| کد مطلب: ۱۰۶۴۹۶۱
لینک کوتاه کپی شد

دستاورد‌های سفر به خاور دور تا همسایه

بنای سیاست خارجی دولت سیزدهم بر توسعه مناسبات با همسایگان است و مسیر هموار این گفتمان مهم از رهگذر دستگاه سیاست خارجی است. سفر اخیر وزیر خارجه کشورمان به پاکستان و ژاپن طی روزهای اخیر نشانه‌ای از پویایی و گام رو به جلوی وزارت خارجه در تحقق بخشی به گسترش روابط با کشورهای همسایه و آسیایی است.

دستاورد‌های سفر به خاور دور تا همسایه

به گزارش آرمان ملی آنلاین، امیرمحمود گودرزی، تحلیلگر سیاسی‌ نوشت: انتخاب مقصد پاکستان برای وزیر خارجه از چند جهت حائز اهمیت است. نخست دوستی دیرینه تهران و اسلام آباد همواره زمینه‌ساز تعاملات و همگرایی‌های نزدیک اقتصادی و سیاسی بوده است. نباید از نظر دور داشت که طول مرز مشترک ایران و پاکستان بیش از 900 کیلومتر است.

این خط مرزی طولانی برای دو کشور فرصتی برای تقویت روند تبادلات تجاری و ایجاد بازارچه‌های مشترک در مرزهای پیشین، میرجاوه است. کما اینکه وزیر امور خارجه کشورمان در سفر سه روزه به اسلام‌آباد و دیدار با همتای پاکستانی‌اش بر لزوم ارتقای زیرساخت‌های همکاری‌های مرزی، افزایش تجارت دو کشور و هدف‌گذاری روی 5 میلیارد یورو متناسب با ظرفیت‌های صادراتی و وارداتی تاکید کرد. 

وزیر خارجه کشورمان با آگاهی از این واقعیت که گسترش همکاری‌های تجاری و ورود و خروج تجار و بازرگانان دو کشور از مرزهای مشترک موثرترین ابزار برای ارتقای امنیت مرزی دو کشور است؛ چندین توافقنامه همکاری اقتصادی با همتای پاکستانی‌اش امضا کرد. تجربه کشورهای موفق در دنیا نشان داده که گسترش مرزهای تجاری و وابستگی متقابل اقتصادی کارآمدترین ابزار برای انتفاع مشترک اقتصادی و مقابله با ناامنی‌ها و نگرانی‌های امنیتی است.

وقتی مرزهای دو کشور محل آمد و شد بازرگانان شود و ساکنان دو سوی مرزی از قِبل تجارت مرزی نفع اقتصادی ببرند؛ امنیت به شکل محلی و بومی تامین می‌گردد. در همین راستا امیرعبداللهیان بر ضرورت ارتقای فعالیت‌های بانکی مشترک، تسریع در عملیاتی شدن خط لوله گاز تاکیدکرد و یادآور شد که منافع مشترک دو کشور در گرو توجه به ظرفیت‌های اقتصادی و استفاده از فرصت‌های موجود است. ایران دارنده دومین ذخایر گازی دنیاست و با توجه به نیاز پاکستان به گاز مصرفی، ظرفیت مناسبی برای جذب سرمایه‌گذاری در این حوزه است. تعریف مدل‌های مشترک همکاری به شکل سرمایه‌گذاری اولیه مالی از سوی پاکستان با دانش فنی و تکنولوژیکی ایران می‌تواند نیازهای دو کشور را در این حوزه تامین کند. 

یکی از وجوه مهم سفر وزیر خارجه کشورمان، دیدار با شهباز شریف نخست وزیر پاکستان است که به لحاظ عرف دیپلماتیک نشان از اهمیت راهبردی سفر و توجه جدی دولت پاکستان به تعامل سیاسی و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران دارد. در همین دیدار نخست وزیر پاکستان دعوت رسمی از رئیس‌جمهوری ایران برای حضور در اسلام‌آباد به عمل آورد که جملگی گویای این واقعیت است که دولت پاکستان در دکترین منطقه‌ای‌اش به گسترش تعاملات با ایران نگاه اساسی دارد.

اساسا در منطق دیپلماتیک، رفت و آمدهای سیاسی در سطوح بالا به تعمیق روابط و افزایش دوستی و همگرایی‌های منطقه‌ای می‌انجامد. البته برای به بار نشستن کامل دستاوردهای دیپلماتیک امیرعبداللهیان در سفر سه روزه به پاکستان بایستی یک بسته مشخص اقتصادی و تجاری با همگرایی و هماهنگی بخش خصوصی فعال، تجار و بازرگانان ایجاد گردد و این بخش بتواند جریان روابط اقتصادی ایران و پاکستان را شکل و ارتقا دهد. در دنیای امروز دستگاه وزارت خارجه با رفع موانع سیاسی و اقتصادی تسهیل‌گر حضور بخش خصوصی و کارآفرینان است و برای همین تحقق هدف‌گذاری تجارت 5 میلیارد یورویی نیازمند همت و فعال شدن ظرفیت بخش خصوصی در کشور است. 

وزیر خارجه کشورمان بعد از پایان ماموریت پاکستان وارد ژاپن دیگر کشور مهم آسیایی شد. سفر به ژاپن هم از جهات مختلفی حائز اهمیت است. نخست اینکه همزمان با سالگرد بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی در سال ۱۹۴۵ توسط ایالات متحده آمریکا که منجر به یک فاجعه انسانی گسترده در این دو شهر شد، انجام شده است که جمهوری اسلامی ایران همواره مخالف جدی استفاده و اشاعه سلاح‌های نامتعارف هسته‌ای است و منادی صلح و دوستی در جهان هست و اینکه ژاپن که یکی از کشورهای پیشرفته و بزرگ اقتصادی است به نفت خام احتیاج دارد و طرف دیگر، ایران نیز ژاپن را همواره بازار عمده برای فروش نفت و تامین کالاهای صنعتی و فناوری قلمداد نموده است و بعد از پیروزی انقلاب ایران مبادلات اقتصادی و تجاری بین دو کشور گسترش چشمگیری یافت و این اولین سفر یک مقام بلندپایه دیپلماتیک به توکیو بعد از سال 2019 بود و مهم‌تر از همه امیرعبداللهیان در سفر به ژاپن به تشریح سیاست‌های منطقه‌ای ایران و مهم‌تر از همه رفع ابهامات پیرامون نقش ایران در جنگ اوکراین پرداخت. 

این واقعیت که دشمنان ایران همواره سعی دارند ایران را در طرف حمایت از روسیه در جنگ اوکراین نزد افکار عمومی جهان مطرح کنند، وزیر امور خارجه کشورمان با هوشمندی، روایتگر صحیح و واقعی سیاست‌های منطقه‌ای ایران شد. در کنفرانس مطبوعاتی در توکیو به صراحت اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره منادی صلح و ثبات بوده و در هیچ جنگی در طرف کشوری قرار ندارد. وی همچنین به ادعای مطرح شده در خصوص ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین هم گفت که ایران پهپاد به هیچ کشوری برای استفاده در اوکراین نداده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار