| کد مطلب: ۱۰۵۸۷۶۵
لینک کوتاه کپی شد

​گزارش میدانی «آرمان ملی» از نگاه اقشار مختلف مردم به جایگاه جریان‌های سیاسی در جامعه

جریان‌های سیاسی دیگر بین مردم جایگاهی ندارند | تمام ماجرای اصلاح‌طلب _ اصولگرا

انتخابات به عنوان یکی از ارکان بروز و ظهور اراده جمهور مردم همواره در جوامع مختلف از اهمیت بالایی برخوردار بوده است و هر اندازه که مشارکت مردم در پای صندوق‌های رای بیشتر باشد نشان دهنده این مهم بوده که میزانی از رضایتمندی جامعه نسبت به عملکردهای مسئولان در حوزه‌های مختلف وجود داشته و به تبع آن دولت‌ها و مجالس قوی‌تری نیز تشکیل شده و روی کار آمده است.

جریان‌های سیاسی دیگر بین مردم جایگاهی ندارند | تمام ماجرای اصلاح‌طلب _ اصولگرا

به گزارش آرمان ملی آنلاین، نگاهی به دو فرایند انتخابی پیشین یعنی انتخابات مجلس یازدهم در اسفند 98 و ریاست جمهوری سیزدهم در خرداد 1400 مؤید این مساله است که جامعه از برخی روندهای موجود ناراضی است و به همین جهت نیز  فعلا  بخشی از جامعه رویکرد بی‌تفاوتی نسبت به این دو قوه در پیش گرفته است. این در شرایطی است که انتخابات مجلس دوازدهم در پیش است و قریب به 9 ماه دیگر جامعه یک انتخابات دیگر را از سر خواهد گذراند. اما به قرائت  برخی از کارشناسان و تحلیلگران؛  از آنجا که از انتخابات پیشین تاکنون نیز تغییر محسوسی در جهت بهبود وضع معیشتی و رفاهی مردم به‌وجود نیامده است، جامعه نگاه چندان مثبتی به مقوله انتخابات ندارد. این در حالی است که جریان‌های سیاسی نیز در تلاشند تا به هر نحوی مردم را به حضور در صحنه و مشخصا حمایت از خود برای حضور در انتخابات ترغیب کنند. محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این خصوص می‌گوید: «اصلاح‌طلبان و اصولگرایان خیلی توانایی ترغیب مردم برای آمدن به پای صندوق رای را ندارند و تنها یک تغییر عمده و متفاوت از سوی تصمیم‌گیران در امر انتخابات می‌تواند این رغبت را در بین توده‌های مردم ایجاد کند. حال باید دید در ماه‌های آینده روند امور به چه سمت وسویی پیش خواهد رفت.»

بیشتر بخوانید: شکست در انتخابات رقابتی بهتر از پیروزی در انتخاباتی بدون رقابت است

نگاه مردم 

عملکرد جریان‌های سیاسی معطوف به انتخابات و نوع نگاه مردم به آنها از مسائلی است که در صحنه انتخابات بسیار تاثیرگذار است و مشخصا هر جریانی که بتواند مردم را با خود همراه کند از شانس بیشتری برای پیروزی برخوردار خواهد بود. حال پرسش اینجاست که جامعه چه نگاهی به جریان‌های سیاسی دارد و اساسا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان چه میزان نزد مردم جایگاه دارند تا بتوانند آنها را برای حضور در انتخابات ترغیب کنند. در همین راستا «آرمان ملی» در گزارشی میدانی به بررسی نظرات اقشار مختلف مردم در این خصوص پرداخته و نظرات آنها را جویا شده است.

محمدجواد که پزشک است و با عامه مردم سر و کار دارد در خصوص ترغیب مردم به انتخابات از سوی جریان‌های سیاسی می‌گوید: به نظر من جریان‌های سیاسی دیگر مثل سابق از آن پایگاه اجتماعی لازم برخوردار نیستند. اصلاح‌طلبان بعد از چند دوره گذشته دیگر سرمایه اجتماعی خود را از دست دادند، اما شاید اصولگرایان چندان تغییری در اوضاعشان ایجاد نشده باشد که با توجه به عملکرد دولت باید گفت؛ آنها نیز وضعیت چندان جالبی ندارند. در انتخابات نیز آن قشر از مردم که همیشه رای می‌دهند شرکت خواهند کرد که معمولا به اصولگرایان رای می‌دهند.

رضا، فعال حوزه رسانه است و به «آرمان ملی» می‌گوید: من معتقدم که بحث ترغیب مردم از سوی جریان‌های سیاسی امری نسبی است و نمی‌توان اینگونه گفت که اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان می‌توانند مردم را پای صندوق‌های رای بیاورند یا نمی‌توانند چرا که این مساله بستگی به برخی اتفاقات دارد مثل اینکه اساسا فرصت رقابت برای جریان‌های سیاسی ایجاد خواهد شد یا وضع اقتصادی جامعه به حدی خواهد رسید که با رضایت در انتخابات حاضر شوند؟ البته من معتقدم با فرض مشارکت جدی باز هم نمی‌توان انتظار مشارکت بالا داشت چرا که متاسفانه بخشی از جامعه به این دریافت رسیده‌اند که با حضور در انتخابات نیز شرایط تغییر نمی‌کند.

شیدا معلم است و از دیدگاه خود به این مساله پرداخته و می‌گوید: سال‌ها که انتخابات مجلس برگزار می‌شود و دیدیم که  نتوانستند کاری از پیش ببرند. مجالس به فرهنگیان  مانند صدقه خور نگاه کردند و الان هم فقط معلم درد معلم را می‌داند. جریان‌های سیاسی نیز دیگر بین مردم جایگاهی ندارند که بخواهند مردم را به انتخابات ترغیب کنند. سارا که دانشجو است بیان می‌کند: مردم همیشه به امید بهبود شرایط و تغییر وضع موجود در انتخابات شرکت کردند، اما به نظر با توجه به وضع فعلی مردم و عملکرد دولت حضور در انتخابات نیز چیزی را عوض نمی‌کند و جریان‌های سیاسی نیز دیگر جایی در بین مردم ندارند که حرفشان برمردم تاثیری بگذارد.

امیر دانشجوی دیگری است که در خصوص انتخابات مجلس و تاثیر جریان‌های سیاسی می‌گوید: انتخابات امری ملی است که ضرورت شرکت در آن احساس می‌شود، اما اینکه جریان‌های سیاسی چه میزان بتوانند مردم را به حضور در پای صندوق‌های رای تشویق کنند به نوع نگاه مردم به آنها باز می‌گردد که به نظر نگاه مردم نیز چندان مثبت نیست.

بیشتر بخوانید: با عملکرد فعلی دولت و مجلس نمی‌توان انتظار انتخابات پرشور داشت

مردم از جریان‌های سیاسی ناراضی‌اند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با جایگاه جریان‌های سیاسی در جامعه اظهار داشت: من معتقدم اصلاح‌طلبان و اصولگرایان به حد زیادی پایگاه خود را در میان مردم از دست داده‌‌‌اند و به خاطر وضعیتی که پیش آمده و مردم هر دو جریان را عامل مشکلات کشور می‌دانند موجب شده تا مردم نسبت به هر دو جریان ناراضی باشند. جلال جلالی‌زاده به «آرمان ملی» گفت: در انتخابات نیز اصولگرایان یا اصلاح‌طلبان از اهرم و ابزاری برخوردار نیستند که مردم را برای حضور در انتخابات و حمایت از خود ترغیب کنند. وی افزود: من فکر می‌کنم برای حضور و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش‌رو باید زمینه دلگرمی مردم فراهم شود. مجلس و دولت باید در جهت تحقق وعده‌هایی که مطرح کرده‌اند، بر آیند.  

جریان‌های سیاسی از ادبیات فاخر استفاده کنند

یک فعال سیاسی اصولگرا در ارتباط با نوع نگاه مردم به جریان‌های سیاسی اظهار داشت: من پیش از این نیز این مساله را طرح کردم که مردم مدتی است که از این دو جریان عبور کرده‌اند و تنها چیزی که می‌تواند برای مردم امید بخش باشد عملکرد مسئولان است. امیر رضا واعظی آشتیانی به «آرمان ملی» گفت: ما در ادوار گذشته انتخابات شاهد بودیم که ملاک قضاوت مردم، عملکرد مدیران و مسئولان در حوزه‌های مختلف است و مردم وقتی در انتخابات شرکت می‌کنند از مسئولان انتظار دارند. وی افزود: ما فراموش نکنیم که گاه دیده شده این دو جریان سیاسی متاسفانه نوع گفتمان و ادبیاتی که به کار بردند زیبنده فضای سیاسی کشور نبوده و حتی در برخی مواقع شاهد بودیم نوع ادبیات و گفتمانی که به کار بردند تبدیل به نوعی ضد فرهنگ در جامعه شده است. اگر جریان‌های سیاسی می‌خواهند در مشارکت مردم تاثیر‌گذار باشند باید ادبیات فاخر و منطقی استفاده کنند.

در همین زمینه بخوانید:

خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار