| کد مطلب: ۱۰۶۰۴۳۱
لینک کوتاه کپی شد

چند درصد مردم خبر دارند امسال انتخابات مجلس برگزار می‌شود؟

اصولگرایان کلید انتخابات مجلس دوازدهم را زودتر از زمان مورد تصور زده‌‌اند و اکنون برای جمع‌آوری رای تلاش می‌کنند حتی با تصور نارضایتی جامعه از عملکرد دولت، حمایت‌های خود از رئیسی را تکذیب می‌کنند. این اتفاق را افراد زیادی مانند محمد مهاجری که مدتی است از اصولگرایان فاصله گرفته، پیش بینی کرده بود.

چند درصد مردم خبر دارند امسال انتخابات مجلس برگزار می‌شود؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین  مهاجری در اردیبهشت سال جاری گفته بود: «دوستان اصولگرای ما از عملکرد دولت فعلی راضی نیستند و نگران هستند که در دولت و مجلس بعدی مخالفان این دولت و مجلس روی کار بیایند. دوستان اصولگرایی را می‌شناسم که به شدت منتقد دولت هستند مثال روشنش نقدهایی است که آقای قالیباف این روزها از تریبون‌های رسمی درباره دولت بیان می‌کند. قطعا او خیلی بیش از این حرف‌ها به دولت نقد دارد. در مجموع معتقدم هر روز که می‌گذرد آقای رئیسی بیشتر اعتبار آقای روحانی را احیا می‌کند.» یا محمدرضا باهنر عکسی را منتشر می‌کند که در کنار بدنسازان است و... اصولگرایان از روش‌های دیگری هم استفاده می‌کنند. 

چرا منشور تهیه نشد؟

ظاهرا هنوز نظم کامل در تصمیمات انتخاباتی اصولگرایان نیست. چندی قبل بود که منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت در پایان نود‌و‌یکمین نشست هیأت عالی شورای وحدت ضمن اشاره به مهم‌ترین راهبرد این مجموعه سیاسی طی امسال، گفته است: «سیاست‌های انتخاباتی شورای وحدت به زودی تدوین و نهایی و دستورالعمل فعال‌سازی دفاتر این شورا در سراسر کشور ابلاغ خواهد شد.» او همچنین بیان کرده که سیاست‌های انتخاباتی این شورا ‌و ساز و کارهای عملیاتی استان‌ها برای کلیدزدن انتخابات ۱۴۰۲ در دست تدوین است و به زودی منتشر می‌شود. اما منشوری تهیه و رسانه‌ای نشد.

خبرآنلاین هم نوشت: « در شرایطی که هفت ماه به انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده، افزایش امید در اقشار مختلف جامعه برای حضور در انتخابات مجلس به دستور کار میزها و اتاق‌های فکر انتخابات تبدیل شده است. از تلاش نمایندگان مجلس برای مقابله با هر نوع مانع انعکاس اقدامات آنها که در جریان استیضاح وزیر کشور و برکناری معاون سیاسی او رخ داد تا خط و نشان نخبگان احزاب سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب که نمونه آن در دیالوگ‌های رد و بدل شده بین سعید حجاریان و محمدرضا باهنر، دیده شد.»

شعارهای تکراری اصولگرایان برای انتخابات

اصولگرایان هیچگاه برنامه‌های انتخاباتی خود را به صورت دقیق اعلام نمی‌کنند و در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و.. به بیان چند کلمه اکتفا می‌کنند مانند حدادعادل، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی که گفته است: «قصد داریم برای حل مشکلات اصلی کشور، پیشنهادهای اصلاحی و راهکارهای خود را به مسئولان ارائه دهیم.» او به بخشی از تحرکات انتخاباتی اصولگرایان هم اینگونه اشاره کرد: « در شورای ائتلاف فعالیت‌ها روزافزون است و شاهد سیر صعودی فعالیت جبهه انقلاب در همه استان‌ها هستیم. برای فعال‌ترشدن دفترهای استانی تاکنون برای ۲۲ استان معین انتخاب کردیم که برای مسائل آن استان برنامه‌ریزی کنند. در موضوع معاونت زنان اقدامات خوبی برای جذب و سازماندهی بانوان نخبه و انقلابی صورت گرفته و در دیگر معاونت‌ها همچون احزاب و سازماندهی و شبکه‌سازی نیز اقدامات موثری صورت گرفته است.»

آیا مردم به انتخابات فکر می‌کنند؟

در چنین شرایطی، اما مردم به عنوان کنشگر اصلی انتخابات پیش‌رو از دیدگاه متفاوتی نسبت به نخبگان برخوردارند و این موضوع برخی تحلیلگران را به این نقطه تحلیلی رهنمون کرده که نیاز است تا تقویت شادی و امید در مردم را به صورت هدفمند و سیستماتیک دنبال کنند. چه آنکه برنامه‌های شادی مذهبی- مناسبتی در سنوات گذشته نیز در اعیاد نیمه شعبان و غدیر برگزار می‌شد، اما حمایت نهادهای حاکمیتی و دولتی از این مراسم و تقسیم وظایف هدفمند برای برگزاری در خیابان‌های مشخص در شهرها، ابتکارعملی است که در دو جشن عید غدیر، میلاد پیامبر و نیمه شعبان، شاهد آن بودیم.

حضور پرشمار موکب‌ها در فاصله میدان آزادی تا میدان امام حسین(ع) در تهران و ایجاد فضایی اختصاصی برای برگزاری این جشن، حکایت از برنامه ریزی هدفمند برای حضور کارناوال‌های شادی به مناسبت این عید مذهبی شیعیان دارد. از سوی دیگر نتیجه یک نظرسنجی که به صورت مراجعه مستقیم به افراد در تهران انجام شده، نتایج جالب توجهی را نشان می‌دهد. این نظرسنجی روز ۲۱ خرداد در ۳۲ نقطه پر تردد شهر تهران از ۳۶۵ نفر افراد بالای ۱۸سال انجام شده و سوالات متعددی از جمله درباره انتخابات از افراد پرسیده شده است. بر اساس این نظرسنجی ۵۸ درصد از پاسخگویان نمی‌دانند پایان امسال چه انتخاباتی برگزار خواهد شد و تنها ۴۲ درصد نسبت به این موضوع آگاهی دارند. ۱۶ درصد از افراد مورد پرسش قرار گرفته، آخرین اخباری که شنیده‌اند، اغلب شایعاتی چون ازدواج محمدرضا گلزار یا اخبار فضای مجازی مثل گرانی بنزین بوده‌است.

۱۱ درصد اخبار مربوط به تورم، ۱۰ درصد نیز ریزش دلار و کاهش قیمت‌هایی چون خودرو و طلا را شنیده و اخبار برجام و حوادث به ترتیب به گوش ۹ و ۶ درصد نمونه‌های آماری این نظرسنجی رسیده‌است. اخبار مربوط به دولت نیز تنها ۵ درصد دیده و شنیده شده است. از افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی در مورد منابع خبری که دنبال می‌کنند هم پرسیده شده‌است. ۲۹ درصد از پاسخگویان «صدا و سیما»، ۲۵ درصد« فضای مجازی» و ۱۴ درصد از پاسخگویان «مردم و دوستان» را به عنوان منبع آخرین خبر مهمی که شنیده یا دیده‌اند، معرفی کردند. در ادامه این پیمایش از شرکت‌کنندگان در مورد منبع پیگیری اخبار مجلس و میزان اعتمادشان به منابع خبری پرسیده شده‌است. طبعا کسانی که از انتخابات مطلع بوده‌اند به این سوال پاسخ داده‌اند اما درصد آنها نسبت به کل شرکت‌کنندگان در این پیمایش نیز سنجیده شده ‌است.

در این بخش مشخص شده که ۴۸. ۱ درصد از کسانی که از برگزاری انتخابات مطلع هستند، به میزان «اصلا و خیلی کم» اخبار این حوزه را پیگیری می‌کنند. همچنین ۲۶ درصد کم و ۲۴ درصد زیاد و خیلی زیاد پیگیر این اخبار هستند. از میان مطلعین ۵۲. ۶ درصد اخبار را از صداوسیما، ۱۱. ۷ درصد از «فضای مجازی» و ۵. ۸ درصد از بی‌بی‌سی فارسی می‌بینند یا می‌خوانند. از این میان بیش از ۳۳ درصد به صداوسیما اعتماد دارند، ۲۰ درصد به اخبار فضای مجازی و ۴۲ درصد به فضای مجازی داخلی باور دارند. بنا بر این نظرسنجی به طور کلی ۱۶. ۵ درصد از کل جامعه آماری به مقدار «زیاد و خیلی زیاد» اخبار انتخابات را رصد می‌کنند و تنها ۲۲ درصد از جامعه آماری برای کسب خبر به صداوسیما رجوع می‌کنند.

خبرنگار : یاسمین طالقانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار