر ایرانی هستند و همچنین آزادی زندانیان ایرانی در خارج از کشور تلاش‌های خوبی صورت گرفته است. همچنین در زمینه ارائه خدمات به مشمولان نیز با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح اقدامات مناسبی انجام شده است و در ایام کرونا این زمینه فراهم شد که آنها بتوانند به کشور سفر کنند. همواره وزیر خارجه بر این موضوع تاکید داشته است که خدمت‌رسانی به ایرانیان خارج از کشور بدون هیچ‌گونه مداخلات سیاسی باید انجام شود و ما بدون در نظر گرفتن نگاه سیاسی شهروندان و ایرانیان خارج از کشور تلاش می‌کنیم که به آنها خدمات کنسولی ارائه دهیم. ارائه خدمات کنسولی با جدیت به ایرانیان خارج از کشور ادامه دارد و این موضوع یکی از وظایف ذاتی وزارت خارجه است.

*ما به استقبال اقدامات و رخدادهایی که ممکن است شاهد آن باشیم نخواهیم رفت. ایران همه سناریوهای موجود در ارتباط با موضوع برجام و جزئیات آن را مد نظر قرار داده و در هر بازه زمانی متناسب با اقدام طرف مقابل رفتار کرده و اقدام مناسب را انجام داده و در ادامه در صورت لزوم خواهد داد. باید منتظر آن زمان باشیم و رفتار طرف‌های مقابل را ببینیم. البته این به این معنا نیست که ایران پیش‌بینی ندارد و برنامه‌ریزی لازم را ندارد.

* روند اجرای توافق صورت گرفته بین ایران و آمریکا در ارتباط با تبادل زندانیان با آمریکا و آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران تا الان امیدوارکننده است و امیدواریم در بازه زمانی تعریف شده طرف مقابل به تعهداتش عمل کند و تبادل زندانیان در بازه زمانی انجام شود.

* در روابط خارجی، اصل برای ما توسعه روابط با همه کشورهایی است که مایل هستند در چارچوب احترام متقابل و منافع مشترک با ایران رابطه دوجانبه داشته باشند و کشورهای اسلامی عربی و منطقه‌ای نیز از این رویکرد اصولی ایران مستثنی نیستند.

* جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که علاوه بر پایبندی به مسیر دیپلماتیک برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، معطل روند مذاکرات برجامی نمی‌ماند و بی‌اثرکردن تحریم‌های ظالمانه را با جدیت دنبال خواهد کرد و در عمل هم این را نشان داده که این موضوع را با جدیت دنبال می‌کند و منتظر احیانا برجام یا احیانا نگاه دولت آمریکا درباره روابط تجاری ایران با دیگر کشورها نمی‌ماند.

* تحریم‌های آمریکا علیه ایران محدودیت‌هایی برای ایران و شرکای ایران ایجاد کرده است ولی هم‌ ایران نشان داده که به تحریم‌های ظالمانه آمریکا محدود نخواهد ماند و برای حفظ مناسبات تجاری و اقتصادی خود تلاش خواهد کرد، هم بسیاری از شرکای تجاری و نفتی ایران نشان دادند که به‌رغم تحریم‌های ظالمانه به اصل توسعه مناسبات با ایران علاقه‌مند هستند و به روابط خود با تهران ادامه خواهند داد. ایران مسیر رفع تحریم‌های ظالمانه و بی‌اثر کردن تحریم‌ها را توامان ادامه خواهد داد.

* دولت آمریکا باید به این نتیجه برسد که به تحولات داخلی کشورها احترام گذاشته و در مسائل داخلی دیگر کشورها مداخله نکند؛ آمریکا باید ابتدا خود توصیه‌های حقوق‌بشری را که به دیگران می‌کند، محل توجه و اهتمام قرار دهد و این موضوع را در ارتباط با شهروندان، قتل‌های خیابانی بی‌محاکمه، تبعیض علیه رنگین پوستان و زندانیان خود رعایت کند و بعد درباره دیگر کشورها اظهارنظر کند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار