| کد مطلب: ۱۰۵۷۸۵۱
لینک کوتاه کپی شد

هوش مصنوعی در ساختار دفاعی کشور

با پیچیده‌تر شدن محیط‌های تصمیم‌گیری، لزوم بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید با هدف کنترل محیط بیش از پیش تعیین‌کننده به نظر می‌رسد. به گونه‌ای که با گسترش روزافزون هوش مصنوعی این تکنولوژی بشری توانسته است گام‌های اساسی را برای شکل دادن به محیط مطلوب خوب به‌کار گیرد.

هوش مصنوعی در ساختار دفاعی کشور

به گزارش آرمان ملی آنلاین حامد روشن چشم، کارشناس مسائل سیاسی نوشت: بر اساس تجربه تاریخی همواره تکنولوژی‌های بشری ابتدا در اختیار تامین امنیت و منافع ملی در ساختار آنارشیک بین‌المللی قرار می‌گیرد و سپس وارد چرخه‌های صلح‌آمیز و خدماتی به بشر می‌شوند. اکنون جهان در آستانه تحولی مهم و بنیادی قرار دارد و کشورهای قدرتمند به منظور حفظ جایگاه و ساختار خود به شدت بر موضوع هوش‌های مصنوعی تمرکز کرده و سعی دارند تا پیشران اصلی در این تکنولوژی مهم قرار گیرند. بررسی آخرین رویدادهای دشمنان ملت ایران بیانگر بهره‌گیری از این تکنولوژی برای آسیب زدن به آن هستند.

برای نمونه طی ادعاهای اخیر رژیم صهیونیستی، یک مرکز مهم هوش مصنوعی با قابلیت‌های دفاعی-امنیتی و جاسوسی در اطراف ایران گسترانده است. از طرفی دیگر آمریکا به طور گسترده‌ای ناوگان‌های جدیدی از ابزارها و پهپادهای تهاجمی مجهز به هوش مصنوعی در اختیار دارد و در حال بهره‌برداری از آنان است. این‌ها تنها نمونه‌های از قابلیت‌های هوش مصنوعی است که فقط بخش‌های جزیی از آنان رسانه‌ای شدند، این در حالی است که هوش مصنوعی امروزه به صورت بسیار فعال در زمینه‌های نظامی، جمع‌آوری اطلاعات، سیاست داخلی، سیاست خارجی و سنجش تصمیمات راهبردی به‌کار گرفته می‌شود. روشن است که آینده از آن هوش‌های مصنوعی خواهد بود و نیاز مبرم برای کشور است تا بتوانند با تمرکز جدی در این خصوص از آسیب‌پذیری ناشی از عدم توانمندی در زمینه هوش مصنوعی کاهش دهند. 

بر این اساس، می‌توان به جرات بیان داشت که همگرایی بین تکنولوژی‌های مختلف مانند هسته‌ای، موشکی، خدماتی، مشاوره‌ای و حل مسئله به‌واسطه هوش‌های مصنوعی همگرا و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. تقویت بنیان‌های دفاعی کشور و شرکت‌پذیری هوش مصنوعی در خصوص مسائل سیاست داخلی و خارجی همچنین معضلات اجتماعی بخش‌های مهمی از ضرورت و توسعه این دانش در آینده به‌شمار می‌روند. بی‌شک اقتدار ملی در آینده نه چندان دور با توانمندی هوش مصنوعی گره خواهد خورد و هرگونه کاستی در این زمینه می‌تواند ابعاد و تبعات بسیار مخربی را در خصوص هژمونی منطقه‌ای و جهانی کشور داشته باشد. امروز ایران خیزهای اساسی برای نظم‌آفرینی و نقش‌آفرینی جهانی برداشته است و باید در این زمینه ملزومات اساسی مورد سنجش و بازارزیابی قرار گیرد تا بهترین بستر برای ملت ایران هموار شود.

هوش مصنوعی به عنوان یکی از قابلیت‌های بی‌بدیل در حل مسئله، بخش مهمی از این اقتدار بوده و آینده کشور می‌تواند با ورود بر این حوزه زمینه‌ساز اعتلای ایران گردد. توسعه دانش هوش مصنوعی بخش مهمی از قدرت-دانش است که براساس رویکرد چارچوب‌های قدرت یک فاز مهم را برای غلبه بر دشمنان در سیاست داخلی، خارجی و دفاعی می¬تواند داشته باشد. از این رو، مقابله با دشمن و افزایش ضریب اثرگذاری سیاست‌های عملیاتی کشور نیازمند تعریف جدی هوش مصنوعی در دستگاه و دکترین سیاسی و دفاعی کشور به خصوص در حوزه سیاست خارجی است که علاوه بر اعتلای تکنولوژی و دانش جبهه اصلی مقابله با تهدیدات دشمن نیز محسوب می‌شود.

نویسنده : حامد روشن چشم

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار