| کد مطلب: ۱۰۶۲۱۰۱
لینک کوتاه کپی شد

نسخه علی‌اکبر صالحی برای برون رفت از مشکلات کشور | زمان مذاکره با آمریکاست

وقتی گفته می‌شود برای حل مشکلات کشور باید از چهره‌های ملی و دارای جایگاه و ‌شأن در بین مردم و نظام سیاسی‌اند استفاده کرد؛ منظور اشخاصی است که با کوچک‌ترین اقدام و حتی سخنرانی و مصاحبه خود می‌توانند سر نخ عبور از مشکلات را به دست تصمیم گیران بدهند.

نسخه علی‌اکبر صالحی برای برون رفت از مشکلات کشور | زمان مذاکره با آمریکاست

به گزارش آرمان ملی آنلاین علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه اسبق و رئیس سازمان انرژی اتمی سابق از جمله افرادی است که «کم گوید و گزیده گوید چون در» و اصولا به این علت که در نوک پیکان هر یک از دولت‌های اصولگرا قرار داشته و در یکی از مراکز حساس دولتی (سازمان انرژی اتمی) در دولت میانه‌رو‌ها بوده و هم اینکه احزاب و چهره‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلب احترامی ویژه برای او قائل هستند.

صالحی رمز گشا در مذاکرات

علی اکبر صالحی، دیپلمات نام آشنای ایرانی همواره یک کلید برای عبور از موانع به وجود آمده بر سر راه تصمیمات دیپلماتیک بوده است. چرا که او در اواخر دولت احمدی‌نژاد به یکی از کشورهای سرپرستی سعید جلیلی به شورای امنیت سازمان ملل برده شده بود، صورت داد. به اعتقاد بسیاری از اهل فن صالحی پایه مذاکرات هسته‌ای ظریف- روحانی بود. از این جهت باید او را چهره‌ای نام آشنا برای غربی‌ها حتی در مذاکرات مخفی دانست چرا که زمانی او در ارتباط با پرونده هسته‌ای به مذاکره پرداخت که هیچ اطلاعاتی در مورد آن منتشر نشد تا اینکه زمزمه‌های مذاکرات هسته‌ای در دولت حسن روحانی شنیده شد.

در آن زمان رسانه‌ها نوشتند که گام اول مذاکرات برای حل مساله در دولت احمدی‌نژاد را صالحی برداشته است و بعد از آن مرحله و تغییر ساختار قدرت در قوه‌مجریه ایران بود که با حضور شیخ دیپلمات(حسن روحانی) و آقای دیپلمات(جواد ظریف) غلتک مذاکرات بالاخره چرخید. یک بار دیگر هم صالحی به داد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران رسید. در بحبوحه مذاکرات اعلام شد که بین ایران و آمریکا و ماموران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل یک مساله گره‌ای به وجود آمده است. بعدها دو شخص به مذاکرات اضافه شدند یک طرف آمریکایی بود فردی که فیزیکدان بود و متخصص در امور هسته‌ای و طرف ایرانی هم علی اکبرصالحی بود. به محض اضافه شدن این دو نفر به تیم مذاکرات ایران و آمریکا تحولاتی در مذاکره ایجاد شد .

صالحی چه می‌گوید

 روز گذشته سایت انتخاب مصاحبه تفصیلی با علی‌اکبر صالحی انجام داد که به خوبی در رسانه‌های مختلف انعکاس پیدا کرد. صالحی در این مصاحبه پیشنهادهایی داد که به نظر می‌رسد برای عبور از دست‌اندازی که پیرامون مذاکرات به وجود آمده، چاره ساز است. او در مصاحبه اخیر خود گفت: در طول ۴۴ سال گذشته روابط جمهوری اسلامی ایران با آمریکا متاثر از سوابق تاریخی سلبی بین دو کشور بوده. هر کدام از ما دلایل خودش را دارد. مثلا ما می‌گوییم شما در کودتای ۲۸ مرداد مسیر سیاسی کشور را منحرف کردید و در جهتی بردید که عاقبت کشور، عاقبت خوبی نشد و رژیم گذشته را مجددا مسلط کردید. این موضوع درست هم هست. خود آمریکایی‌ها هم اعتراف کرده‌اند. وزیر خارجه آمریکا خانم آلبرایت یک بار گفت که قبول داریم این کار را کرده‌ایم و اینکه این کار درستی نبوده. ما باید همان موقع آن را یک عذرخواهی تلقی می‌کردیم. 

صالحی به در نظر گرفتن نگاه آمریکایی‌ها به تحولات ایران در زمان انقلاب گفت: آمریکایی‌ها تصور نمی‌کردند که اسلام می‌تواند جامعه را به حرکت درآورد و رژیمی را سرنگون کند. کیسینجر گفته بود که ما اصلا فکر نمی‌کردیم که مذهبیون بتوانند رژیمی را ساقط کنند. ما فکر می‌کردیم که کار چپی‌ها، توده‌ای‌ها و کمونیست‌هاست و پشت قضیه هم اتحاد جماهیر شوروی است، زیرا که ایران جایگاه و موقعیت مهمی داشت و شوروی هم می‌خواست به آب‌های گرم برسد. صالحی در ارتباط با قطع روابط با آمریکا ادامه داد: ما به جای اینکه برویم سفارت را تسخیر کنیم، به اعتبار اینکه این سفارت لانه جاسوسی است، می‌توانستیم در چارچوب روابط دیپلماتیک یا بخواهیم که سفارتشان را برای مدتی تعطیل کنند. 

نگاه چین و روسیه نسبت به روابط ایران و آمریکا

صالحی با اشاره به فشارهای آمریکا به ایران گفت: به خاطر شرایط سیاسی و چالشی که ما با غرب و در راس آن‌ها با آمریکا داریم، از هر راهی که بتوانند می‌خواهند ما را تحت فشار قرار دهند. این یک چالش جدی است بین ما و غرب و در راس آن‌ها آمریکا. به هر مانعی فکر می‌کنند. افراد را تحریم می‌کنند. شرکت‌ها را تحریم می‌کنند. چینی‌ها خودشان به ما می‌گویند – حداقل در زمانی که من مسئول بودم – که رابطه‌تان را با آمریکا تنظیم کنید تا مشکل ما حل شود. این را به ما گفته‌اند. روس‌ها هم این را به ما گفته‌اند. 

قدرت منطقه‌ای هستیم، مذاکره کنیم

رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی با اشاره به شرایط جهانی گفت: ما در این آشفتگی وضعیت نسبتا معقولی را در حوزه نظامی، دفاعی و جبهه مقاومت در منطقه داریم. الان ایران یک قدرت منطقه‌ای است و این حقیقت را دوست و دشمن اذعان دارد. چون الان ما قدرت منطقه‌ای هستیم، فرصت خوبی است که بنشینیم با غرب و در راس آن‌ها آمریکا یک گفت‌وگو و یک مذاکره وسیع‌تری را انجام دهیم. شاید اسمش را بگذاریم مذاکره سیاسی. ما تا الآن با آمریکا چندین بار مذاکره مستقیم داشته‌ایم، اما مذاکره حول محور‌های خاص بوده مثلا افغانستان، عراق، آزادسازی زندانی‌ها و برجام. 

باید با دست پر مذاکره کرد

 صالحی در مورد شرایط مذاکرات با آمریکا گفت: چنین گفت‌وگو‌هایی اقتضائاتی دارد، اولا باید دستمان پر باشد. برای ورود به این گفت‌وگو باید یک آمادگی‌هایی داشته باشیم. ما یک سری عناصر قدرت را در منطقه داریم. عنصر نظامی‌مان قوی و واقعی است. البته برداشت غلوآمیز نشود. نمی‌خواهم با قدرت‌های نظامی دنیا خودمان را مقایسه کنم، ولی می‌توانیم از خودمان به خوبی دفاع کنیم. شرط دیگر برای ورود به یک چنین گفت‌وگویی این است که باید انسجام و وحدت ملی را بیش از پیش تقویت کرده و آنرا در معرض دید جهانیان قرار داد. این انسجام و وحدت ملی اگر تقویت شود، بسیار مهم است.

خبرنگار : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار