| کد مطلب: ۱۰۶۴۲۶۲
لینک کوتاه کپی شد

آرمان ملی آنلاین بررسی کرد

دم خروس یک نظرسنجی بی‌پایه درباره انتخابات مجلس | انتخابات فرضی که 142/3 درصد شرکت‌کننده دارد

در حالی‌که نتایج بسیاری از نظرسنجی‌ها از گرم نشدن تنور انتخابات مجلس دوازدهم حکایت دارد، سایت رجا نیوز در یک گزارش بدون منبع و بدون استدلال رسانه‌ای مدعی شده که اگر چهره‌های شاخص اصولگرا (ابراهیم رئیسی و محمد باقر قالیباف) فهرستی برای این انتخابات معرفی کنند 67 درصد رای دهندگان به آنها رای خواهند داد. این درحالی‌ست که جمع آرای افراد معرفی شده در این نظرسنجی بالاتر از 100 درصد را نشان می‌دهد.

دم خروس یک نظرسنجی بی‌پایه درباره انتخابات مجلس | انتخابات فرضی که 142/3 درصد شرکت‌کننده دارد

به گزارش آرمان ملی آنلاین در این گزارش بدون منبع و استناد، نهاد نظرسنجی کننده یک "مرکز معتبر" معرفی شده و هیچ نام و نشان دیگری از آن در گزارش سایت نزدیک به جبهه پایداری نیامده است.

در همین حال این سایت با فهرست کردن افراد شاخص اصلاح طلبان مدعی شده رای دهندگان به فهرست‌های انتخاباتی این افراد به مراتب اعدادی پایین‌تر از فهرست‌های منسوب به رئیسی و قالیباف نشان می‌دهد.

مشخص نیست سایت رجانیوز بر اساس چه معیار، ضابطه و روش علمی _ تحقیقی یا بررسی روزنامه‌نگارانه به این نتایج دست یافته است؛ وانگهی به نظر می‌رسد این نوع انتشار اخبار انحراف افکار عمومی از مسائل بغرنج اقتصادی و معیشتی در آستانه انتخاباتی است که به گفته رهبر معظم انقلاب همه باید در آن تلاش کنند تا مشارکت حداکثری در آن اتفاق بیفتد.

بر اساس این خبر که بیشتر شبیه به فکاهیات و طنزهای نشریات قدیمی است، گفته شده مرکز معتبر از شهروندان سوال پرسیده که در صورت شرکت در انتخابات به فهرست معرفی شده توسط کدام فرد رای می‌دهید؟ که نتایج به این شکل درآمده است:

1- ابراهیم رئیسی 41 درصد

2- محمدباقر قالیباف 26 درصد

3- محمدجواد ظریف 23 درصد

4- سید محمد خاتمی 21 درصد

5- علی لاریجانی 15/7 درصد

6- حسن روحانی 15/6 درصد

جمع این آرا عدد 142/3 را نشان می‌دهد؛ این در حالی‌ست که اگر "مرکز معتبر" اقدام به انجام چنین نظرسنجی‌هایی کرده باشد می‌داند که جامعه آماری از 100 درصد بیشتر نخواهد شد. مگر آنکه شرکت‌کنندگان در نظرسنجی به چند فهرست همزمان رای داده یا قصد داشته باشند که رای بدهند که این هم از عجایب روزگار است؛ چرا که اگر فردی فهرست فی‌المثل رئیسی را انتخاب کند، بعید است همزمان به فهرست خاتمی یا روحانی یا ظریف هم رای بدهد.

همین نکته ساده نشانگر آن است که سایت رجانیوز بدون پشتوانه علمی و حتی بدون درنظر گرفتن چند عمل اصلی ریاضی اقدام به انتشار چنین خبری کرده است. جالب‌تر آنکه این خبر در روز 17 مرداد یعنی روز خبرنگار منتشر شده است؛ روزی که برای اهل خبر و رسانه مظهر و نماد صداقت، کوشش و تلاش برای آگاهی جامعه است.

اینکه رسانه‌های وابسته به جناح‌ها و احزاب سیاسی تلاش کنند تا برای جلب افکار عمومی به افراد منتخب حزبشان، خبرها و آمار غیر واقعی و خلاف عقل و استدلال منتشر کنند، نشان‌دهنده ناتوانی آنها در ارائه برنامه‌های مدون، منطقی و شفاف است که چیزی جز احترام نگذاشتن به تفکر و اندیشه مخاطب از آن برداشت نمی‌شود.

اینفوگرافیک از نظرسنجی ادعایی رجانیوز را در اینجا صرفا به دلیل توجه مخاطبان و آگاهی آنها از رفتار خلاف موازین حرفه‌ای روزنامه‌نگاری سایت‌های مدعی صداقت منتشر می‌کنیم تا خوانندگان آگاه و اهل اندیشه با این نوع پروپاگاندای غیرحرفه‌ای سایت‌هایی نظیر این سایت بیشتر آشنا شوند.

اینفوگرافیک رجا نیوز

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار