| کد مطلب: ۱۰۶۰۲۷۲
لینک کوتاه کپی شد

برجام و پیام‌های متناقض

اخبار ضد و نقیضی در ارتباط با برجام در رسانه‌های منتشر می‌شود که موجب شده تحلیل‌های مختلف در ارتباط با پرونده هسته‌ای در پیرامون همین اخبار از سوی کارشناسان ارائه گردد. اخبار حکایت از آن دارد که ایران تنها به دنبال بازگشت به برجام 2015 و احقاق حقوق خود است. همچنین غربی‌ها اعلام کرده‌اند که برجام 2015 را نمی‌خواهند و مساله هسته‌ای ایران باید بر اساس مبنای جدید حل و فصل شود.

برجام و پیام‌های متناقض

به گزارش آرمان ملی آنلاین، سید جلال ساداتیان، دیپلمات سابق نوشت: این مبانی جدید نیز اخبار دیگری را بیان می‌کند از جمله اینکه قرار است توافق موقتی حاصل شود و به موجب آن توافق ایران بتواند بخشی از نفت خود را به فروش برساند و غربی‌ها نیز بخشی از تحریم‌ها و خصوصا تحریم‌‌های در ارتباط با نفت را بردارند و ایران نیز بیش از مقدار موجود غنی سازی نکند. همچنین اعلام شده توافقاتی با آژانس صورت گرفته که قطع‌نامه جدیدی علیه ایران صادر نشود که البته صادر نشد.

اخبار دیگر نیز حاکی از آن است که تهران در ظرفیت دیگری غیر از برجام به دنبال حل مسائل خود است و با پیوستن به شانگهای این نیت خود را دنبال می‌کند. چنین اقدامی از سوی غربی‌ها وقت‌کشی ایران تلقی خواهد شد. تمام این موارد تنها خبر است و مشخص نیست که در معنای واقعی طرفین در حال ارسال پیام در زمینه‌های یاد شده به یکدیگر هستند یا خیر. حتی در زمینه مذاکراتی که گفته شد به صورت محرمانه در حال صورت گرفتن است هیچ گونه خبری به صورت جزئی منتشر نمی‌شود. این مذاکرات اعلام شد. از این منظر تمامی تحلیل‌هایی که این روزها در رسانه‌های داخلی و خارجی در ارتباط با ایران و پرونده هسته‌ای منتشر می‌شد پیرامون اخبار احتمالی است.

این مورد را باید در نظر گرفت که ممکن است اخبار منتشر شده در ارتباط با نوع تعاملات طرفین تا آن اندازه هم که رسانه‌ها تلاش دارند آن را بزرگ نمایی کنند؛ واقعی نباشد و صرفا نظراتی در ارتباط با مساله هسته‌ای در بین طرفین داد و ستد شده باشد و همین نظرات مورد تحلیل رسانه‌های مختلف قرار بگیرد. در شرایط عادی باید بر اساس داده‌های موجود روند و فرایند کار را تحلیل کرد. در حال حاضر این روند چندان شفاف نیست که چه توافقی بین طرفین صورت گرفته و حتی مبنای توافقات چیست و چه نوع مذاکراتی در حال اتفاق افتادن است. از جمله اینکه بر اساس برجام تحریم موشکی ایران در مهر ماه جاری به اتمام می‌رسد و غربی‌ها به دنبال آن هستند که مصوبه‌ای را در شورای امنیت زمینه برجام کنند و یا قطع‌نامه‌ای را علیه ایران به تصویب برسانند تا تحریم‌های ایران در زمینه موشکی در مهر ماه برداشته نشود.

این خبر برخلاف خبرهای گذشته است که اعلام می‌داشت که مذاکراتی به صورت مخفی در جریان است و طرفین در حال نزدیک کردن نظراتشان به یکدیگر هستند تا بتوانند در صورت توافق به نتایجی رسیده و به برجام باز گردند. بعضا شنیده شده در برخی موضوعات مورد اختلاف، طرفین در حال رسیدن به نقطه تعاملی هستند کما اینکه وزیر خارجه ایران اعلام کرده در حال عبور از دوران تنش هستیم تا به نقطه تعاملی برسیم. این اخبار نشان دهنده آن هستند که طرفین هنوز به یک نقطه تعادلی نرسیده‌اند و غربی‌ها هم برای اینکه دستشان در برابر دست پر ایران در غنی سازی اورانیوم خالی نباشد، قصد دارند مرحله جدیدی از اعمال فشارها را علیه ایران کلید بزنند تا دست پری در حد ایران در مذاکرات آینده داشته باشند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار